2026-06-26, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Alla vi som tyckt att det överdrivits en längre tid har fått svaret nertryckt i halsen att man inte skall förväxla klimat med väder.
Men se idag har det suttit expert på expert på radiolan och sagt att det är ett väder som är en följd av klimatet. Och folk (barn, och vuxna som varit barn) som upplevt "snödagar", dvs när skolan fått hålla stängt efter snöfall, nu kommer att få vänja sig vid "hotdays"

Ack ack, nu är undergången nära igen! Under tiden njuter jag av 25 grader som det ska va.
Jag är ingen klimatförnekare, men i det här fallet har ni rätt. Det brukar vara så att för ena sidan är det väder när det är varmt och klimat när det är kallt, men också vice versa som i det här och många andra fall. Klimat mäter vi över en 30-årsperiod och enstaka värmeböljor eller köldknäppar betyder väldigt lite. Men det är lätt att peka på och starta diskussion om, skapa clickbaitartiklar osv.

På det stora hela har det varit en helt normal sommar även i mitt tycke. Det är svårt att märka en förändring i genomsnittstemperatur. För att höja yttemperaturen med 1°C behövs dock 10^23 J; energi som kommer vara i konstant omlopp och rörelse.
Citera
2026-06-26, 20:03
Medlem
outback4s avatar
Fullständigt normalt väder den här sommaren, hittills vill säga. Vad är det med folket egentligen?
Medias hysteri och vänstern hakar på. Vi brinner upp. Ställ om. Cykla, vandra, ro ja vad som helst nu!
Nån eller några grader över 30 och det är rekord...
Som om det aldrig varit varmt tidigare då eller? Längre tillbaka.
1992 exempelvis. Den här sommarens värme är en viskning jämfört med hettan/ torkan 1992.
Många minns kanske bättre 1994 VM sommaren som varm men extremvärmen 1992 var under betydligt längre period.
2 månader utan en droppe regn, drygt 30+ vecka efter vecka och Gotland brann upp.
Citera
2026-06-26, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passadhi
Jag är ingen klimatförnekare, men i det här fallet har ni rätt. Det brukar vara så att för ena sidan är det väder när det är varmt och klimat när det är kallt, men också vice versa som i det här och många andra fall. Klimat mäter vi över en 30-årsperiod och enstaka värmeböljor eller köldknäppar betyder väldigt lite. Men det är lätt att peka på och starta diskussion om, skapa clickbaitartiklar osv.

På det stora hela har det varit en helt normal sommar även i mitt tycke. Det är svårt att märka en förändring i genomsnittstemperatur. För att höja yttemperaturen med 1°C behövs dock 10^23 J; energi som kommer vara i konstant omlopp och rörelse.
Det stämmer, det här har varit en helt normal sommar, kanske tom lite kallare än normalt. Det jag reagerar för i den här tråden är alla extremister som hävdar att varje sommar i Sverige är det veckor med 30-35 grader, för det är ju ren lögn.
Citera
2026-06-26, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Fullständigt normalt väder den här sommaren, hittills vill säga. Vad är det med folket egentligen?
Medias hysteri och vänstern hakar på. Vi brinner upp. Ställ om. Cykla, vandra, ro ja vad som helst nu!
Nån eller några grader över 30 och det är rekord...
Som om det aldrig varit varmt tidigare då eller? Längre tillbaka.
1992 exempelvis. Den här sommarens värme är en viskning jämfört med hettan/ torkan 1992.
Många minns kanske bättre 1994 VM sommaren som varm men extremvärmen 1992 var under betydligt längre period.
2 månader utan en droppe regn, drygt 30+ vecka efter vecka och Gotland brann upp.
Det är så lätt att minnas fel. Det var en mycket mycket varm sommar, tex för Gotland:

Juni 1992 – mycket varm. På Gotland låg dagstemperaturerna ofta kring 22–27 °C, och vissa dagar över 30 °C. Juni blev rekordvarm på många håll i södra Sverige.

Som sagt, en mycket varm sommar, men inga 30+ vecka efter vecka. Mäter du temperaturen i solen?
Citera
2026-06-26, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passadhi

Jag anser mig inte vara förnekare heller egentligen, utan efterlyser mest lite sunt förnuft i den allmäna alarmismen. Och om jag tolkar denna tråden rätt, är det det den vill belysa.

Det blir tjafs om minsta lilla idag, och som jag skrev tidigare finns det folk som gjort detta till sin livsuppgift. Fanatiskt!
Vad som är mycket svårt att förneka är att de mest ivriga påhejare av alarmet är de som presenterar det för oss. De har skaffat sig en stabil plattform.
Citera
2026-06-26, 20:18
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
... här har det varit cirka 23-24 grader ... och det varnas för att det kan bli 30 grader varmt i helgen ... på sommaren med cirka 30 grader brukar vi ju alltid ha
Så vad du minns, dagens väder och morgondagens känner du motbevisar statistik? Stark öppning.
Citera
2026-06-26, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
1975 var en riktig kanonsommar, men är lite för ung för att minnas. Däremot minns jag sommaren 1994. Regnade knappt någonting på hela sommaren och vi hade temperaturer runt 30 grader hela sommaren i Stockholm.

Men visst är man född 2008 minns man förstås inte det nej. Man minns väl knappt 2018 heller då det också var varmare än normalt. Den här sommaren 2026 har jag inte upplevt någon värmebölja alls. Ska bli skapligt i helgen, men redan på tisdag betydligt kallare och ostadigare.
Ja den var riktigt varm. Men kul sommar! Både
Historisk fotboll och hockey på samma år! 😃🙏❤️
Satt med en släkting i ett väntrum och kollade på hockeyfinalen mot Kanada i ett väntrum med massa män som såklart ville veta hur det gått för deras bebisar samtidigt som vi kollade på foppas legendariska mål i straffarna.😂
Citera
2026-06-26, 20:27
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Nyhetstorka, typiskt för sommaren. Man vill ha något att skriva om som inte är för kontroversiellt men ändå ger "klick". Ser ut som juli kommer att bli ovanligt kall istället. Då lär det väl bli tyst på domedagsprofeterna ett tag i alla fall.

Både värme och kyla kan vara farlig för människor. Och svenskar är lite självsvåldiga vad gäller väder. Man måste säga till dem att inte jogga och kanske dricka mer vatten om det är 30 grader och att inte gå ut utan mössa om det är -30.

Flesta andra har mer respekt för väder än vi har.
Citera
2026-06-26, 20:29
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Sedan när är det helt normalt att det är över 30 grader flera dagar i rad? Ni får tro vad ni vill om klimatförändring, men jag minns att det var så en enda sommar på 70-talet, efter det så har det inte varit så förrän efter kanske 2010.

Svenskar klagar ju inte på värmen, att de vågar klaga är ett tecken på att det faktiskt är varmare.

Och att det är helt normalt att det är 40 grader i Frankrike, det köper jag faktiskt inte.

Det är klart att är man född 2008 så minns man inte så mycket annat. Då känns detta helt vanligt.

Under 90 talet var det flera riktigt varma somrar där det var över 30 grader i flera dagar i rad. Iaf i Stockholm.

Nån sommar var det så varmt i typ 2 veckor.
Så du minns fel

Att du inte KÖPER att det är så varmt är helt irrelevant. Du kan googla dig till den faktan väldigt fort. Så du är helt enkelt bara dum i huvudet. Eftersom du förnekar fakta baserat på dina påhittade känslor.

Med det sagt så är jag ingen klimatförnekare, utan det handlar om att det är EEEEEEEEENORMT överdrivet det som rapporteras.
Senast redigerad av Mailmans 2026-06-26 kl. 20:32.
Citera
2026-06-26, 20:35
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Det är så lätt att minnas fel. Det var en mycket mycket varm sommar, tex för Gotland:

Juni 1992 – mycket varm. På Gotland låg dagstemperaturerna ofta kring 22–27 °C, och vissa dagar över 30 °C. Juni blev rekordvarm på många håll i södra Sverige.

Som sagt, en mycket varm sommar, men inga 30+ vecka efter vecka. Mäter du temperaturen i solen?

Jaha.. du vet alltså exakta temperaturen varje dag, i varendaste lokala håla i landet sommaren 1992?
Bra Pohlman, dags gå i pension snart?
Citera
2026-06-26, 20:36
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur

22-27 är ju så varmt det är varje sommar på Gotland!? Jag var där 2004 då hade vi mellan 28-32 grader 12 dagar i sträck
Citera
2026-06-26, 20:37
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans

Med det sagt så är jag ingen klimatförnekare, utan det handlar om att det är EEEEEEEEENORMT överdrivet det som rapporteras.

Hur vet du att det är enormt överdrivet?

2 grader varmare genomsnittlig global temperatur, på ett par decennier, hur menar du att det är eeeenormt överdrivet? Hur är konsekvenserna som avancerade datamodeller visar, eeeenormt överdrivna?

Eller går du mest på känsla? De befarade konsekvenserna är så skrämmande, att du väljer att förneka dom trots att du inte ens bryr dig om siffror eller den vetenskap som används?

Du förstår väl att OM klimatet blir värre, så kommer det leda till en migration från områden på jorden som blir för heta eller hamnar under vatten, och alla kommer resa mot Europa. Hundratals miljoner kommer hit. Det kommer få allvarliga konsekvenser. Bättre minska utsläpp, så de kan bo kvar hemma, tycker jag.
Senast redigerad av Din-gamla-mamma 2026-06-26 kl. 20:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in