2026-05-03, 17:40
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Det är allmänt känt att allt ifrån domstolar till myndigheter och en massa offentligt finansierade verksamheter är fulla med woke-/vänsterblivna som försöker nyttja offentliga resurser och positioner till att driva agendor som inte står i paritet med folkviljan. Just Hilda och Ruben har en egen tråd på Flashback, men även diverse andra nyckelpersoner missbrukar sitt förtroende för att obstruera. Ett exempel är lärare som inte vill anmäla barn till papperslösa, trots att det är en folkvald politik.

När vänstern beslutar saker så går det igenom snabbt, men när högern vill göra någonting så obstrueras alltid förändringarna av diverse woke-/vänsterblivna. Att folk som är mer vänster ofta söker sig till offentliga sektorn är kanske delvis naturligt, eller tvärtom att de som är offentliganställda har en naturlig affinitet för vänsterpolitik. Stora delar av högern verkar dock helt omedvetna om ens att det är ett problem, möjligen talas det om tjänstemannaansvar. Att olämpliga obstruanter ska rensas ut från stat, myndigheter etc. verkar helt främmande för mer borgerliga politiker. Inom SD finns det väl någon form av förståelse för problemet, men inte mycket till vilja att agera.

Vad kan göras?
Ska folk som vägrar samarbeta snabbt sparkas ut med minimal anställningsregler?
Är det rimligt att offentliganställda får obstruera politikers beslut?
Behöver den offentliga sektorn tömmas på olämpliga personer?
Bör högerfolk aktivt söka sig till myndigheter mm. för att utgöra en motvikt?

Till redaktionen:

Citera
2026-05-03, 17:54
Avstängd
triptykens avatar
Jag vill säga emot (surprise! ) men mest för att jag tjaffsat med vänsterfolk om samma grej som ofta tycker som du, fast omvänt.

Jag har träffat en hel del tjänstemän inom statliga myndigheter på både låga och höga poster - och nåt som jag chockades av (som vänsterlallare som du vet) var att jag inte kunde ana politisk färg. Nån man snackade med som var väldigt återhållsam och puttrade på kunde vara både vänster eller höger visade det sig senare.

Och det är väl en grej som genuint gör mig litet lokalpatriotisk till och med. Att jag vet att om tjänstemannen är SD, V, C, S vad som helst så kommer dom glatt och i tystnad göra sin skit och aktivt arbeta emot sin bias.
Utanför myndigheten är en sak, men sekunden jobb-hatten åker på så är det som en samling munkar och nunnor som träget och trist plöjer på. En snubbe som var brutalt kompetent, och som glatt såg att det var ett vänsterprojekt puttrade i god takt på och gjorde sitt jobb - först senare får jag reda att karln är djupkonservativ och hatar vänstern. Men, han lät inte det påverka honom. Gör en fan litet tårögd.

(nu pratar jag självklart om myndigheter och inte lärare eller läkare eller andra - men ville mest ha det sagt att förtroendet vi har för dom på statliga myndigheter överlag är extremt välplacerat.)

Det här är också - självklart bara mina personliga observationer så det är ju ingen djupare undersökning, men ville kasta in det.
Citera
2026-05-03, 23:10
Medlem
Egentligen borde det kvoteras in högerfolk i massa yrken för att få balans i samhället, precis som vi aktivt i massa år har kvoterat in kvinnor till alla möjliga yrken, fastän de kanske inte ens faktiskt har varit lämpliga för det.
Hade vi gjort det så hade det mer känts som demokratin faktiskt kanske fungerade och den där Sovjetkänslan inte behöver infinna sig lika ofta pga den höga infiltration av vänsterfolk.
Citera
2026-05-04, 20:27
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Det är allmänt känt att allt ifrån domstolar till myndigheter och en massa offentligt finansierade verksamheter är fulla med woke-/vänsterblivna som försöker nyttja offentliga resurser och positioner till att driva agendor som inte står i paritet med folkviljan. Just Hilda och Ruben har en egen tråd på Flashback, men även diverse andra nyckelpersoner missbrukar sitt förtroende för att obstruera. Ett exempel är lärare som inte vill anmäla barn till papperslösa, trots att det är en folkvald politik.

När vänstern beslutar saker så går det igenom snabbt, men när högern vill göra någonting så obstrueras alltid förändringarna av diverse woke-/vänsterblivna. Att folk som är mer vänster ofta söker sig till offentliga sektorn är kanske delvis naturligt, eller tvärtom att de som är offentliganställda har en naturlig affinitet för vänsterpolitik. Stora delar av högern verkar dock helt omedvetna om ens att det är ett problem, möjligen talas det om tjänstemannaansvar. Att olämpliga obstruanter ska rensas ut från stat, myndigheter etc. verkar helt främmande för mer borgerliga politiker. Inom SD finns det väl någon form av förståelse för problemet, men inte mycket till vilja att agera.

Vad kan göras?
Ska folk som vägrar samarbeta snabbt sparkas ut med minimal anställningsregler?
Är det rimligt att offentliganställda får obstruera politikers beslut?
Behöver den offentliga sektorn tömmas på olämpliga personer?
Bör högerfolk aktivt söka sig till myndigheter mm. för att utgöra en motvikt?

Till redaktionen:

När man talar med folk som beskriver sig som höger så har de i 90% av fallen ingen aning om vad dessa nätverk kallas eller gör.
Ignorans, förnekelse och rent idiotisk stolthet kan sägas vara vad som gör att de inte kan eller vill ta in relevant information om vad som förstör hela samhällsapparaten inifrån.

De som inte gör sitt jobb eller försenar/obstruerar skall avskedas direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in