Citat:
Det kan man fråga sig. Jag svarade bara på ett inlägg som du gjorde om att man borde ha som grundregel att alltid bromsa när det händer något, varpå jag svarade att verkligheten är mer nyanserad än så.
Citat:
Det är väldigt få gånger en bilist behöver oroa sig för en framåtvolt vid inbromsning, så jag antar att du nämner det för att raljera. Lite bucklor är förstås inte så mycket att noja sig för i det stora hela, men däremot är whiplashskador vanliga vid påkörning bakifrån. Och i högre farter är det inte ovanligt att en påkörning bakifrån resulterar i att man tappar kontrollen över bilen, vilket kan leda till att man krockar med mötande eller kör av vägen. Det finns situationer där det är bra att tvärnita, men det finns också situationer där det är det sämsta man kan göra.
Nej, men nu var det bilister som tråden handlade om. Tycker du det är bättre när du rusar mot en frontalkrock mot en bil att bilisten skall sitta och oroa sig för att bilen skall göra en framåtvolt ifall han tvärnitar? Eller att han skall få lite bucklor på bakskärmen ifall någon kommer bakifrån? Eller för den delen att den bakomvarande bilen kanske får demolerad nos?
Jag tror du som MC i det läget skall tacka gudarna ifall bilisten ställer sig på bromsen och det stannar på lite plåtskador.
Jag tror du som MC i det läget skall tacka gudarna ifall bilisten ställer sig på bromsen och det stannar på lite plåtskador.
Och för att knyta det till hur bilister ska hantera motorcyklar, tänk om det är en motorcykel bakom dig när du tvärnitar? Kör en motorcykel bakom dig på dig bakifrån när du nitar så kommer det inte bli lite bucklor, utan motorcyklisten kommer ramla, vilket är väldigt riskabelt även i riktigt låga hastigheter.