Citat:
Ursprungligen postat av
Giant Squid
Min erfarenhet är att judar av idag ifrågasätter båda
Det är som att låta ISIS står för narrativet för alla muslimer runt om i världen.
Jag känner en del "israeliska" avhoppare sedan decennier tillbaks.
De har råkat blivit födda där tack vare naiva hjärntvättade föräldra, men lyckats bryta sig loss.
De har i vissa fall blivit jagade och trakasserade av sina "egna, på andra platser runt om på jorden.
Igen:
Anekdoter om enskilda israeler förändrar inte definitionerna och frågan är fortfarande densamma: motsätter man sig Israels politik eller motsätter man sig existensen av en judisk stat? Det är två helt olika ämnen och begrepp: israelkritik vs antisionism.
Din ISIS-jämförelse är svag. Jag har aldrig hävdat att alla judar representeras av Israel, utan att antisionism och antisemitism ofta överlappar och att man måste skilja mellan Israels politik och Israels existens.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nix-registret
Du använder dubbla måttstockar. Om judar och Israel hänger samman så intimt som du skriver så gör ju de araber du kritiserar helt rätt när de gör samma koppling som du.
Du är för att man gör kopplingen när man försvarar Israel genom att använda antisemitismkortet. Du är emot att man gör kopplingen när man kritiserar Israel - och avfärdar alla antisemitismkort som yr.
Varför är judar i behov av skydd till att börja med?
Israel skulle inte finnas kvar en vecka om de sionistiska maktbaserna utanför Israel försvann. Detta är ren korruption som gör enorm skada i länder över hela världen.
Om Sverige blev svenskarnas land igen, Frankrike fransmännens land igen, Storbritannien britternas land igen, och så vidare, skulle stödet till Israel helt upphöra. Och då finns inte Israel längre. Ergo, Israels existens förutsätter att svenskarna inte har ett eget land.
Igen:
Jag har aldrig hävdat att alla judar är ansvariga för Israels politik. Jag har hävdat att antisionism och antisemitism ofta överlappar, vilket är något helt annat. Det finns ingen motsättning i att fördöma kollektiv skuldbeläggning av judar samtidigt som man konstaterar att motstånd mot världens enda judiska stat i vissa fall kan vara uttryck för antisemitism. När du dessutom börjar tala om diffusa "sionistiska maktbaser" som styr andra länder lämnar du sakfrågan och rör dig in på klassiska konspirationsteorier. Kritik av Israels politik är legitim. Påståenden om dolda nätverk som kontrollerar västvärlden är...jag väljer att censurera mig själv.
Diskussionen med er två är fullständigt meningslös. Jag lämnar över till nedanstående nyktre herre:
Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Grundproblemet är att judar inte blir skyddade av personer som hatar judar utanför Israel. Behöver vi verkligen ha en diskussion om det när folk åker runt på gator och torg i Sverige och firar att judar blir massakerade?
De här människorna kommer fatta först den dagen muslimerna börjar slakta HBTQ och kommunister i Sverige, inte en enda dag tidigare än så eftersom de är oförmögna att dra slutsatser av den konstanta muslimska expansionen och våldet mot vita i väst. Nu får du ta över diskussionen, grattis