Citat:
Ursprungligen postat av
Petronius
Förneka det judiska folket dess rätt till självbestämmande, till exempel genom att hävda att existensen av en israelisk stat är ett rasistiskt verk.
Det där att just den etniska gruppen judar skulle ha rätt till en egen stat tycker jag är knepigt.
Jag kan förstå av rent historiska skäl varför staten Israel etablerades och varför man som jude, i synnerhet efter Förintelsen, var extra angelägen att så skulle bli fallet.
Men argumentet bygger på att man rent instinktivt ska tänka att det är självklart att en etnisk grupp har rätt till en stat och då blir det krångligt.
Dels för att de flesta stater inte är etnonationalistiska stater. Staten Sverige tex skiter i vilken etnicitet dess medborgare har, det är samma rättigheter och förpliktelser för alla oavsett bakgrund. Så är det inte i Israel, som gör skillnad på sina arabiska och judiska medborgare samt sina de facto undersåtar på ockuperat territorium.
Men också för att vi i världen har minst 12 000 olika etniska grupper. Har var och en av dem rätt till en egen stat? Det skulle bli en väldigt plottrig, rörig och bråkig värld.
Det betyder inte att staten Israel bör försvinna, men när dess försvarare med en självklar min talar om det judiska folkets självklara rätt till en stat, så är det dags att säga:
- Vänta lite nu...
Och drar i nödbromsen.