2026-06-27, 11:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
I Sverige dör typ 20 gånger så många av getingstick än av ormbett så suck it Einstein.

Fast det är väl för att det inte finns nån behandling mot getingstick samt att getingstick är 100 gånger vanligare än ett ormbett.
Jag känner knappt någon som blivit biten av av huggorm i sverige men dom flesta jag känner har blivit stucken av en geting.
Geting har man ju runt sig närstan dagligen på sommaren och huggorm ser man knappt på hela året.
Förra året såg jag 2 huggormar och i år har jag inte sett någon.
Citera
2026-06-27, 11:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Minns ej exakt dottern sa om detta, men troligen inget som han någonsin hade testats för innan i så fall. Utan gubben var ju pensionär runt 75 typ och 112s sjuksköterska hade ju sagt att det var oerhört viktigt dom körde in direkt då detta kan vara livshotande i den åldern vilket det ju var.
Själv förstod han ju inte allvaret och ville först inte till akuten.

Jag har heller inte förstått hur farligt ormbett faktiskt kan vara och hade jag blivit biten hade jag nog inte farit på sjukhus om jag inte hade några symptom.
Fan, även om jag hade blivit lite dålig så hade jag nog inte farit då heller för man har läst att lite svullnad och kanske lite feber är normalt vid ormbett.
Dock inser an nu att från svullnad och feber till livshotande tillstånd kan vara väldigt kort tid i mellan.
Citera
2026-06-27, 11:44
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Fast det är väl för att det inte finns nån behandling mot getingstick samt att getingstick är 100 gånger vanligare än ett ormbett.
Jag känner knappt någon som blivit biten av av huggorm i sverige men dom flesta jag känner har blivit stucken av en geting.
Geting har man ju runt sig närstan dagligen på sommaren och huggorm ser man knappt på hela året.
Förra året såg jag 2 huggormar och i år har jag inte sett någon.

Jag känner flera som blivit bitna av huggormar i Sverige men våra individuella erfarenheter spelar ingen roll.

Dödstalen talar sitt tydliga språk. Det är typ 20 gånger vanligare att dö pga ett getingstick i Sverige än av ett ormbett. Det är fakta. Sen kan man såklart vrida denna fakta så att den ska passa ens narrativ.
Citera
2026-06-27, 11:55
Avstängd
Citat:
Jag känner flera som blivit bitna av huggormar i Sverige men våra individuella erfarenheter spelar ingen roll.

Dödstalen talar sitt tydliga språk. Det är typ 20 gånger vanligare att dö pga ett getingstick i Sverige än av ett ormbett. Det är fakta. Sen kan man såklart vrida denna fakta så att den ska passa ens narrativ.

Blir du stucken av en geting och har 5 timmar till sjukhus lär du inte dö.
Blir du biten av en huggorm 5 timmar till sjukhus kan du faktiskt dö.
Det är ju vården som gör att fler inte dör av huggorm.
Drygt 10% blir så sjuka att dom måste intensivvårdas vd ett huggormsbett, hade den vården inte funnits hade en del av dom dött.
Vi snackar flera hundra ormbett per år så 10% av det blir ca 20-40 personer som blir svårt sjuka.
Säg att 5 av dom dör om dom inte får vård så har du plötsligt fler som dör av ormbett än geting.

Ormgiftet är otroligt mycket mer farligt än getingens gift.
Citera
2026-06-27, 11:56
Medlem
Room531s avatar
Citat:

Och det gör inte du inte! 😁
Citera
2026-06-27, 12:04
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Blir du stucken av en geting och har 5 timmar till sjukhus lär du inte dö.
Blir du biten av en huggorm 5 timmar till sjukhus kan du faktiskt dö.
Det är ju vården som gör att fler inte dör av huggorm.
Drygt 10% blir så sjuka att dom måste intensivvårdas vd ett huggormsbett, hade den vården inte funnits hade en del av dom dött.
Vi snackar flera hundra ormbett per år så 10% av det blir ca 20-40 personer som blir svårt sjuka.
Säg att 5 av dom dör om dom inte får vård så har du plötsligt fler som dör av ormbett än geting.

Ormgiftet är otroligt mycket mer farligt än getingens gift.

Framförallt handlar dödligheten om du tillhör en riskgrupp. De flesta som blir bitna av en huggorm i Sverige behöver ingen vård alls.

Men om vi snackar farlighet i Sverige vilket tråden handlar om så löper du ca 20 gånger högre risk att dö av ett getingstick än av ett ormbett.
Citera
2026-06-27, 12:06
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Och det gör inte du inte! 😁

Ja det är möjligt att jag gör. Men jag blir irriterad på folk som drar massa olika faktorer som eventuellt påverkar risken att dö av nånting. Det är som att säga att drunkning inte är farligt eftersom jag aldrig badar.
Citera
2026-06-27, 12:17
Medlem
Blitt biten två gånger men ormarna sprutade inte in gift någon av gångerna. Det svider lite. Inte alls som getingstick tycker jag som kan pulsera av smärta ett par timmar efteråt.
Citera
2026-06-27, 12:17
Avstängd
Citat:
Framförallt handlar dödligheten om du tillhör en riskgrupp. De flesta som blir bitna av en huggorm i Sverige behöver ingen vård alls.

Men om vi snackar farlighet i Sverige vilket tråden handlar om så löper du ca 20 gånger högre risk att dö av ett getingstick än av ett ormbett.

Fattar du inte statistik?
Om 10 tusen personer blir stucken av geting varje år och 1 avlider, så betyder inte det att geting är farligare om 300 per blir biten av huggorm men endast 1 dör var 10:e år.

Man måste se till antalet stick/bett vs hur många personer som drabbas, och där vinner huggorm lätt.
Bara några hundra per år blir biten av huggorm medans tusentals blir stucken av geting.
Tycker inte detta är så svårt att förstå faktiskt.
Citera
2026-06-27, 12:24
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Fattar du inte statistik?
Om 10 tusen personer blir stucken av geting varje år och 1 avlider, så betyder inte det att geting är farligare om 300 per blir biten av huggorm men endast 1 dör var 10:e år.

Man måste se till antalet stick/bett vs hur många personer som drabbas, och där vinner huggorm lätt.
Bara några hundra per år blir biten av huggorm medans tusentals blir stucken av geting.
Tycker inte detta är så svårt att förstå faktiskt.

I Sverige är det ca 20 gånger högre risk att dö av ett getingstick än av ett ormbett. Sen får du själv avgöra vad du är mest rädd för.

Vad som är farligast i ett laboratorietest under ordnade former är en sak och verkligheten är något annat.
Citera
2026-06-27, 12:29
Avstängd
Citat:
I Sverige är det ca 20 gånger högre risk att dö av ett getingstick än av ett ormbett. Sen får du själv avgöra vad du är mest rädd för.

Vad som är farligast i ett laboratorietest under ordnade former är en sak och verkligheten är något annat.

Säg mig hur du räknat ut det?
Sök själv hur många som blir stuckna av geting, det rör sig om tiotusentals.
Citera
2026-06-27, 12:53
Medlem
BritishSmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Finns ju olika personligheter och t.ex min lilla dotter var allergisk och fick absolut inte bli stucken av ett bi för det hade varit livsfarlig.

Jag har sett siffran "antalet orm-dödade Sverige 2 per år, antalet bi-dödade 5", så det antyder att ormbett är farliga men inte farligast. Å andra sidan stöter man på bin många fler gånger än huggormar i sitt liv. jag tror faktiskt aldrig jag sett någon, på 60 år.
Varsågod!
https://imgur.com/a/0YPKn30

Lite kass bild men men
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in