2026-06-27, 13:45
Medlem
Det är faktiskt helt ointressant i den kontext som gäller Sveriges framtid. Och med det menar jag att det bor för mycket muslimer i Sverige. Partiet Nyans gick nyligen helt öppet ut med att de anser att etniska svenskar ska straffas hårdare än muslimer. Att prata om judar och/eller Israel tar fokus från det riktiga hotet mot vår existens - islam. Och muslimer gör ett effektivt jobb med att jaga bort judar överallt.
Citera
2026-06-27, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annobecq

Menar du med påståendet att Jesus dödades av judar skulle vara falskt?
När det gäller lojalitet så är det tydligt att israeler med dubbla medborgarskap i USA är mer lojala mot israel än USA. Hur trötta de amerikanska medborgarna är över att flera miljarder går till israel än till det egna landet.

Den judiska/sionistiska staten är uttalat supremacy och rasistisk. Vad de anser om goyim, även de som underlägset beundrar dem finns att läsa i Talmud.

Definitionen kommer från IHRA. De är experterna på antisemitism. Det handlar om en organisation med 35 medlemstater och som arbetar gemensamt i kommitteer i dessa frågor. Sverige är medlem. Men du som äcklig judehatare framför tangentbordet gillar naturligtvis inte deras budskap. Det skaver i dig att du själv pekas ut som judehatare.
Citera
2026-06-27, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Jag tror snarare att det handlar om personlighetstypen. TS gillar att kalla folk för sionister men gråter och startar tråd för någon har kallat denne för Judehatare.

Om man skall sammanfatta Segerstedtinstitutet vid Göteborgs universitets forskning i dessa frågor är "Antisionism" det nya "Antisemitism". Men vad vet väl forskare i rasism om dessa frågor i en jämförelse med Flashbacks tangentbordskrigare...
Citera
2026-06-27, 13:55
Medlem
Kronbefallningsmans avatar
Inte bara antisemitism, utan även ett solklart klassiskt fall av sådan. Enligt vissa organisationer.
Citera
2026-06-27, 14:08
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
På forumet ibland så får man läsa att om man tycker det är dåligt att Israel mördar barn och bygger Koncentrationsläger i Gaza så är man en ”Palestinaanhängare”, ”Hamas-sympatisatör”, ”terrorist-aktivist” och så vidare.

Tycker man att Israel har klandervärt beteende så är man per automatik en ”judehatare”, enligt dessa.

Jag tycker detta är en väldigt dålig retorik och faktiskt väldigt dåligt resonerat. Det är ett extremt svart-vitt sätt att se på världen. Jag menar att bara för att man kritiserar en part så betyder det inte att man är anhängare av en annan part, eller att man ”hatar” den parten man kritiserar. Små barn resonerar så, inte vuxna tänkande människor.

Personligen har jag aldrig gått i någon Palestina-demonstration. Jag har aldrig ens röstat vänster. Enligt mig är man för grundläggande mänsklig värdighet när man kritiserar Israels klandervärda agerande.

Vad tycker ni, är man en ”judehatare” om man är kritisk mot Israels pågående folkmord och i övrigt bristande vandel? Kan man ens kritisera Israels agerande utan att anses som ”judehatare”?

"Israel mördar barn och bygger Koncentrationsläger i Gaza"

Redan i din första mening ser man att du är en judehatare, för inget av dina påståenden är i närheten av att stämma. Du är klart ute efter att demonisera en hel folkgrupp genom internet-lögner.
Citera
2026-06-27, 14:12
Medlem
Citat:
På forumet ibland så får man läsa att om man tycker det är dåligt att Israel mördar barn och bygger Koncentrationsläger i Gaza så är man en ”Palestinaanhängare”, ”Hamas-sympatisatör”, ”terrorist-aktivist” och så vidare.

Tycker man att Israel har klandervärt beteende så är man per automatik en ”judehatare”, enligt dessa.

Jag tycker detta är en väldigt dålig retorik och faktiskt väldigt dåligt resonerat. Det är ett extremt svart-vitt sätt att se på världen. Jag menar att bara för att man kritiserar en part så betyder det inte att man är anhängare av en annan part, eller att man ”hatar” den parten man kritiserar. Små barn resonerar så, inte vuxna tänkande människor.

Personligen har jag aldrig gått i någon Palestina-demonstration. Jag har aldrig ens röstat vänster. Enligt mig är man för grundläggande mänsklig värdighet när man kritiserar Israels klandervärda agerande.

Vad tycker ni, är man en ”judehatare” om man är kritisk mot Israels pågående folkmord och i övrigt bristande vandel? Kan man ens kritisera Israels agerande utan att anses som ”judehatare”?

Judendom är en religion och identitet med tusenåriga rötter medan sionism är en politisk ideologi som växte fram i slutet av 1800-talet. Den fick ökat genomslag i Palestina under den brittiska mandatperioden 1920–1948, då den illegala invandringen ökade kraftigt och bidrog till växande konflikter i området och därför är det fullt legitimt att kritisera sionism utan att vara judehatare eftersom det rör sig om två skilda saker: en religiös och kulturell identitet å ena sidan och en politisk ideologi å den andra. Att blanda ihop dessa begrepp försvårar en saklig diskussion om ansvar och politik något som sionister gynnas av snarare än gemene judar.
Citera
2026-06-27, 14:14
Medlem
Finns ett allmänt osunt intresse för Israel som inte kan kopplas till något annat än antisemitism.

Var är all kritik mot alla regimer som mördar sina invånare?

Nej, vet ni vad, släpper detta.

Som jag skrev innan idag på en Facebook sida där de hånade dödade israeliska soldater, "Israel kommer att bestå i all evighet"
Citera
2026-06-27, 14:17
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
"Israel mördar barn och bygger Koncentrationsläger i Gaza"

Redan i din första mening ser man att du är en judehatare, för inget av dina påståenden är i närheten av att stämma. Du är klart ute efter att demonisera en hel folkgrupp genom internet-lögner.

Sluta snacka skit om judar utan det sionisterna som bygger koncentrationsläger och mördar i Gaza och att blanda ihop judar med en specifik politisk ideologi gör bara debatten sämre och mer polariserad och det är precis den skillnaden du verkar ignorera.
Citera
2026-06-27, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Jag hörde nyligen att ca 53% av judiska väljare i New York (där det bor miljontals judar) röstade på den muslimske nya ledaren där, Zohran Mamdani. Om det stämmer, är jag positivt överraskad. Jag befarade att amerikanska judar i princip allesammans var onda sionister. Men det kanske bara är hälften av dom?

Jag tror känsligheten för kritik mot Israel beror på att judar uppfostras att tro de är bättre än oss andra, moraliskt bättre, och att de därför aldrig gör fel. Oavsett vad de gör, tex massmördar palestinier. Varje vettig människa förstår att det såklart är galenskap, och att sådan uppfostran skapar monster.

Cirka 80-90% av världens judar stödjer Israel.
Citera
2026-06-27, 14:38
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Sluta snacka skit om judar utan det sionisterna som bygger koncentrationsläger och mördar i Gaza och att blanda ihop judar med en specifik politisk ideologi gör bara debatten sämre och mer polariserad och det är precis den skillnaden du verkar ignorera.
Och här sätter du likhetstecken mellan sionister och Israelerna.

Som jag förstår det är nästan 80% av de Israeliska judarna födda i Israel. Ungefär samma andel som vi har i Sverige.

De lever i ett demokratiskt land de är födda i och har det styre de röstat fram. Precis som jag, det gör inte mig till något som du kan sätta i ett åsiktsfack eller ideologi fack bara för var jag är född.

Använder du sionist som ett skällsord?

Är det fel att vara för att ens hemland som man är född i ska få existera?
Senast redigerad av .nattramn. 2026-06-27 kl. 14:53.
Citera
2026-06-27, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Med judars och VÄSTs stöd.

Tacka Iran för att man sätter dessa fanskap på plats.

Du måste skilja mellan judar och sionister och att likställa alla judar med sionism är en grov och missvisande generalisering. Judar lever i många olika länder, inklusive i Iran och långt ifrån alla stödjer sionismen och många tar aktivt avstånd från den. Just denna mångfald av uppfattningar är en viktig anledning till att sionismens ställning i Palestina är så omstridd och föremål för omfattande kritik.
Citera
2026-06-27, 14:48
Medlem
FjodorBajkalsjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Om man skall sammanfatta Segerstedtinstitutet vid Göteborgs universitets forskning i dessa frågor är "Antisionism" det nya "Antisemitism". Men vad vet väl forskare i rasism om dessa frågor i en jämförelse med Flashbacks tangentbordskrigare...
Fast det gör dem inte, de är noga med att påpeka att det är en viss sorts antisionism som också är antisemitisk.

Citat:
Detta analytiska angreppssätt medför att vi betraktar antisionism som antisemitisk när den i sina olika uttryck använder sig av etablerade antisemitiska föreställningar och stereotyper. Annorlunda uttryckt: när ”sionisten” framställs som en ondskefull, lömsk, manipulativ, hämndlysten, maktgirig och konspirerande karaktär, så blir antisionismen antisemitisk för att stereotypiseringen hämtar näring ur etablerade antisemitiskaföreställning

Sidan 15 i https://www.gu.se/sites/default/files/2026-06/segerstedtinstitutet-rapport-16_v5.pdf

Min understrykning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in