2026-06-27, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det har blivit mycket sämre demokrati på bara något decennium och mycket har direkt med EU och Nato att göra, så det är ingen slump att det vi diskuterar här är ett EU-påbud.

På vissa områden fungerar demokratin som du menar och vissa föreställer sig att det är gott nog. Men det är inte så, antingen har vi demokrati med yttrandefrihet och basala friheter, inskränker man bara några av den är det per definition ingen demokrati längre.

Och det är farligt och reaktionerna kan mätas och studeras runt om i Europa idag. Människor vet och förstår att demokratin inte levererar och vänder sig då till andra alternativ och synsätt.

Så det du menar är vad…? Att demokrati och åsiktsfrihet betyder att alla ska få göra som de vill och säga vad de vill till eller om vem som helst och när som helst?

Lagar mot förtal och ärekränkning etc etc går inte att ha i en demokrati eller om man ska ha åsiktsfrihet…? Allt ska vara fritt fram för vem som helst om vad som helst mot eller om vem/vilka som helst?
Citera
2026-06-27, 15:15
Avstängd
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
För att?
För att det uppenbart skulle vara snudd på tjänstefel att inte kolla upp luffare i ett öde industriområde.
Citera
2026-06-27, 15:36
Medlem
Aldrig förstått varför man vill hjälpa rattfyllerister och andra drägg på vägarna med att undkomma polisen?
Citera
2026-06-27, 15:45
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så det du menar är vad…? Att demokrati och åsiktsfrihet betyder att alla ska få göra som de vill och säga vad de vill till eller om vem som helst och när som helst?

Lagar mot förtal och ärekränkning etc etc går inte att ha i en demokrati eller om man ska ha åsiktsfrihet…? Allt ska vara fritt fram för vem som helst om vad som helst mot eller om vem/vilka som helst?

Jag finner ingenting orimligt i det. Att hindra någon att yttra det denne vill genom straff är våld. Jag ser ingenting motiverat eller bra med att med våld hindra någon att uttrycka sin åsikt eller sprida information. Det är inte bättre än annat våld. Om någon ogillar dig eller informerar andra om saker du inte gillar är det för mig en bisarr idé att det ger dig rätt att slå honom på käften för att tysta honom och att det skulle vara moraliskt högstående.

Här sprider någon information om trafikkontroller till andra. Jag anser inte att det ger staten rätt till att bruka våld mot dem.
Citera
2026-06-27, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firrex
Aldrig förstått varför man vill hjälpa rattfyllerister och andra drägg på vägarna med att undkomma polisen?
Det är det ytterst få som vill. Det är bara en oönskad konsekvens av att hjälpa fortkörare.
Citera
2026-06-27, 15:53
Medlem
Orm Ondes avatar
Konstigt att inte vänstermedia ylar i högan sky om detta? Att varna för en poliskontroll måste ju vara ”civil olydnad” i dess prydnad?

Civil olydnad är ju det mest värdefulla man kan ägna sig om det gäller sådant som vänstern tycker är viktigt, typ att gömma illegala invandrare. Då borde det ju vara lika bra att varna för poliskontroller, där vår värdelösa svenska polis sitter och samlar poäng på icke-brott som att någon kört fortare än vad någon nedpissad homosexuell till kärring på Trafikverket ansett vara högsta lämpliga hastighet.
Citera
2026-06-27, 15:57
Medlem
Vilka appar är i riskzonen att förbjudas?
Citera
2026-06-27, 16:05
Avslutad
Citat:
Ja varför skulle de INTE göra det…?
Är det tillåtet att köra 120 på 100väg…?

Om inte, ska inte det som skyltats efterlevas?

Nej det är inte alltid lämpligt att följa hastighetsbegränsningar. Ibland bör man köra långsammare än skyltat, och ibland går det utmärkt att köra fortare. Det kallas sunt förnuft. Att på en tom E4 köra 100 bara för att det står en skylt är korkat. Använd din hjärna lite.
Citera
2026-06-27, 16:09
Avslutad
Citat:
Åhhhhh…. Är du verkligen så korkad att du inte fattar att högre hastigheter generellt sett leder till större risk för att olyckor sker, och att fler olyckor sker, och att högre hastighet leder till svårare konsekvenser.

Om man kör i säg 100 på vägar skyltade 70 eller under, tror du på allvar det skulle öka trafiksäkerheten, minska risken för olyckor etc…?

Det var inte frågan i inlägget jag svarade på. Han hävdade att högre hastighet innebär högre risk för olycka. Det är fel.
Citera
2026-06-27, 16:23
Medlem
Citat:
Jag finner ingenting orimligt i det. Att hindra någon att yttra det denne vill genom straff är våld. Jag ser ingenting motiverat eller bra med att med våld hindra någon att uttrycka sin åsikt eller sprida information. Det är inte bättre än annat våld. Om någon ogillar dig eller informerar andra om saker du inte gillar är det för mig en bisarr idé att det ger dig rätt att slå honom på käften för att tysta honom och att det skulle vara moraliskt högstående.

Här sprider någon information om trafikkontroller till andra. Jag anser inte att det ger staten rätt till att bruka våld mot dem.
Bara för att ställa det här lite på sin spets. Vad skulle du säga om straffet för vissa yttringar är att staten gör vad vi kallar förtal? Dvs, de avslöjar något de vet om dig publikt.
Citera
2026-06-27, 16:48
Medlem
Citat:

Du verkar inte helt frisk….
Så du menar att polisen/lagarna slår folk på käften om de stoppar dem från att t ex gapa glåpord mot andra…?

Men ok, då skulle det vara helt ok för dig om säg 50 pers stod utanför din dörr, tomt/hus och vrålade att du var pedofil 24/7 i några månader, med plakat och hetsande mot dig och din familj att ni skulle spöas dödas jagas bort….? Yttrandefrihet och åsiktsfrihet du vet….
Citera
2026-06-27, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det är det ytterst få som vill. Det är bara en oönskad konsekvens av att hjälpa fortkörare.

Är det önskar att hjälpa fortkörare då, om de inte är fyllon etc….? Enklast vore väl om folk faktiskt följde lagar och regler….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in