2026-06-27, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
. Varje arbetspass är för mig en kamp mot dumhet. En kamp som jag kommer att förlora på sikt.

Topic:

Vad anser ni om detta?

Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Har läst en del av dina inlägg. Misstänker att dina kollegor har samma åsikt om dig.

Amen på detta!
Citera
2026-06-27, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI

Kallas väl att ha social kompetens.

Ja, nu behöver man inte fjäska men att gå runt och vara sut mot någon bara för att man ogillar vederbörande är ju oerhört dumt för alla inblandade.
Citera
2026-06-27, 10:46
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ja, då kan de fortsätta att lata sig och äventyra andras liv. Perfekt!
Fortsätta lata sig? Låter som du försöker vara någon arbetsledare. Kanske ska anpassa dig till gruppen och sluta gnälla
Citera
2026-06-27, 10:48
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Hur upplever ni er arbetsplats? Är ni eniga i arbetslaget, eller upplever du, liksom jag, att du är omgiven av kompletta idioter? Nej, jag är inte en självgod narcissist, anser att detta är en generationsfråga till stor del, och att arbetsmoralen bland de yngre lämnar en hel del att önska. Vore det endast frågan om idioti och dårskap så vore det till viss del hanterbart, men nu handlar det även om intellektuell slapphet, lathet och låg arbetsmoral. Det finns kanske tre kollegor som har mitt fullständiga förtroende, resten betraktar jag som en tydlig belastning. Varje arbetspass är för mig en kamp mot dumhet. En kamp som jag kommer att förlora på sikt.

Topic:

Vad anser ni om detta?

Upplever samma. Dock är jag yngst av alla mina kollegor. Gen Z. Men alltid jag som tar tag i allt, löser allt, fixar allt, cover their ass….. så jävla less på att jobba för typ 5 bara för ja bryr mig om vårt resultat. Är inte en sån person som bara kan slappna av och tänka att nån annan löser det. Fattar inte hur man kan va det. Usch kokar i mig bara jag skriver om det….
Citera
2026-06-27, 11:26
Avstängd
Ta ett jobb där du har så lite kontakt med folk som möjligt

Det blir mer uthålligt i längden

Att jobba med idioter går inte att undvika helt.

Men jag förstår din frustration
Citera
2026-06-27, 11:32
Medlem
Facades avatar
Citat:
Det ser likadant ut överallt inom mitt yrke tyvärr.

Men det har alltså en gemensam nämnare, du.

Jag är en konstig människa själv men har enbart en gång varit på ett jobb där jag inte trivdes med mina kollegor. Jag är konsult så mina projekt är en ny arbetsplats med nya kollegor så jag ”byter ofta jobb” så att säga.
Citera
2026-06-27, 11:33
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Nu har jag skrivit detta citat fyra gånger på FB på kort tid. Charlie Munger, en av världens rikaste personer:

Whenever you think something or some person is ruining your life, it's you. A victimization mentality is so debilitating.

Men visst, svenskar lever för att finna fel i olika saker, vi har någon slagt ingenjörs-öga för allt som pågår och vill förbättra allt även våra kollegor. Så jag antar att det är en bra sak. För jag gillar Sverige. Och hatar idioter.
Citera
2026-06-27, 11:34
Medlem
Citat:
En sak jag hänger upp mig på är också att folk som egentligen hatar varandra försöker vara inställsamma mot varandra.
Dvs dom försöker sköta jobbet, och inte låta meningsskiljaktigheter om annat stå ivägen.

Det är väl positivt.

Citat:
Rädslan för totalitära HR hänger som en våt filt över fria diskussioner och rätten att yttra sig om bekymrande förhållanden. Ruttet!
Det är klart att om du inte klarar av att sköta jobbet och vägrar ha med andra att göra bara för att dom har privata preferenseer du ogillar så blir ju HR inblandat, iom att du inte kan vara kvar.

Finns väl inget konstigt eller negativt i det.

Där jag jobbade senare delen av livet hade man en uppsägningsvända vartannat år. Och då städades folk som inte fungerade bort. Det var otroligt så väl jobbet fungerade de sista 10 åren.
Citera
2026-06-27, 11:36
Medlem
Citat:
Hur upplever ni er arbetsplats? Är ni eniga i arbetslaget, eller upplever du, liksom jag, att du är omgiven av kompletta idioter? Nej, jag är inte en självgod narcissist, anser att detta är en generationsfråga till stor del, och att arbetsmoralen bland de yngre lämnar en hel del att önska. Vore det endast frågan om idioti och dårskap så vore det till viss del hanterbart, men nu handlar det även om intellektuell slapphet, lathet och låg arbetsmoral. Det finns kanske tre kollegor som har mitt fullständiga förtroende, resten betraktar jag som en tydlig belastning. Varje arbetspass är för mig en kamp mot dumhet. En kamp som jag kommer att förlora på sikt.

Topic:

Vad anser ni om detta?

Vad jobbar du med och vad gör dem dumma? Har ni bra lön och god arbetsmiljö?

Kanske är det även ett ledarskapsproblem?

Om majoriteten av de anställda är på detta sätt kanske det är du som har en annan/högre förmåga gällande prestation och arbetsförmåga?. Alla är olika och har olika förmåga och din kanske är högre än genomsnittsmänniskan?
Citera
2026-06-27, 11:46
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Ja men låt det inte påverka dig för det.
Deras idioti är inte ditt ansvar utan deras.

Problemet är att när man är beroende av dem inom yrket och man kan påpeka flera saker som är fel och personen vägrar att lyssna eller skyller på någonting annat, då drabbas du och hela företaget.

Jag duckar för det nu men det är jobbigt.
Citera
2026-06-27, 11:54
Medlem
Du är ju kvinnohatare i grunden så förmodligen ser du förbi många kollegors kompetens bara baserat på deras kön. Du kan nog vara säker på att du är idioten i många kollegors ögon.
Citera
2026-06-27, 12:01
Medlem
Min spaning i ämnet är att det möjligen har med vilken sorts arbetsplats och företag man arbetar på.
Tidigare i livet jobbade jag inom bygg/anläggningssektorn på ett mindre bolag.
Där fanns allt från bidragstagare till riktigt kompetenta personer.
Tyvärr är rekryteringen ett skämt. Det räcker med att veta vad du heter i förnamn samt skostorlek så får du jobb….

Mitt nuvarande jobb på ett statligt bolag krävdes det.
Rätt utbildning, arbetstest, tre intervjuer, samt godkänd säkerhetsprövning hos Säpo.
Jag upplever att jag numer slipper idioterna, men med det sagt finns det ju såna som man kanske inte valt själv att umgås med men att det ändå fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in