2026-06-26, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Men att man kan få besvär så långt efter bettet är ju också något man helst vill slippa, låter som mycket värre än ett getingstick iaf.
Man har ju hört att det är ett "huggormsår" i år.
Det absolut bästa är att ha bra gummistövlar på sig när man är ute i naturen. Har man hund så ha den kopplad och titta noga på marken.
En hund kan dö av ett bett.

Är du i övrigt frisk och inte har några sjukdomar är ett bett inte speciellt allvarligt.
Det dör i genomsnitt en person vart tionde årtill följd av ett bett, så det är extremt ovanligt.
Citera
2026-06-27, 00:57
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannity
Killgissare här, men har för mig att huggormen är en relativt giftig orm, i klass med andra mer beryktade ormar som skallerormen. Men oftast är den snål med hur mycket gift den använder.

Häromåret läste jag om en yngre man som spelade golf och blev biten i handen när han skulle plocka upp golfbollen ur ett buskage. Han var tydligen en hårsmån från döden. Det kan ju varit för att huggormen var i jaktläge, trodde golfbollen var ett ägg och väntade på ett större djur/fågel som den trodde lagt det, så den killen fick maximal giftdos.

Skallerormen? Är du galen? Skallerormen är brutal, dels mer giftig och dels för den utsöndrar enormt mycket större mängd. Läser ca 1000-1200mg gift per ett fullt bett. En huggorm kanske ger 30-70mg gift, som dessutom är.svagare.

En annan orm dock i Europa, samma typ av art (Vipera) är bra mycket farligare. Den heter Vipera Amodytes och är Europast giftigaste. Den finns mest på Balkan, Italien osv. Men inte heller den är lika farlig som skallerormen.
Citera
2026-06-27, 01:02
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Getingstick är klart farligare men det är väl nån vart tionde år typ som dör av huggorm i Sverige. Ändå JÄVLIGT mycket farligare att åka bil.

Getingstick är absolut inte farligare än huggormsbett ditt mongo. Prata inte om saker du inte vet nåt om
Citera
2026-06-27, 02:08
Medlem
Hannitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Skallerormen? Är du galen? Skallerormen är brutal, dels mer giftig och dels för den utsöndrar enormt mycket större mängd. Läser ca 1000-1200mg gift per ett fullt bett. En huggorm kanske ger 30-70mg gift, som dessutom är.svagare.

En annan orm dock i Europa, samma typ av art (Vipera) är bra mycket farligare. Den heter Vipera Amodytes och är Europast giftigaste. Den finns mest på Balkan, Italien osv. Men inte heller den är lika farlig som skallerormen.

Jag är ingen ormexpert, det är bara något jag hört påstås.

När jag frågar AI säger den såhär:

Är den svenska huggormen lika giftig som skallerorm?

Google Gemini:
Ja, det stämmer faktiskt – men med en väldigt viktig teknisk nyans som ofta missförstås.

När experter från Giftinformationscentralen (bland annat genom uppmärksammade studier av överläkare Mark Personne) har gjort den här jämförelsen handlar det om giftets styrka droppe för droppe (toxicitet), och inte om hur farligt ett faktiskt bett i praktiken blir.

Här är skillnaden mellan giftets styrka och ormens faktiska farlighet:

Styrkan (Toxiciteten)

Om man isolerar rent gift och mäter hur potent det är, så har den svenska huggormen (Vipera berus) ett mycket starkt och sofistikerat gift. Det står sig väl i jämförelse med giftet från flera nordamerikanska skallerormar. Båda gifterna är hemotoxiska och cytotoxiska, vilket innebär att de effektivt bryter ner blodkroppar och vävnad. Statistiskt sett har studier visat att andelen bett som leder till allvarliga, systemiska symtom hos människan faktiskt ligger på en liknande nivå (runt 10%) för båda arterna om man drabbas.

Mängden (Dosen) – Det som avgör i verkligheten

Anledningen till att skallerormen ändå upplevs som – och är – betydligt farligare i praktiken beror på två saker: storlek och giftmängd.

Huggormen är en liten orm. Den bär på en väldigt begränsad mängd gift och injicerar i snitt bara några enstaka milligram per bett. Dessutom är cirka 30% av alla huggormsbett så kallade "torra bett" där inget gift alls sprutas in.

Skallerormen (särskilt de större arterna som Crotalus adamanteus eller Crotalus atrox) är massiva i jämförelse. De har enorma giftkörtlar och kan leverera en dos som är 10 till 50 gånger större i ett enda bett.

Oavsett mängd ska ett huggormsbett alltid tas på stort allvar. Om du eller någon i din närhet blir biten ska ni hålla den bitna kroppsdelen helt stilla och omedelbart ta er till sjukhus eller ringa 112.
Citera
2026-06-27, 03:29
Medlem
dickachus avatar
Citat:
https://www.uddevallabloggen.se/2011/06/huggormsbett-kan-vara-livshotande.html

Där kan man läsa att hans mor fick livslånga men och även en i kommentarerna fick kvarstående besvär efter ett huggormsbett.

Ja det är jävligt mkt skit som händer i Uddevalla alltså. Verkar ha spårat ur helt.
Citera
2026-06-27, 10:04
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Så här skriver 1177.

Huggormsbett kan göra ont. Det kan visa sig som två prickar intill varandra, men ibland syns inte bettet. Ring genast 112 om du misstänker att du har blivit biten av en huggorm. Du kan få en allvarlig reaktion.
Citera
2026-06-27, 10:30
Medlem
idiamindadas avatar
Inte värre än ett getingstick. Bara mer spektakulärt. Det gäller att trampa väl på ormen innan det händer.
Citera
2026-06-27, 10:51
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Getingstick är absolut inte farligare än huggormsbett ditt mongo. Prata inte om saker du inte vet nåt om

I Sverige dör typ 20 gånger så många av getingstick än av ormbett så suck it Einstein.
Citera
2026-06-27, 11:04
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Vet du om han var allergisk mot just huggorm?
Fan otäckt att det kan gå så jäkla fort.
Det var samma sak i bloggen jag länkade till, trots att dom skyndats sig till bilen och kört direkt till akuten höll kvinnan på stryka med.
Är man då kanske i skogen eller i stugan 1 timme från närmsta sjukhus kanske man inte klarar sig.

Minns ej exakt dottern sa om detta, men troligen inget som han någonsin hade testats för innan i så fall. Utan gubben var ju pensionär runt 75 typ och 112s sjuksköterska hade ju sagt att det var oerhört viktigt dom körde in direkt då detta kan vara livshotande i den åldern vilket det ju var.
Själv förstod han ju inte allvaret och ville först inte till akuten.
Citera
2026-06-27, 11:26
Medlem
Karmans avatar
Beror väl på hur mycket gift ormen har i sig när den biter? Den kanske har bitit just innan och har därmed inte så mycket gift att spruta in i offret?

Jag hittade två små, men tydliga sår på insidan av foten, vid sidan om "knölen" som sticker ut för ett par år sedan. De var horisontalt ordnade, ungefär som en stickkontakt, med ca en centimeters mellanrum. Jag hade varit ute och joggat/gått i skogen, haft på mig joggingskor, stannat till några gånger, men inte märkt något, vare sig bett eller konsekvenser därefter. Vad kan det annars ha varit än ett huggormsbett?
Senast redigerad av Karman 2026-06-27 kl. 11:32.
Citera
2026-06-27, 11:30
Medlem
En vän till mig blev biten två gånger av samma orm - 1 Vecka på sjukhus, benet blev i den akuta fasen dubbelt så stort. Hon fick stor mängd gift och var överkänslig.

Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Blev biten två gånger under 3 minuter. Inget speciellt hände.

Det kan vara ett torrt bet. Dvs inget gift sprutas in. Folk kan bli bitna av världens giftigaste ormar och inget händer.

Hur man reagerar beror på

A mängden gift

B Hur känslig du är mot just det giftet

C Din hälsa och vikt

D Var du blir biten
Citera
2026-06-27, 11:35
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Finns ju olika personligheter och t.ex min lilla dotter var allergisk och fick absolut inte bli stucken av ett bi för det hade varit livsfarlig.

Jag har sett siffran "antalet orm-dödade Sverige 2 per år, antalet bi-dödade 5", så det antyder att ormbett är farliga men inte farligast. Å andra sidan stöter man på bin många fler gånger än huggormar i sitt liv. jag tror faktiskt aldrig jag sett någon, på 60 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in