Igår, 03:17
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Nej, det handlar om att de aldrig slutar sitta på huk vilket vi här i väst slutar med det vid tidig ålder. Har du aldrig sett en vit unge sitta på huk?
Klart det hjälper om man suttit på huk hela livet. Däremot får du tänka på att huvuden på småbarn är en mycket större procentuell andel av kroppsvikten. Ungefär som att det är lättare att sitta med hälarna i utan att ramla bakåt om du håller en hantel på 10kg framför kroppen. Sen är ju barn mycket rörligare av naturen och har mjukare senor och ligament. Min kompis kunde ”hoppa hopprep” med armarna när vi var små. Jag tror inte han kunnat behålla den förmågan även om han ansträngt sig, tex.

Jag känner två snubbar som kan sitta snyggt med hälarna i. Den ena är 190cm lång och väger 60kg. Den andra är så överrörlig att han lider av det och blir skadad till och från. Tjejer brukar dock kunna sitta snyggt. Detta gäller mest män. Jag har heller aldrig sett någon faktiskt gå från ett kasst västerländskt sitt till ett asiatiskt sitt med knät antingen långt över framfoten eller knäna vid armhålorna genom stretchning och mobiliseringsövningar.

Det finns så klart massa undantag för allt jag säger, men snacket om huksittande tvååringar handlar så vitt jag kan avgöra mest om att crossfitgurus och liknande vill sälja sina scheman och metoder.
Citera
Igår, 07:04
  #38
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupusLupus
Därför att människan blev fet och osund och tappade bort ursprunget att röra sig i naturen och att pausa var som helst där två fötter fick plats.

För egen del så sitter jag ofta på huk fast jag är över 60 år. Har jag stått still länge och fiskat eller jobbat och liknande så är det otroligt skönt att ta en kvart eller så på huk och dra ut muskler och senor.
Om jag smyger på vilt i skogen så är en halvtimme på huk inga problem, utan en otroligt vilsam ställning.

Människan är som art i stort fysiskt förfall.
Det är illa när folk inte längre kan använda sin kropp som den är skapt.
Och att det blir ståhej över att alla inte är fördärvade.

Ja. Det var bättre på stenåldern när män var män och satt på huk och åt rått kött.
Jag tror jag skall börja med det hemma. Jag skall kasta ut alla stolar jag har.
Sängen också. Jag skall börja ligga och sova på golvet istället. Madrasser är för veklingar.
Citera
Igår, 08:26
  #39
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielOttarson
Har noterat att personer i Östasien - framför allt Kina, Korea och Hong Kong - ofta sitter på huk ute på gator och torg. Inte sällan med en cigarett i handen. Vadan detta beteende? Det ser man sällan i andra delar av världen.

Jag hade en historielärare på gymnasiet som sade att man ska sitta på huk oftare, att det är bra för kropp och hälsa. Det är kanske detta som ostasiaterna har upptäckt. Är det något som lärs ut inom den traditionella kinesiska medicinen?
Under min utbildning lärde jag mig att detta är genetiskt. Höfterna, ryggen och benen är olika mellan olika folkgrupper. Vissa folkgrupper kan enkelt sitta på huk med hela fotsulan i marken, medan andra folkgrupper inte kan det.

Dock hittade jag ingenting om det vid en snabb googling. Det är möjligt att den informationen idag räknas som rasistiskt.
Citera
Igår, 08:33
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Under min utbildning lärde jag mig att detta är genetiskt. Höfterna, ryggen och benen är olika mellan olika folkgrupper. Vissa folkgrupper kan enkelt sitta på huk med hela fotsulan i marken, medan andra folkgrupper inte kan det.

Dock hittade jag ingenting om det vid en snabb googling. Det är möjligt att den informationen idag räknas som rasistiskt.

Vad studerade du?
Citera
Igår, 08:46
  #41
Medlem
jugbandbluess avatar
the asian squat. cigaretten är där som motvikt, för att man inte ska ramla bakåt. det är en hälsosam ställning. det finns en tjej på youtube som förespråkar en statisk squat som träning för kroppen (här är det värt att notera att kvinnor helst inte ska hålla på med cigaretter)
Citera
Igår, 09:36
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielOttarson
Bekvämt att sitta, ja, men inte på huk på väl?

Har man hemorrojder är det fan inte bekvämt att huka sig iaf!
Citera
Igår, 09:56
  #43
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Under min utbildning lärde jag mig att detta är genetiskt. Höfterna, ryggen och benen är olika mellan olika folkgrupper. Vissa folkgrupper kan enkelt sitta på huk med hela fotsulan i marken, medan andra folkgrupper inte kan det.

Dock hittade jag ingenting om det vid en snabb googling. Det är möjligt att den informationen idag räknas som rasistiskt.
Hm, ai hävdar att det är en intränad vana och att västerlänningar använder stolar i högre grad.
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
the asian squat. cigaretten är där som motvikt, för att man inte ska ramla bakåt. det är en hälsosam ställning. det finns en tjej på youtube som förespråkar en statisk squat som träning för kroppen (här är det värt att notera att kvinnor helst inte ska hålla på med cigaretter)
Vill minnas att det tom är en sexställning "asian cowgirl" där personen squattar istället.
Citera
Igår, 10:32
  #44
Medlem
Bajsar man på huk a la hål-i-golvet blir det ju en vanesak. Och bor man på golvet blir det också naturligt att man även upp i åren sitter på huk ofta. I Sverige har vi vattenklosetter och fåtöljer. De enda vuxna här som har anledning att sitta på huk är småbarnsföräldrar och pedofiler när de ska connecta med barn.
Citera
Igår, 10:40
  #45
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielOttarson
Vad studerade du?
”Studier” lät kanske lite överdrivet. Det var alltså vad som lärdes ut i grundskolan eller möjligen gymnasiet, historia eller biologi.

Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Hm, ai hävdar att det är en intränad vana och att västerlänningar använder stolar i högre grad.
Jo, jag noterade också det när jag googlade. Det var det som jag tyckte var lite konstigt. Vad jag minns så var det självklart att dela in mänskligheten i huksittare och icke-huksittare. När osteologerna undersökte stenåldersskelett kunde de se en ledtråd till hur dessa människor levt. Var de huksittare hade förmodligen tillbringat mycket tid runt en lägereld.

För mig är att sitta på huk med hälarna i golvet ungefär lika naturligt som att stå på händer. Dvs, jag kan om jag vill, men det är en fysiskt utmaning och inget jag skulle göra för att vila mig.
Citera
Igår, 10:41
  #46
Medlem
Tänker att det har något att göra med att dom har små kukar? För oss västeuropeer hade våran stora pung och feta kuk varit i vägen och gjort det oskönt. Asiater har inte det problemet.
Citera
Igår, 11:20
  #47
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Bajsar man på huk a la hål-i-golvet blir det ju en vanesak. Och bor man på golvet blir det också naturligt att man även upp i åren sitter på huk ofta. I Sverige har vi vattenklosetter och fåtöljer. De enda vuxna här som har anledning att sitta på huk är småbarnsföräldrar och pedofiler när de ska connecta med barn.
Citat:
Ursprungligen postat av Skohorn23
Tänker att det har något att göra med att dom har små kukar? För oss västeuropeer hade våran stora pung och feta kuk varit i vägen och gjort det oskönt. Asiater har inte det problemet.

båda två bra och välgrundade inlägg. men sitter de fortfarande och skiter på huk i golvhål i shanghai till exempel? tänker att det borde vara en hel generation eller två som använt vattenklosett nu. japanerna har ju sina specialtoaletter. och kan också ses göra the asian squat, åtminstone yakuza-typer i filmer. kukteorin stämmer nog men jag tror att huksittandet är relativt vanligt även i vatnik-kulturen i ryssland. har ryssar lika små kukar som kineser?
Citera
Igår, 11:40
  #48
Medlem
slemhogs avatar
Det kallas "The Asian Squat" och "indian toilet". Metoden säkerställer bibehållen kroppslig vighet och rörlighet samt god tarmfunktion långt upp i åldern. Med en liten lucka i klädseln förenklas tömningen av "barlasten" snabbt och effektivt, vilket förklarar den frekventa avföringen man ser i deras stadsmiljöer samt även deras vighet i kampsport. Huksittandet överstiger toalettstolens 90 grader vilket resulterar i en harmonisk och "fullständig barlasttömning"

Enbart i Bangladesh har man på senare år installerat över 10 miljoner moderna toaletter, vilket innebär att denna traditionella hälsometod är hotad till förmån för västvärldens stela sittsystem. Detta väntas medföra betydande nackdelar för den asiatiska folkhälsan under 2030- och 2040-talet. I takt med att vrist- och höftmobiliteten går förlorad kan vi räkna med en drastisk ökning av stela leder, sämre tarmhälsa och – som en direkt konsekvens – betydligt sämre framtida OS-resultat i kampsporter för de berörda länderna.
__________________
Senast redigerad av slemhog Igår kl. 11:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in