Citat:
Ursprungligen postat av
WordWarrior
Hur upplever ni er arbetsplats? Är ni eniga i arbetslaget, eller upplever du, liksom jag, att du är omgiven av kompletta idioter? Nej, jag är inte en självgod narcissist, anser att detta är en generationsfråga till stor del, och att arbetsmoralen bland de yngre lämnar en hel del att önska. Vore det endast frågan om idioti och dårskap så vore det till viss del hanterbart, men nu handlar det även om intellektuell slapphet, lathet och låg arbetsmoral. Det finns kanske tre kollegor som har mitt fullständiga förtroende, resten betraktar jag som en tydlig belastning. Varje arbetspass är för mig en kamp mot dumhet. En kamp som jag kommer att förlora på sikt.
Topic:
Vad anser ni om detta?
Det verkar ändå som att arbetet i din organisation fungerar trots allt. Annars skulle den väl gått i konkurs och varit nedlagd tänker jag. Själv har jag inte upplevt detta. Jag upplever att de flesta på mitt jobb gör ett bra jobb och bidrar efter bästa förmåga (jobbar inom byggbranschen).
Du upplever det som en generationsfråga. Det viktiga är att försöka anställa medarbetare som är något att bygga på och det upplever jag att vi har gjort. De yngre har mycket att lära och för oss som är lite äldre gäller det att inte se dem som kompletta idioter utan just yngre medarbetare som behöver läras upp i yrket. Sedan händer det ofta att de lite yngre medarbetarna har förmåga att ta till sig nya saker och lära sig nya tekniker som vi har nytta av i branschen.
Tack och lov har både våra yngre och äldre medarbetare ganska god arbetsmoral och strävar efter att uppnå projektens uppsatta mål. Det hjälper ju inte dig förstås

. Men har du funderat över att de yngre snart tar över efter er äldre och hur kan du då vara med och bidra till att dina kunskaper och erfarenheter (och arbetsmoral) förs över till de yngre? Det vore tragiskt om det verkligen är så att dina kollegor är kompletta idioter. Det brukar inte vara så på arbetsplatser, men förekommer såklart. Men kan det vara något med din inställning till dina kollegor som spär på situationen?