2026-06-26, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Är du dum i huvudet? Meddelanden i WhatsApp är lösenordsskyddade och man kan även välja att dölja konversationer i appen via en funktion.

Ok, har inte ens tagit reda på den funktionen, ser inger behov av att lösenordsskydda mina meddelanden.

Och inget svar på frågan om varför man ens känner ett behov att läsa sin respektives meddelanden?
Citera
2026-06-26, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Graviditet är en risk man accepterar om man väljer att ha sex med en fertil person av motsatt kön.

Nej. Det är som att påstå att man accepterar risken att bli totalförlamad när man sätter sig i en bil pga det ibland sker allvarliga bilolyckor.
Citera
2026-06-26, 22:10
Medlem
GuldkalvenAxels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Varför i hela friden då? Nämndemännen är oftast de enda som uppvisar tillstymmelse till vettiga domar och vilja att skipa rättvisa. Det är politruker till politiskt motiverade juristdomare som Maria Hallqvist som genom att vara en stat i staten har tvingat fram den här lagstiftningen och för varje år drar åt tumskruvarna hårdare genom mer och mer verklighetsfrånvända och ondsinta domar som den här.

Maria Hallqvist är en brottsling och ett kräk till människa och saknar all respekt för rättvisa och människors rättigheter. Hon hör hemma i fängelset för att utfärda politiska domar som den här. Men nu sitter hon istället och flinar vid ett gott glas rött ur boxen. Kom dock ihåg att ytterst ansvariga för detta är politiker som godkänd denna extremistiska lagstiftning som Gunnar Strömmer och Jimmie Åkesson.

Domen är givetvis fullständigt bisarr.
Det torde snarare vara en majoritet i Riksdagen som gillar den här typen av lagstiftning än just Gunnar Strömmer och Jimmie Åkesson. Det är bara att jämföra med könsbytarlagen. Den är helt galen men gillas av en stor majoritet av Riksdagen.
Citera
2026-06-26, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Varför skulle han inte kunna göra det? Du har aldrig använt den appen gissar jag?

Dock är det nått fel i ett förhållande om man anser att man måste gå igenom varandras meddelanden.

Tvärtom, det är något fel i ett förhållande om man inte låter sin partner läsa ens meddelanden. Fram till minst 90-talet var det normala att man pratade i en fast telefon framför partner och barn, brev kom på papper och vem som helst kunde vara den som tömde brevlådan (och fick man då ett märkligt brev så behövde man förklara sig för sin partner när man öppnade det).

Jag har alltid sagt till mina partner att de är fria att gå igenom min e-post, SMS, chatt osv med undantag för ett par veckor innan födelsedag och jul. Däremot skulle jag tycka det var ett problem om de ville göra det varje vecka (om de inte - vilket naturligtvis aldrig hänt - faktiskt hittat något förtroendeskadligt, för då får man faktiskt skylla sig själv om ens partner vill ha koll). Men bara det faktum att jag aktivt erbjudit att titta har gjort att det nästan aldrig hänt.

Lever man tillsammans med någon bör man hålla hemligheterna till ett minimum.

Men för att summera, du har helt fel.
Citera
2026-06-26, 22:15
Medlem
Citat:
Varför i hela friden då? Nämndemännen är oftast de enda som uppvisar tillstymmelse till vettiga domar och vilja att skipa rättvisa. Det är politruker till politiskt motiverade juristdomare som Maria Hallqvist som genom att vara en stat i staten har tvingat fram den här lagstiftningen och för varje år drar åt tumskruvarna hårdare genom mer och mer verklighetsfrånvända och ondsinta domar som den här.

Maria Hallqvist är en brottsling och ett kräk till människa och saknar all respekt för rättvisa och människors rättigheter. Hon hör hemma i fängelset för att utfärda politiska domar som den här. Men nu sitter hon istället och flinar vid ett gott glas rött ur boxen. Kom dock ihåg att ytterst ansvariga för detta är politiker som godkänd denna extremistiska lagstiftning som Gunnar Strömmer och Jimmie Åkesson.

Ja, jag avskyr också det du påpekar. Detta har ju pratats mycket om på Flashback:

(FB) Hilda och Ruben - juristnätverken som styr landet

(FB) Hur ska vi rensa träsket på Hilda och Ruben, myndighetsaktivister etc.?

Samnytt: AVSLÖJAR: V-märkt åklagare anmäls till Statens ansvarsnämnd av arbetsgivaren – hotade politiska motståndare med fängelse

Samnytt: Livstidsdömda mördare friades – är släkt med S-märkt domare

Hela rättsystemet behöver göras om från grunden.
Citera
2026-06-26, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GuldkalvenAxel
Det torde snarare vara en majoritet i Riksdagen som gillar den här typen av lagstiftning än just Gunnar Strömmer och Jimmie Åkesson. Det är bara att jämföra med könsbytarlagen. Den är helt galen men gillas av en stor majoritet av Riksdagen.

Ja, precis. Det är ju det jag också reagerar på. Ingen av "våra" politiker gör något åt att fixa detta haveri. Sitter där och inkasserar sina löner och vågar inte sätta emot, utan är "enhälliga". Så jävla uselt.
Citera
2026-06-26, 22:33
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord.Hell

Jag får inte riktigt ihop proportionerna här. Tre år?! Det är alltså minimistraffet för våldtäkt sedan 2022.
Det är väl en svensk/vit kille.

En brutal våldtäkt utförd av en neger/arab resulterar väl i att tjejen blir dömd för rasistiskt hatbrott för att ha anmält.

Det Nya Sverige.
Citera
2026-06-26, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1wkotkzp
Tvärtom, det är något fel i ett förhållande om man inte låter sin partner läsa ens meddelanden. Fram till minst 90-talet var det normala att man pratade i en fast telefon framför partner och barn, brev kom på papper och vem som helst kunde vara den som tömde brevlådan (och fick man då ett märkligt brev så behövde man förklara sig för sin partner när man öppnade det).

Jag har alltid sagt till mina partner att de är fria att gå igenom min e-post, SMS, chatt osv med undantag för ett par veckor innan födelsedag och jul. Däremot skulle jag tycka det var ett problem om de ville göra det varje vecka (om de inte - vilket naturligtvis aldrig hänt - faktiskt hittat något förtroendeskadligt, för då får man faktiskt skylla sig själv om ens partner vill ha koll). Men bara det faktum att jag aktivt erbjudit att titta har gjort att det nästan aldrig hänt.

Lever man tillsammans med någon bör man hålla hemligheterna till ett minimum.

Men för att summera, du har helt fel.

Nej, jag har inga behov av att dölja något. Vad jag skrev är att det troligen inte är ett sunt förhållande om endera parten känner ett starkt behov att övervaka den andra.
Citera
2026-06-26, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord.Hell
Läste precis den här artikeln på Aftonbladet och det måste ju vara något lurt med hur lagen tolkas idag:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vrn83L/skippade-kondomkravet-doms-for-valdtakt

En kille har alltså blivit dömd till 3 års fängelse för våldtäkt (genom så kallad "stealthing"), enbart för att han struntade i att använda kondom trots att tjejen hade ställt det som krav.

Jag får inte riktigt ihop proportionerna här. Tre år?! Det är alltså minimistraffet för våldtäkt sedan 2022. Han får i princip samma straff som om han hade hoppat på någon i en mörk gränd med våld, enbart för att ett skydd saknades.

Visst, man ska inte bryta en överenskommelse, men går inte hela den här problematiken att lösa med ett vanligt p-piller? Om syftet är att undvika en oönskad graviditet så känns det helt orimligt att staten ska kliva in och dela ut tre års fängelse för ett samlag som båda från början var med på. Rätten pratar om "villkorat samtycke", men det känns som att lagen slår väldigt snett när ett saknat gummi jämställs med de grövsta övergreppen.

Diskussionsunderlag:

Tycker ni att 3 års fängelse är ett proportionerligt straff för att strunta i kondomen, speciellt om man jämför med "klassiska" överfallsvåldtäkter?

Om tjejen äter p-piller (och graviditetsrisken därmed är borta), borde det spela in i domstolens bedömning?

Har samtyckeslagen gått för långt, eller är det helt rätt att villkorat samtycke är svartvitt?

Hon kände att liv och hälsa var i fara helt enkelt det finns ju faktiskt virus man dör av som kan överföras sexuellt något jag tycker det många gånger tas för lätt på .
ingen vill väl riskera liv och hälsa för att ha sex eller.
Citera
2026-06-26, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Hon kände att liv och hälsa var i fara helt enkelt det finns ju faktiskt virus man dör av som kan överföras sexuellt något jag tycker det många gånger tas för lätt på .
ingen vill väl riskera liv och hälsa för att ha sex eller.

Enligt den öppna artikeln på samnytt var ju rädsla för att inte smitta mannen, då hon haft andra sexuella kontakter tidigare, ett skäl till att hon ville att kondom skulle användas. Hoppas FUP kommer snart så man kan titta närmar på sådana här detaljer.
Citera
2026-06-26, 23:18
Medlem
Citat:

Nope. Den är inte bisarr.
Hon ville ha kondom och hon ville inte bli sprutad i vaginan, då hon uppenbarligen inte hade något annat p-medel. Han visste om detta. Och skiter ändå i kondom och sprutar ändå henne i vaginan. Skiter totalt i hennes gränser. Och har inte samtycke till att spruta i hennes vagina utan kondom, men gör det ändå = våldtäkt.

Sedan ber han henne om ursäkt i textmeddelande och att han inte kunde hålla sig då han var så kåt, skriver att han hade hoppats på en lång passionerad natt dem emellan. Ingen som helst förståelse för att hon är både arg över att han struntade i hennes gränser och orolig över oönskad graviditet. Han betalar iaf. hennes dagen-efter-piller, men har synpunkter på att hon "inte behöver ta dessa, då hon ju är där hon är i sin menscykel". Hon skriver att hon typ inte vill höra av honom något mer. Och han kontrar med att han tycker de hade något fint på g. Och att han vill ses igen. Då blir hon väldigt supertydlig med att hon inte vill och blockerar honom sedan från att ta kontakt med henne.

Citat:
Ursprungligen postat av helosanbanan
Enligt den öppna artikeln på samnytt var ju rädsla för att inte smitta mannen, då hon haft andra sexuella kontakter tidigare, ett skäl till att hon ville att kondom skulle användas. Hoppas FUP kommer snart så man kan titta närmar på sådana här detaljer.

En annan man hade hon haft sex med innan, enligt den dömde.

När man läser deras textmeddelanden så är det tydligt att det var rädsla för graviditet som gjorde att hon ville att han skulle använda kondom. Vilket han inte gjorde. och sedan sprutade han i henne, mot hennes vilja. Han hade inte samtycke till att ligga med henne utan kondom och inte samtycke till att spruta i hennes vagina, men gjorde detta ändå = våldtäkt.
Citera
2026-06-26, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Ok, har inte ens tagit reda på den funktionen, ser inger behov av att lösenordsskydda mina meddelanden.

Och inget svar på frågan om varför man ens känner ett behov att läsa sin respektives meddelanden?

Vill man vara otrogen så försöker man dölja det på bästa sätt oavsett om partnern läser ens sms eller inte. Du kanske ska ta reda på funktionaliteten i stället för att sitta och spekulera hejvilt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in