2026-06-27, 16:57
Medlem
Specialmodells avatar
Hej, jag överväger att ersätta MacOS med Linux av flera orsaker.
Datorn är lagom gammal M1 2020, bra hårdvara men mjukvaran som är full av integrerat skräp suger. Linux Mint Cinnamon är tydligen det distro som de flesta använder i en Mac.

Någon som har erfarenhet av att gå över från MacOS till Linux?
Fördelar/nackdelar?

Tack.
Citera
2026-06-27, 17:26
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specialmodell
Datorn är lagom gammal M1 2020, bra hårdvara men mjukvaran som är full av integrerat skräp suger. Linux Mint Cinnamon är tydligen det distro som de flesta använder i en Mac.

Fördelar/nackdelar?

Tack.

Mig veterligen är det bara Asahi Linux som fungerar på Apple Silicon:

https://asahilinux.org/about/

Vissa saker kanske inte stöds full ut, som Thunderbolt-stöd, mm.

Edit: Som en virtuell maskin kan du ju köra någon annan Linux-dist, i Parallels desktop eller UTM.
Senast redigerad av Rassa 2026-06-27 kl. 17:29.
Citera
2026-06-27, 17:48
Medlem
Asahi skulle jag också säga, trodde det var det enda som funkade till mac…
Anyway, passa lite grann här bara, tydligen så har man bekymmer med macos 27 beta då apple har meckat om så att det är svårt att boota linux. Lite oklart än om det är medvetet eller bara en bugg….. finns således en risk för att linux på mac blir besvärligare.
Citera
2026-06-27, 18:05
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Citat:

Fördelar/nackdelar?

Tack.

Jag har en Mac med M1 chip och blev nyfiken varför man vill byta ut OS? Blir datorn snabbare, ny funktionalitet eller varför? Eller är det bara för att man kan, att det är tekniskt kul att labba?
Citera
2026-06-27, 18:45
Medlem
Specialmodells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Jag har en Mac med M1 chip och blev nyfiken varför man vill byta ut OS? Blir datorn snabbare, ny funktionalitet eller varför? Eller är det bara för att man kan, att det är tekniskt kul att labba?
Jag nämnde att MacOS är fullt av skräp, och det här gör inte saken bättre https://www.apple.com
scrolla ner och den första du ser är en kolsvart neger. Alla är inte okej med det utan tycker att det gått för långt med Apples regnbågsinriktning.
Senast redigerad av Specialmodell 2026-06-27 kl. 18:49.
Citera
2026-06-27, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Man vill byta OS för man inte känner sig unik längre, och vill sitta och fippla 3 h med nånting som går på 2 minuter på ett användarvänligt operativsystem.
Jag förstår om man går från Windows till Linux, för Windows är djävulen själv. Det som diskuteras här i tråden är däremot helt smaklöst.
Citera
2026-06-27, 20:03
Medlem
Kronbefallningsmans avatar
Citat:
Datorn är lagom gammal M1 2020, bra hårdvara men mjukvaran som är full av integrerat skräp suger.

Stäng av SIP och använd launchctl för att stänga av precis allt det du inte vill ha?
Citera
2026-06-27, 21:02
Medlem
Har samma fråga men till en 2010 års MacBook Pro. Intel i7 2,66GHz. Mint? Ubuntu? Något annat? Ens värt utan att uppgradera till SSD? Vill mest kunna ha den i husbilen för enklare jobb, typ simpla pythonscript, excel samt att kunna streama.
Citera
2026-06-28, 09:01
Medlem
Specialmodells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Har samma fråga men till en 2010 års MacBook Pro. Intel i7 2,66GHz. Mint? Ubuntu? Något annat? Ens värt utan att uppgradera till SSD? Vill mest kunna ha den i husbilen för enklare jobb, typ simpla pythonscript, excel samt att kunna streama.
Tycker du ska börja med att luska ut om det går att installera SSD och börja med det. Men tyvärr brukar Apple konstruera apparaterna så att de inte ska gå att reparera eller uppgradera.

En 2010 med i7 borde väl funka hur bra som helst för det du nämner.
Citera
2026-06-28, 22:45
Medlem
reverend.paisleys avatar
Citat:
Byta till en SATA SSD är inga problem på den modellen, kolla mängden RAM också max 16 GB.
När det gäller streaming är det nog beroende på OS-version, inte så hemma på det.

RIP
Citera
2026-06-28, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reverend.paisley
Byta till en SATA SSD är inga problem på den modellen, kolla mängden RAM också max 16 GB.
När det gäller streaming är det nog beroende på OS-version, inte så hemma på det.

RIP
Ja, det laggar väldigt mycket att streama med nuvarande MacOS, tror det är High Sierra? Men jag tänker mig att rätt Linux som är mindre processorkrävande skulle klara det bättre. Med Linux skulle jag dessutom kunna göra allt jobb som är möjligt att göra på distans. Men vilket Linux är bäst för en så gammal Mac?
Citera
2026-06-29, 07:09
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ja, det laggar väldigt mycket att streama med nuvarande MacOS, tror det är High Sierra? Men jag tänker mig att rätt Linux som är mindre processorkrävande skulle klara det bättre. Med Linux skulle jag dessutom kunna göra allt jobb som är möjligt att göra på distans. Men vilket Linux är bäst för en så gammal Mac?
Linux Mint XFCE funkar utmärkt på den specen. Men SSD vill du ha, oavsett.
Utbudet på Linux-distros som passar till Intel-Macar är betydligt bredare än för M-serien.
Senast redigerad av Enterprise 2026-06-29 kl. 07:11.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in