2026-06-08, 14:39
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Och? Tråden handlade om att lära bilister hur de skall bete sig mot MC. Vad har detta med saken att göra då? Trots allt så säger du ju det själv - att det drar med sig massa saker man inte behöver bekymra sig om i en bil.

Det kan man fråga sig. Jag svarade bara på ett inlägg som du gjorde om att man borde ha som grundregel att alltid bromsa när det händer något, varpå jag svarade att verkligheten är mer nyanserad än så.

Citat:
Nej, men nu var det bilister som tråden handlade om. Tycker du det är bättre när du rusar mot en frontalkrock mot en bil att bilisten skall sitta och oroa sig för att bilen skall göra en framåtvolt ifall han tvärnitar? Eller att han skall få lite bucklor på bakskärmen ifall någon kommer bakifrån? Eller för den delen att den bakomvarande bilen kanske får demolerad nos?

Jag tror du som MC i det läget skall tacka gudarna ifall bilisten ställer sig på bromsen och det stannar på lite plåtskador.
Det är väldigt få gånger en bilist behöver oroa sig för en framåtvolt vid inbromsning, så jag antar att du nämner det för att raljera. Lite bucklor är förstås inte så mycket att noja sig för i det stora hela, men däremot är whiplashskador vanliga vid påkörning bakifrån. Och i högre farter är det inte ovanligt att en påkörning bakifrån resulterar i att man tappar kontrollen över bilen, vilket kan leda till att man krockar med mötande eller kör av vägen. Det finns situationer där det är bra att tvärnita, men det finns också situationer där det är det sämsta man kan göra.

Och för att knyta det till hur bilister ska hantera motorcyklar, tänk om det är en motorcykel bakom dig när du tvärnitar? Kör en motorcykel bakom dig på dig bakifrån när du nitar så kommer det inte bli lite bucklor, utan motorcyklisten kommer ramla, vilket är väldigt riskabelt även i riktigt låga hastigheter.
Citera
2026-06-08, 16:13
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Precis som jag menade. Det har väl alltid ingått hur man skall bete sig i trafiken. MC-förare har ju inte någon egentlig särställning där.



Jag undrar lite hur de tänkte där.



När andra kör vårdslöst så ligger det primärt inte på vårat ansvar att ta särskild hänsyn till vårdslöst körande. Visst man skall kanske inte rycka på axlarna och tänka "inte mitt ansvar" om man kan undvika en olycka.

Den som tar så stora risker får nog finna sig i att han tar stora risker och leva med de risker det medför...

Problemet med att folk tar risker i trafiken är att det drabbar alla andra. Hade det inte ställt till med skador på andras fordon, bilköer pga olyckor osv så hade de gärna fått köra hur de vill
Citera
2026-06-08, 16:21
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det kan man fråga sig. Jag svarade bara på ett inlägg som du gjorde om att man borde ha som grundregel att alltid bromsa när det händer något, varpå jag svarade att verkligheten är mer nyanserad än så.


Det är väldigt få gånger en bilist behöver oroa sig för en framåtvolt vid inbromsning, så jag antar att du nämner det för att raljera. Lite bucklor är förstås inte så mycket att noja sig för i det stora hela, men däremot är whiplashskador vanliga vid påkörning bakifrån. Och i högre farter är det inte ovanligt att en påkörning bakifrån resulterar i att man tappar kontrollen över bilen, vilket kan leda till att man krockar med mötande eller kör av vägen. Det finns situationer där det är bra att tvärnita, men det finns också situationer där det är det sämsta man kan göra.

Och för att knyta det till hur bilister ska hantera motorcyklar, tänk om det är en motorcykel bakom dig när du tvärnitar? Kör en motorcykel bakom dig på dig bakifrån när du nitar så kommer det inte bli lite bucklor, utan motorcyklisten kommer ramla, vilket är väldigt riskabelt även i riktigt låga hastigheter.

Som sagt tråden handlar ju om hur bilister skall bete sig. Att då komma farande med att motorcyklister kan volta framlänges om de bromsar för hårt är ju snarare ett tecket på att du kanske missade frågeställningen?

Om bakomvarande kör in i bromsande fordon så har personen i fråga hållt för litet avstånd. Att kolla i backspegeln om jag behöver bromsa borde inte vara del i beslutskedjan. Någonstans måste man ju utgå från att andra sköter sitt i trafiken.
Citera
2026-06-08, 16:22
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asworinsbora
Problemet med att folk tar risker i trafiken är att det drabbar alla andra. Hade det inte ställt till med skador på andras fordon, bilköer pga olyckor osv så hade de gärna fått köra hur de vill

Visst, men det är knappast för dig som medtrafikant att styra över. Bland annat för att du inte kan.
Citera
2026-06-08, 17:03
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Man väjer inte när man kör 8n på en motorväg från ett accelerationsfält. Det är fordonen som befinner sig på motorvägen som ska fixa en lucka och den som ska köra in som ska anpassa farten så att denne kan använda luckan.

du har aldrig kört MC ser jag.
Citera
2026-06-08, 17:15
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robiniskogen
du har aldrig kört MC ser jag.

Nej, men så ser trafikreglerna ut oavsett vad för fordon som framförs. De som kör i det högra fältet ska hjälpa till så den ska köra in får möjlighet.
(De flesta personbilar brukar inte palla göra en lucka utan bara byta till vänsterfältet även om de stör där)
Citera
2026-06-08, 18:21
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Som sagt tråden handlar ju om hur bilister skall bete sig. Att då komma farande med att motorcyklister kan volta framlänges om de bromsar för hårt är ju snarare ett tecket på att du kanske missade frågeställningen?
Say what? Vi pratade om bilister och du skrev själv "Tycker du det är bättre när du rusar mot en frontalkrock mot en bil att bilisten skall sitta och oroa sig för att bilen skall göra en framåtvolt ifall han tvärnitar?"

Citat:
Om bakomvarande kör in i bromsande fordon så har personen i fråga hållt för litet avstånd. Att kolla i backspegeln om jag behöver bromsa borde inte vara del i beslutskedjan. Någonstans måste man ju utgå från att andra sköter sitt i trafiken.
Helt sant att bakomvarande har haft för litet avstånd i så fall. Men om man nu vet om att man har en motorcyklist nära bakom sig (vilket man borde veta om man är kapabel att hålla koll i speglarna) så är det definitivt en faktor att ta hänsyn till.

Men det har rensats en del inlägg i den här tråden, så om du vill diskutera det här med att "Sen är kanske en sak också om hur man bäst hanterar när det är på väg att gå snett. Man borde tuta i folk att första ryggmärgsreaktionen borde vara att stampa bromsen i mattan." som du skrev tidigare, så starta en separat tråd om det eller hitta en existerande och citera mig där. Tänker inte fortsätta den diskussionen i den här tråden.
Citera
2026-06-08, 22:54
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Say what? Vi pratade om bilister och du skrev själv "Tycker du det är bättre när du rusar mot en frontalkrock mot en bil att bilisten skall sitta och oroa sig för att bilen skall göra en framåtvolt ifall han tvärnitar?"

Men det var väl du som ojade dig över att man inte bara kan tvärnita och menade att det kunde bli framåtvolter av det? Och detta i en tråd som handlar om hur bilister skall bete sig?

Citat:
Helt sant att bakomvarande har haft för litet avstånd i så fall. Men om man nu vet om att man har en motorcyklist nära bakom sig (vilket man borde veta om man är kapabel att hålla koll i speglarna) så är det definitivt en faktor att ta hänsyn till.

Så du menar helt plötsligt att det helt plötsligt är bilistens uppgift att göra en bedömning om bakomvarande motorcykel är tillräckligt långt för att kunna stanna säkert? I min värld så borde det ju snarare vara motorcyklistens ansvar att hålla avståndet - isht med tanke på att det är just han som borde känna till speciella saker som man som motorcyklist bör känna till.

Citat:
Men det har rensats en del inlägg i den här tråden, så om du vill diskutera det här med att "Sen är kanske en sak också om hur man bäst hanterar när det är på väg att gå snett. Man borde tuta i folk att första ryggmärgsreaktionen borde vara att stampa bromsen i mattan." som du skrev tidigare, så starta en separat tråd om det eller hitta en existerande och citera mig där. Tänker inte fortsätta den diskussionen i den här tråden.

Kanske vore du som borde tänka efter istället med tanke på att det väl var du som verkade fokusera på hur motorcyklister skulle bete sig snarare än bilister.

Gällande ovanstående så är det väl rätt uppenbart att det är bilist som avses. Eller tycker du "stampa bromsen i mattan" låter som en bra beskrivning för hur man tvärnitar en MC snarare än en bil?
Citera
2026-06-08, 23:44
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Men det var väl du som ojade dig över att man inte bara kan tvärnita och menade att det kunde bli framåtvolter av det? Och detta i en tråd som handlar om hur bilister skall bete sig?
Det var du som skrev om bilister som ojar sig över att framåtvolta vid inbromsning och det var det jag svarade på. Vet inte riktigt vad fan du lallar om här. Kan det vara den diskussion som moderatorerna har raderat?

Citat:
Så du menar helt plötsligt att det helt plötsligt är bilistens uppgift att göra en bedömning om bakomvarande motorcykel är tillräckligt långt för att kunna stanna säkert? I min värld så borde det ju snarare vara motorcyklistens ansvar att hålla avståndet - isht med tanke på att det är just han som borde känna till speciella saker som man som motorcyklist bör känna till.
Det är ett delat ansvar. Alla trafikanter måste ta höjd för att andra trafikanter kan göra misstag.

Citat:
Kanske vore du som borde tänka efter istället med tanke på att det väl var du som verkade fokusera på hur motorcyklister skulle bete sig snarare än bilister.

Gällande ovanstående så är det väl rätt uppenbart att det är bilist som avses. Eller tycker du "stampa bromsen i mattan" låter som en bra beskrivning för hur man tvärnitar en MC snarare än en bil?
Som sagt, vill du diskutera detta så ta det i lämplig tråd, ny eller existerande. Jag kommer inte besvara fler inlägg om detta i den här tråden. Kan gärna diskutera det i en annan tråd, men inte denna.

Och nej, det låter inte som en bra beskrivning, och det låter som ett väldigt dåligt råd både för motorcyklister och bilister. Att du inte vet hur en motorcykel fungerar behöver du inte bevisa mer än du redan gjort.
__________________
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-06-08 kl. 23:54.
Citera
2026-06-09, 07:12
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det var du som skrev om bilister som ojar sig över att framåtvolta vid inbromsning och det var det jag svarade på. Vet inte riktigt vad fan du lallar om här. Kan det vara den diskussion som moderatorerna har raderat?

Det är bilisters beteende tråden handlar om. Läs TS, läs titeln så ser du. Och nej, det var inte jag som ojade mig om att man inte kan tokbromsa, det var någon annan (kanske du?) som inflikade det. Med tanke på att det handlar om just bilister, det framgår dels från TS och titels, och dels från mitt sätt att uttrycka det ("trycka bromsen i mattan") visar på att det var bilister det var frågan om.

Frågan blir då vad framåtvoltande motorcyklar då får med saken att göra.

Citat:
Det är ett delat ansvar. Alla trafikanter måste ta höjd för att andra trafikanter kan göra misstag.

Men samtidigt är det väl knappast rimligt att räkna med att alla trafikanter har kunskaper som gäller specifikt för vissa trafikslag. Det är inte någon som förväntar sig att man skall ha A-DE-körkort för att få promenera på gångbanan? Nej, det är nog rimligare att förvänta sig att de som kör MC har A-körkort, de som kör långtradare har DE och besitter de specifika kunskaperna man behöver för dessa.

Så som MC-förare får man nog finna sig i att andra trafikanter inte är bekanta med de specifika saker man måste ta hänsyn till som MC-förare och utgå från att de själva tar hänsyn till dessa.

Samtidigt är det ju rätt orimligt att förvänta sig av en trafikant som befinner sig i en nödsituation skall börja och väga in ytterligare andra risker i situationen än att här-och-nu lösa den situation man hamnat i på bästa sätt.

Citat:
Som sagt, vill du diskutera detta så ta det i lämplig tråd, ny eller existerande. Jag kommer inte besvara fler inlägg om detta i den här tråden. Kan gärna diskutera det i en annan tråd, men inte denna.

Och nej, det låter inte som en bra beskrivning, och det låter som ett väldigt dåligt råd både för motorcyklister och bilister. Att du inte vet hur en motorcykel fungerar behöver du inte bevisa mer än du redan gjort.

Som sagt tråden handlar om hur bilister skall bete sig gentemot MC, eller mer precis om något borde ingå i utbildningen för B-kort.

Att du verkar vilja diskutera annat borde det isf vara ett ämne för en annan tråd. Här diskuterar vi just det som tråden är tänkt att diskutera. Vill du ha en annan tråd får du väl skapa en sådan.
Citera
2026-06-20, 03:32
  #59
Medlem
Moobs avatar
Det är som med smådjur på vägen, bättre att köra på dem än att tvärbromsa eller väja och kanske orsaka större skada på dig själv och ev andra. Nej smack på ba!
Citera
2026-06-26, 19:26
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Det är som med smådjur på vägen, bättre att köra på dem än att tvärbromsa eller väja och kanske orsaka större skada på dig själv och ev andra. Nej smack på ba!

Så bättre att döda en MC cyklist och få det på samvetet än att väja och kanske skada din bil?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in