2026-06-25, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knazzz
Scenen när Alice filmar mamman och Leo där dom sitter och äter, varför sitter hon inte med och filmar vid bordet? Märkligt…
Och sättet mamman berömmer maten (salladen) på låter som om hon lagat värsta restaurangmiddagen. Mamman är verkligen hennes största supporter.

Är väl för att hon inte kan sitta på en stol för det gör så ont. Hon står såklart och äter. För skippa att äta gör hon ju inte, hon äter ju mest av alla🙄

Nej men seriöst. När någon har anorexia - kan man inte göra någonting som närstående? Vågar mamman inte ifrågasätta varför Alice inte ska äta maten hon lagat? Varför alla ska provsmaka saker där hon oftare inte själv smakar? Eller ser inte mamman utan litar blint på att Alice åt mycket till lunch eller liknande?

Nu visade hon två tallrikar med yoghurt och mango som hon gjorde till mamman och L. Varför ska hon inte äta det också?

Man märker hur ätstörd hon är när hon ska mata alla hela tiden, när hon kan filma en bit tårta i en minut och gegga runt, filma ur olika vinklar och hålla på. Handla ofta och gå i butiker och kolla på allt godis.
Tänk om man kunde ha sån disciplin med andra saker i livet som anorexi ger en gällande mat. Förstår att det är en sjukdom men "häftigt" hur det funkar, kunna omge sig av massa gott men inte äta det.
Citera
2026-06-25, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plantis789
Är väl för att hon inte kan sitta på en stol för det gör så ont. Hon står såklart och äter. För skippa att äta gör hon ju inte, hon äter ju mest av alla🙄

Nej men seriöst. När någon har anorexia - kan man inte göra någonting som närstående? Vågar mamman inte ifrågasätta varför Alice inte ska äta maten hon lagat? Varför alla ska provsmaka saker där hon oftare inte själv smakar? Eller ser inte mamman utan litar blint på att Alice åt mycket till lunch eller liknande?

Nu visade hon två tallrikar med yoghurt och mango som hon gjorde till mamman och L. Varför ska hon inte äta det också?

Man märker hur ätstörd hon är när hon ska mata alla hela tiden, när hon kan filma en bit tårta i en minut och gegga runt, filma ur olika vinklar och hålla på. Handla ofta och gå i butiker och kolla på allt godis.
Tänk om man kunde ha sån disciplin med andra saker i livet som anorexi ger en gällande mat. Förstår att det är en sjukdom men "häftigt" hur det funkar, kunna omge sig av massa gott men inte äta det.
Komplex sjukdom, som anhörig eller nära vän kan du inte komma så långt tyvärr. Det är många år av olika typer av behandling som gäller - för att komma åt själva ätandet och vad som orsakat (nästan aldrig en enda sak) att personen hamnar i en ätstörning. Förr trodde vi att det handlade om bantning, men det är inte särskilt vanligt att det är grejen.
Citera
2026-06-25, 22:00
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderbirdz
Tänk att Alice inte ens kan skriva ett fint hyllningsinlägg till sin mamma utan att slänga in pikar om sjukvården...
Tycker synd om Alice, hennes fixering vid påhittade sjukdomar har gjort hennes liv så isolerat och begränsat. Hennes mamma och bror går iallafall till jobbet och umgås med sina kollegor, men Alice har inte en enda relation utanför lägenheten? Inga aktiviteter eller intressen förutom att vara instängd hemma och baka och uppdatera sociala medier hundra gånger om dagen. Vad synd att inget förändrades efter att hon tvångsvårdades på psyk. Alice och hennes mamma har ju en väldigt speciell relation eftersom mamman är Alice enda kontakt, resten av Alice sociala kontakt består av meddelanden med sjukvårdspersonal på 1177 eller fibromyalgi-tanter som kommenterar hennes sociala medier.
Isoleringen spär dessutom på all knasighet och psykisk ohälsa. Jag har själv lidit av depressioner som kommit och gått under åren. Har märkt så tydligt att när jag hållit mig ifrån andra människor, mest varit själv hemma, bara jobbat på distans själv hemifrån o.s.v. så har jag snabbt börjat må mycket sämre. Att hela tiden sitta med sina egna deppiga tankar utan att ha någon att bolla tankarna med är vanskligt. Att få annan input från någon annan och bara kliva ur sina egna skor för en stund är superviktigt när man mår dåligt. Mamman verkar ju låta A mala på om hur sjukvården misstror henne och att hon minsann egentligen har 15 olika ovanliga diagnoser är så skadligt för någon som A. Hon hade mått bättre bara av att umgås med friska personer som kan prata om annat än sjukdom. Men hon undviker ju alla utom sin mamma och bror... :/
Citera
2026-06-25, 22:16
Medlem
Borgarbadbolls avatar
Dagens reel med teaser för "Hälsosam jordgubbsås". Vet inte om just A är min största influerare för just hälsosamma val och matvanor... Några reels senare är det halv/helfabrikatbonanza igen
Citera
2026-06-26, 12:22
Medlem
Varför fotar hon inte bara den jävla foten så vi får se bevis på nån sjukdom en gång för alla!!!!
Citera
2026-06-26, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knazzz
Varför fotar hon inte bara den jävla foten så vi får se bevis på nån sjukdom en gång för alla!!!!
Exakt om den då ser ut som en blå lila fotboll, ta kort ! Jag har aldrig sett en sådan fot 🦶 😌

Jag har följt Alice ( dock inte prenumererat jag ger inte bort mina pengar till mytomaner ) I början tyckte jag synd om Alice som for illa av vården, men det tog inte mer än ngn vecka innan jag såg det skeva beteende hos Alice men också hennes mamma. Hennes mamma tar ju ledigt för att följa med sin " vuxna" dotter på allehanda undersökningar,Alice mamma verkar inte ha ngt eget vuxet umgänge utan hennes liv, det är hennes jobb och köra Alice. De är lika sjuka båda två ta mig tusan, Alice som blå ljuger och hennes mamma som bara håller med och understödjer allt som Alice säger likt en Nicke docka.

Vad skulle hända med Alice om ngt hände med hennes mamma? Eller om Heidi skulle åka på ngn kurs i några veckor ? Alice klarar sig ju inte utan sin mamma, varken rent psykiskt men inte heller ekonomiskt. Vi vet ju att Heidi har haft bröstcancer, med operationer och strålning. Hur funkade livet för Alice då ? Eller det kanske inte det gjorde Någon som vet ?
Det är så löjeväckande då Heidi sitter och höjer en jäkla sallad till skyarna, och misskrediterar restaurangernas mat ( de skulle gå i lära hos Alice ) Alice lade ut att hennes dröm är att vara med i Sveriges kock, men där kan du inte komma med hel eller halvfabrikat eller " hitte på recept" som ser geggiga och oätbara ut. Har Alice tänkt så långt nej.
Citera
2026-06-26, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av India73
Exakt om den då ser ut som en blå lila fotboll, ta kort ! Jag har aldrig sett en sådan fot 🦶 😌

Jag har följt Alice ( dock inte prenumererat jag ger inte bort mina pengar till mytomaner ) I början tyckte jag synd om Alice som for illa av vården, men det tog inte mer än ngn vecka innan jag såg det skeva beteende hos Alice men också hennes mamma. Hennes mamma tar ju ledigt för att följa med sin " vuxna" dotter på allehanda undersökningar,Alice mamma verkar inte ha ngt eget vuxet umgänge utan hennes liv, det är hennes jobb och köra Alice. De är lika sjuka båda två ta mig tusan, Alice som blå ljuger och hennes mamma som bara håller med och understödjer allt som Alice säger likt en Nicke docka.

Vad skulle hända med Alice om ngt hände med hennes mamma? Eller om Heidi skulle åka på ngn kurs i några veckor ? Alice klarar sig ju inte utan sin mamma, varken rent psykiskt men inte heller ekonomiskt. Vi vet ju att Heidi har haft bröstcancer, med operationer och strålning. Hur funkade livet för Alice då ? Eller det kanske inte det gjorde Någon som vet ?
Det är så löjeväckande då Heidi sitter och höjer en jäkla sallad till skyarna, och misskrediterar restaurangernas mat ( de skulle gå i lära hos Alice ) Alice lade ut att hennes dröm är att vara med i Sveriges kock, men där kan du inte komma med hel eller halvfabrikat eller " hitte på recept" som ser geggiga och oätbara ut. Har Alice tänkt så långt nej.
Mamman har dessutom lagt sig till med på-pricken samma vokabulär och betoningar på ”magisk” ”krispig” ”alltså sååå god” o.s.v
Pinsamt upp över alla breddar på byttan! Vfn hon är typ snart 60?!
Citera
2026-06-26, 19:55
Medlem
Skampis avatar
Så sorgligt uppenbart att mamman tagit ledigt för att köra A till och från vårdbesök, men så låtsas de att hon ska passa på att vara i solen och träffa barnbarn... Om mamman plötsligt försvann ur Alice liv hade hon antingen behövt sluta spela sjuk eller fort som fan träffa en karl som kan vara medberoende och dalta med henne.
Citera
2026-06-26, 20:24
Medlem
Vem äter all denna mat?
Hon lagar ju massor. Vem storhandlar allt?
Hur orkar hon som multisjuk?
Citera
2026-06-26, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milliemolly
Vem äter all denna mat?
Angående inköp så har de i perioder beställt och hämtat på utlämning, innan hon fick sin gikt (senaste krämpan) så har hon ju varit och handlat, om inte annat så på Normal/Dollarstore/Lidl. Notera att hon inte lagar några storkok direkt, det räcker väl till mamma o Leo + matlådor till honom typ?
Citera
2026-06-26, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milliemolly
Vem äter all denna mat?

Förut har hon lagt upp flera ggr när hon burit hem 4-5 kassar från Ica ensam. Jag misstänker att hon ser det som ”träning” och ett effektivt sätt att bränna kalorier.
Citera
2026-06-27, 11:51
Medlem
Skampis avatar
Oj. Varför förstör de peruken på det sättet... Saxen är alldeles för klen för att klippa hår bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in