2026-06-26, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Sedan när är det helt normalt att det är över 30 grader flera dagar i rad? Ni får tro vad ni vill om klimatförändring, men jag minns att det var så en enda sommar på 70-talet, efter det så har det inte varit så förrän efter kanske 2010.

Svenskar klagar ju inte på värmen, att de vågar klaga är ett tecken på att det faktiskt är varmare.

Och att det är helt normalt att det är 40 grader i Frankrike, det köper jag faktiskt inte.

Det är klart att är man född 2008 så minns man inte så mycket annat. Då känns detta helt vanligt.

1994 var det 38 C i Kalmar. Fotbolls-VM i USA.
Inget nytt med andra ord, dock valår !
Citera
2026-06-26, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Jaja du menar apropå att 200 pers i spanien strök med i värmerelaterade dödsfall? Det är väl bokstavligen dödshetta? Eller syftar du på nåt annat?

Den samlade forskningen skapar en bild av annalkande klimatkatastrof så knappast konstigt om media rapporterar det och knappast osant.

Exakt, det är en fin gräns mellan rejält varm och för mycket värme.
T.ex. 25 grader tycker nog de flesta svenskar är en varm och fin men acceptabel dag, men när temperaturen som där jag bor varit över 30 grader nu i några dagar och temperaturen inne närmar sig 28 grader, då orkar man inte mycket mer, då är det nog. Imorns ka det bli ännu varmare. Rapporten säger uppåt 35.

Då orkar man inte göra någonting. Mest bara sitta still. Börjar man göra något i den hettan så sprutar svetten för minsta lilla rörelse.
Citera
2026-06-26, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
I bland annat Frankrike och England så har det varit värmerekord för maj och juni så där har det inte varit en ”vanlig sommar”.

Nej, men det gamla rekordet var 50 år gammalt.
Citera
2026-06-26, 23:21
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Nyhetstorka, typiskt för sommaren. Man vill ha något att skriva om som inte är för kontroversiellt men ändå ger "klick". Ser ut som juli kommer att bli ovanligt kall istället. Då lär det väl bli tyst på domedagsprofeterna ett tag i alla fall.
Nej det handlar om att det snart är val och journalister är till hög grad miljöpartister. Men frågan är varför miljöpartiet har som huvudfråga att folk ska flytta från varma länder där deras klimatavtryck är mindre till kalla länder där det tar mer resurser. Ett nordiskt miljöparti borde tvärtom ha en extrem stram migrationspolitik där man istället uppmanade folk att flytta från t ex Sverige till t ex Somalia.
Citera
2026-06-26, 23:22
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det är alltid samma sak vid första värmen. Extrem superdupervärme på hela 29 grader. "Ta skydd, dricka vätskeersättning, lägger i fosterställning i en källare om ni har någon"
Hahaha
Citera
2026-06-26, 23:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Vad är ett värmerelaterat dödsfall? Att folk drunknar? Man säger inte kylrelaterat dödsfall om någon halkar och slår huvudet i isen

Japp. Läste att ett 40-tal franska medborgare dött i dessa värmrelaterade dödsfall. Nästa bara drunkningstillbud.
Citera
2026-06-26, 23:29
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ändå fylls tidningar och SVT om artiklar om extremvärme i Sverige och det varnas för att det kan bli 30 grader varmt i helgen.

Vet inte om det bara är mig det är fel på, men jag ser verkligen inte att det är något onormalt. Någon/några veckor på sommaren med cirka 30 grader brukar vi ju alltid ha. Så har det varit så länge jag kan minnas.

Superklimat-domedags-propagandan är verkligen i full gång. (sen om det verkligen pågår ett domedags-scenario i realiteten globalt sett samt varför - jag är lite 50/50 ang det faktiskt)

Överkänslig mot värme pga hälsan. Sitter med en AC å några rejäla fläktar här å chillar. Står dessutom på ACn - "Drivs av 8000 BTU billig flykting-ström"
Senast redigerad av JohnnySamhall 2026-06-26 kl. 23:34.
Citera
2026-06-26, 23:34
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
1994 var det 38 C i Kalmar ...
På nån termometer du hade i solen? Inget SMHI känner till.

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/svenska-temperaturrekord
Citera
2026-06-26, 23:35
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Varit över 30c där jag bor senaste dagarna, ska bli 35 imorn.
I början på nästa vecka ska det bli svalare för er, runt 25 grader enligt prognosen på Rapport. Du får tänka på det nu när det är som varmast, det blir bättre. Uppe i Norra delarna har de inte mer än 20 grader plus regn att se fram emot i helgen.
Citera
2026-06-27, 00:00
Medlem
Citat:
Bor i Stockholm och här har det varit cirka 23-24 grader och lite växlnande molnighet idag den 26 juni.

Ändå fylls tidningar och SVT om artiklar om extremvärme i Sverige och det varnas för att det kan bli 30 grader varmt i helgen.

Vet inte om det bara är mig det är fel på, men jag ser verkligen inte att det är något onormalt. Någon/några veckor på sommaren med cirka 30 grader brukar vi ju alltid ha. Så har det varit så länge jag kan minnas.

Känns som MP och Daniel Hellden desperat försöker göra vanligt svensk sommarväder till politik. Hela MPs livsnerv består ju i att intala svenska folket att en varm sommardag innebär jordens undergång. Det är ju helt sjukt hur detta målas upp som någon slags katastrof.

En annan sak. Förr i tiden presenterades alltid en karta med medeltemperaturer där det gick att se om det var kallare, varmare eller normalt för den kommande 5-dygnsprognosen. Det har man helt slutat med. Tydligen visade inte statistiken "rätt" saker. Är det inte ruttet?

Är i Norrbotten nu och tänker "vadå varmt?"
Citera
2026-06-27, 00:01
Medlem
Citat:
Bor i Stockholm och här har det varit cirka 23-24 grader och lite växlnande molnighet idag den 26 juni.

Känns som MP och Daniel Hellden desperat försöker göra vanligt svensk sommarväder till politik. Hela MPs livsnerv består ju i att intala svenska folket att en varm sommardag innebär jordens undergång. Det är ju helt sjukt hur detta målas upp som någon slags katastrof.

En annan sak. Förr i tiden presenterades alltid en karta med medeltemperaturer där det gick att se om det var kallare, varmare eller normalt för den kommande 5-dygnsprognosen. Det har man helt slutat med. Tydligen visade inte statistiken "rätt" saker. Är det inte ruttet?

Jag såg en Meteorolog som beskrev hur El Ninjo i Stilla havet är ovanligt stark i år - och ta sig förbi Sydamerika och komma till Europa och ge oss extra värme i sommar.
Weatherman Europe kallar han sig.
Citera
2026-06-27, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
I början på nästa vecka ska det bli svalare för er, runt 25 grader enligt prognosen på Rapport. Du får tänka på det nu när det är som varmast, det blir bättre. Uppe i Norra delarna har de inte mer än 20 grader plus regn att se fram emot i helgen.

Själv kommer jag från Östersund från början. Tyckte jag såg att det skulle vara 14 grader där nu när vi ska ha närmare 35, helt sjukt stor skillnad och det finns värre, tror det skule vara 10 grader någonstans i Sverige samtidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in