Citat:
Ursprungligen postat av
Devalvera
- Mördar barn, inga problem!
- Bedriver folkmord, inga problem!
- Ockuperar mark, inga problem!
- Bedriver anfallskrig mot suveräna nationer, inga problem!
- Har kärnvapen, inga problem!
- Konspirerar och spionerar mot andra stater, inga problem!
- Har institutionaliserad rasism och apartheid-system, inga problem!
Så min fråga är; gör Israel någonsin något fel som är moraliskt förkastligt? I vad gör Israel fel?
- Barn dör i alla krig. Det handlar om sidoskador (collateral damage). Det handlar
inte om mord.
- 99% av palestinierna har
inte dött, sen senaste kriget startade för nästan tre år sen. Det kan knappast kallas folkmord.
- Om Israels grannländer aldrig hade startat krig mot Israel, så hade Israel aldrig ockuperat delar av deras territorium.
- Israel har aldrig anfallit ett land, som inte har anfallit Israel först.
- Det är inget fel att ha kärnvapen. Bara att använda dem, eller att hota med dem. Så länge det inte är självförsvar.
- Alla stater spionerar på andra stater.
- Israel har inte institutionaliserad rasism och apartheid.
20% av alla israeler är araber/muslimer. De har exakt samma rättigheter och rösträtt som alla andra medborgare i landet.
Palestinierna har egna politiska partier, och ett av partierna sitter t.o.m i regeringen. Dvs samma koalition som Netanyahu.
Citat:
Ursprungligen postat av
Devalvera
Men herregud kan du läsa?!? Jag förstår att du inte tycker detta är några problem!
Svara på frågan istället: Gör Israel någonsin något fel?
Självklart gör Israel ofta fel. Precis som alla andra länder. Ingen är felfri.
Israel befinner sig i ett extremt läge, så deras fel är mer extrema än våra fel.
Men de sex "problemen" som du nämnde, var ju bara löjliga, och jag förklarade varför.
Citat:
Ursprungligen postat av
Devalvera
Vilka fel är detta du syftar på då?
Ett av de mest uppenbara felen Israel gör, som de ofta kritiseras för, är ju att de ser mellan fingrarna för de så kallade bosättarna.
Dvs att Israel tillåter somliga medborgare att olagligt ockupera mark som inte tillhör Israel.
Självklart bara ett fel i mängden.