2026-06-27, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Klargörande för dig och dina gelikar:

Är man antisionist så är man generellt också antisemit.
Dessa två begrepp överlappar varandra då det är omöjligt att separera den judiska dimensionen.

Du har så fel. Det är inte så stor skillnad på nazism och sionism.
De vidrigheter som de ägnar sig åt är inget annat än avskyvärt.
Börja inte med hamas och vänster för jag är inget av detta, jag bara avskyr sionister djupt.
Citera
2026-06-27, 12:39
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
På forumet ibland så får man läsa att om man tycker det är dåligt att Israel mördar barn och bygger Koncentrationsläger i Gaza så är man en ”Palestinaanhängare”, ”Hamas-sympatisatör”, ”terrorist-aktivist” och så vidare.

Tycker man att Israel har klandervärt beteende så är man per automatik en ”judehatare”, enligt dessa.

Jag tycker detta är en väldigt dålig retorik och faktiskt väldigt dåligt resonerat. Det är ett extremt svart-vitt sätt att se på världen. Jag menar att bara för att man kritiserar en part så betyder det inte att man är anhängare av en annan part, eller att man ”hatar” den parten man kritiserar. Små barn resonerar så, inte vuxna tänkande människor.

Personligen har jag aldrig gått i någon Palestina-demonstration. Jag har aldrig ens röstat vänster. Enligt mig är man för grundläggande mänsklig värdighet när man kritiserar Israels klandervärda agerande.

Vad tycker ni, är man en ”judehatare” om man är kritisk mot Israels pågående folkmord och i övrigt bristande vandel? Kan man ens kritisera Israels agerande utan att anses som ”judehatare”?
Jag tror du kan svara på den frågan själv.

Troligtvis av samma anledning som du klistrar sionist på alla med avvikande åsikt.

Citat:
Enligt sionisterna på forumet gör Israel aldrig några som helst fel.
Citat:
Jag litar mer på Wendick än Petronius från sionistligan som vill mörda små barn.
Citat:
Vad tycker ni om detta argument? Varför används det så flitigt bland sionister?

Tänker att du gillar att sätta folk i fack men ogillar att bli satt i en.

Kanske något för dig att tänka på nästa gång du kallar någon för sionist, bara som förslag.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-06-27 kl. 13:06.
Citera
2026-06-27, 12:44
Medlem
Citat:
På forumet ibland så får man läsa att om man tycker det är dåligt att Israel mördar barn och bygger Koncentrationsläger i Gaza så är man en ”Palestinaanhängare”, ”Hamas-sympatisatör”, ”terrorist-aktivist” och så vidare.

Tycker man att Israel har klandervärt beteende så är man per automatik en ”judehatare”, enligt dessa.

Jag tycker detta är en väldigt dålig retorik och faktiskt väldigt dåligt resonerat. Det är ett extremt svart-vitt sätt att se på världen. Jag menar att bara för att man kritiserar en part så betyder det inte att man är anhängare av en annan part, eller att man ”hatar” den parten man kritiserar. Små barn resonerar så, inte vuxna tänkande människor.

Personligen har jag aldrig gått i någon Palestina-demonstration. Jag har aldrig ens röstat vänster. Enligt mig är man för grundläggande mänsklig värdighet när man kritiserar Israels klandervärda agerande.

Vad tycker ni, är man en ”judehatare” om man är kritisk mot Israels pågående folkmord och i övrigt bristande vandel? Kan man ens kritisera Israels agerande utan att anses som ”judehatare”?

Agendan du och organisationen bakom bedriver här på forumet gör detta inlägg ännu mer skrattretande.
Citera
2026-06-27, 12:50
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bossebengbula
Det beror på vem du diskuterar med härinne på forumet. Verkar finnas en del rabiata Israelvänner här och av dem så blir du nog judehatare bara av att starta denna tråd. Så tröskeln för att bli kallad det är inte särskilt hög.
Jag tror snarare att det handlar om personlighetstypen. TS gillar att kalla folk för sionister men gråter och startar tråd för någon har kallat denne för Judehatare.

Det handlar om en inte speciellt imponerande diskussion stil som några har.

Men riktigt pinsamt blir det när man spelar offer för något som man utan att blinka gör själv.

Kanske vi kan sluta att klumpa ihop folk i fack. Samt föregå med gott exempel om man ogillar det. Eller som minst inte beskylla andra för det man gör själv.

Men detta är min åsikt och vi är fria människor och kan kalla varandra för de vi vill. Men jag har svårt att respektera folk som gör det.

Där av detta och mitt tidigare inlägg till TS.
Citera
2026-06-27, 12:51
Medlem
Lika lite som att du hatar kristna när du är emot usas agerande.
Citera
2026-06-27, 13:04
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Nej men det finns de som spelar på antisemitism ifall man kritiserar.
Måwe är en sådant exempel, Netanyahu ett annat.

Det är kontraproduktivt att hålla på så och skapar antagligen antisemitism, snarare än motsatsen, men det kanske är det de vill?

För 10-15 år sedan skrek muslimer och andra utlänningar "rasism" (det var mycket värre än idag) så fort de blev kritiserade och det fick mig att tycka jävligt illa om dem.
Citera
2026-06-27, 13:10
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annobecq
Du har så fel. Det är inte så stor skillnad på nazism och sionism.
De vidrigheter som de ägnar sig åt är inget annat än avskyvärt.
Börja inte med hamas och vänster för jag är inget av detta, jag bara avskyr sionister djupt.

Israel har utsatts för attacker från dag 1 sedan sin existens.

Allt det handlar om är att vissa människor aldrig accepterat FNs delningsplan från 1947, dvs att det brittiska mandatet Palestina skulle delas i en judisk och en arabisk stat. De judiska ledarna accepterade planen och utropade staten Israel den 14 maj 1948 när det brittiska styret upphörde.

Om planen hade accepterats, dvs erkännandet av Israel, hade vi aldrig haft något att diskutera.

Till skillnad från palestina, med rötter från 1800-ish, så har kungariket Israel och kungariket Juda rötter bortom antiken. Det innebär att om vi övht ska tala om någons rätt att existera så är det Israel, inte palestina.

Så, igen:
Dessa två begrepp överlappar varandra då det är omöjligt att separera den judiska dimensionen.
Citera
2026-06-27, 13:24
Medlem
.nilss avatar
Självfallet inte och även om man blir kallad det så, ptja... Och?

Det är mestadels boomers eller hjärntvättade Gen-X som står upp för Israel till sjukliga nivåer. Allt började ju inte precis den sjunde oktober. Israel har systematiskt mördat kvinnor, barn och journalister i årtionden.

För att inte tala om på 50-talet när Israel lurade dit judar från Yemen för att stjäla deras barn och ge dom till europeiska judar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Yemenite_Children_Affair

Dom måste vara helvetets "folk" . Vem fan gör något så hemskt?.
Citera
2026-06-27, 13:31
Medlem
MossadNewss avatar
Självklart är man inte judehatare för att man kritiserar Israel eller IDF. Att granska en stat, en regering och en militär är inte antisemitism...det är vanlig politisk och moralisk kritik.

Problemet är snarare att Israel, genom att definiera sig som “den judiska staten”, själv gör en farlig koppling mellan staten Israel och judar som grupp. Sedan används anklagelser om judehat och antisemitism ofta som politiska eller ärttsliga vapen för att tysta eller misstänkliggöra kritik mot ockupation, fördrivningar, lönnmord, terrorbombningar, apartheidliknande system och massdödande av civila.

En organisation bör bedömas efter sina handlingar, inte efter vilken flagga den bär. När en militär systematiskt dödar barn för att beröva folket en framtid, jämnar bostadsområden med marken, använder svält och kollektiv bestraffning som vapen och driver en befolkning på flykt för politiska mål, då är det terrorism i sak...även om förövaren kallas statsarmé. Att vägra använda terrorist-klassa IDF är inte juridisk konsekvens, utan politisk särbehandling.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/6ql1lW/dodandet-fortsatter-infor-blundande-ogon
Citera
2026-06-27, 13:35
Medlem
Antisemitstämpeln används flitigt för att slippa undan själva sakfrågorna. Det är inte så roligt att diskutera slakt av civila, medvetet dödande av barn, svält och folkmord.

Ett problem är att begreppet urvattnas i långa loppet, och att verklig antisemitism inte tas på allvar.
Citera
2026-06-27, 13:36
Medlem
ReiseReises avatar
Beror på.
Hur mycket fixerar du dig på Israel?
Ett vanligt tecken på folk som är antisemiter men som gömmer sig bakom "jag kritiserar endast Israel" är att de har en tydlig överfixering på Israel där mer eller mindre alla andra av världens skurkstater och övergrepp mot civila inte bara knappt nämns, utan att de aldrig nämns och helt hamnar i glömska eftersom endast Israel spelar roll. Detta är ett tydligt tecken på att ditt hat är grundat i mer än bara staten Israel. Det är väldigt tydligt att din kritik/förakt mot Israel inte är objektiv.

Israel är en skurkstat men det är ändå absurt hur fler har dött i Sudan på någon månad än vad de gjorde i Gaza sedan kriget bröt ut för många år sedan, och trots detta så har knappt Sudan nämnts bland någon av aktivisterna. Det är helt enkelt coolt och inne att dedikera hela sin person åt att hata Israel, och man frågar sig ju då naturligtvis varför?
Senast redigerad av ReiseReise 2026-06-27 kl. 13:50.
Citera
2026-06-27, 13:44
Medlem
FjodorBajkalsjons avatar
Citat:
Allt det handlar om är att vissa människor aldrig accepterat FNs delningsplan från 1947, dvs att det brittiska mandatet Palestina skulle delas i en judisk och en arabisk stat.
Fick lokalinvånarna på det tilltänkta territoriumet vara med och utforma och rösta om delningsplanen?

Jag skulle bli ganska upprörd om främmande makter plötsligt fick för sig att börja dela upp Sverige.

Citat:
Så, igen:
Så frågan är då bara hur vi ska kategorisera det judiska antisionisterna. Är de också antisemiter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in