2026-06-26, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Vad har du för problem då som du vill ha hjälp med, lite oklart?
Vad har du prövat?
vad rekommenderar vården att du skall göra?
Vill du ha en seriös diskussion här eller vill du bara skriva av dig?

Inte särskilt oklart. Vad gör man när vården inte fungerar, och måendet är för dåligt för att ”ät,sov,motionera” ska räcka, och självmedicinering ses som en riskabel lösning. Tycker det framgår i trådstarten.
Citera
2026-06-26, 18:35
Medlem
pn222jws avatar
Tufft läge, men fortsätt med det som fungerar. Förbättra livssituationen. Kan du ta hand om din ekonomi är mycket vunnet. Alltså dra in på utgifterna och öka inkomsterna. Om du fungerar normalt intellektuellt (även om det känslomässiga är i botten) kanske studier är möjliga. Det viktiga är framtiden - att det inte blir värre nästa år. Jag skulle nog strunta i att hoppas på landstingets gratis-psykologi-psykiatri, dom ser inte möjligheterna.
Citera
2026-06-26, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Röstar på vänsterpartiet eller miljöpartiet såklart.

Helt klart ett steg mot en humanare värld men hjälper tyvärr inte mig personligen.
Citera
2026-06-26, 18:38
Medlem
Jag vet inte exakt vad du lider av, men privat vård är hundra gånger bättre. Det kostar, men man får verkligen vad man betalar för. Många erbjuder dessutom avbetalning.
Citera
2026-06-26, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Tufft läge, men fortsätt med det som fungerar. Förbättra livssituationen. Kan du ta hand om din ekonomi är mycket vunnet. Alltså dra in på utgifterna och öka inkomsterna. Om du fungerar normalt intellektuellt (även om det känslomässiga är i botten) kanske studier är möjliga. Det viktiga är framtiden - att det inte blir värre nästa år. Jag skulle nog strunta i att hoppas på landstingets gratis-psykologi-psykiatri, dom ser inte möjligheterna.

Det är det som är problemet. Det där kräver att man kan stänga av måendet och bara köra. Att inte bry sig. Inte tänka . Inte känna. Jag är så trasig så jag klarar inte det. Och det har varit motgång efter motgång. Och allt är komplicerat. Jag är den som faller mellan stolarna, catch 22.
Helt ärligt så tror jag inte att det är så att jag inte ser vägar, utan det är mer att det inte finns vägar.
Citera
2026-06-26, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingtraveler
Jag vet inte exakt vad du lider av, men privat vård är hundra gånger bättre. Det kostar, men man får verkligen vad man betalar för. Många erbjuder dessutom avbetalning.

Så är det säkert men det kräver att resurserna finns. Det gör de inte.
Citera
2026-06-26, 18:43
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeginningOfThyEnd

Jag inser mer och mer att jag kommer aldrig få någon hjälp här. Att måendet tvärtom blir sämre efter varje kontakt.
Samtidigt så är det så illa att jag inte klarar hantera det på egen hand.

Vad gör man?
Välmenande men värdelösa råd som träning, kost etc hjälper inte.
Självmedicinering finns i tankarna

Du vill alltså få knark av vården? Och när de säger nej, så tycker du att "du inte får hjälp av vården"?

Konret, vad är det annars vården inte gör för dig?

Du ger intrycket av att du beskyller vården. Trots att du inte ens förstår vad deras funktion är. Vården kan inte bota allt. Och vården finns inte för att ge dig knark.

Vården är då till för att lindra, eller trösta. Blir du inte lindrad av vården, sluta då kontakta dom. Om du mår sämre efter varje kontakt.

Och visa alltid personalen respekt. De gör inte fel, utan det är du som gör fel. Säg tack till dom, för att de försöker.
Citera
2026-06-26, 18:46
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingtraveler

Vilken privat vård då? Du skriver bara skit. Finns ingen privat vård i Sverige förstår du.

Jag har haft kontakt med vården de senaste åren, mina barn har, mina gamla föräldrar har. Allt har fungerat utmärkt! Har kostat inget alls. Svensk vård är fantastisk.
Citera
2026-06-26, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Du vill alltså få knark av vården? Och när de säger nej, så tycker du att "du inte får hjälp av vården"?

Konret, vad är det annars vården inte gör för dig?

Du ger intrycket av att du beskyller vården. Trots att du inte ens förstår vad deras funktion är. Vården kan inte bota allt. Och vården finns inte för att ge dig knark.

Vården är då till för att lindra, eller trösta. Blir du inte lindrad av vården, sluta då kontakta dom. Om du mår sämre efter varje kontakt.

Och visa alltid personalen respekt. De gör inte fel, utan det är du som gör fel. Säg tack till dom, för att de försöker.

Oj. Fräscha kommentarer, innehållande bara massa spekulationer, baserat på absolut ingenting då du inte har några detaljer överhuvudtaget kring mina kontakter i vården. Varför ens svara i en sådan här tråd när du bara vill kasta skit och inte tillföra ett dugg? Tror du att någon är tacksam över dina ”råd”?

Jaja jag tänker inte mata trollet mer, men kör på om du mår lite bättre av att försöka trycka ner andra. STYRKEKRAM 🫶
Citera
Medlem
zombie-nations avatar
Som tur var har jag genom vissa läkare ändå kommit fram till en medicinering som funkar. Då har jag fått acceptera att de behandlat mig som skit på andra plan. Efter det så har flera läkare velat ta bort mediciner eller byta till helt olämpliga. Jag löste det genom privat vård. Denna finns inte ens i min stad. Jag har den inte ens i samma region, vissa regioner samarbetar. Jag kan inte ens ta mig dit varje gång de kallar mig, men då löser de det med videolänk eller telefonsamtal.

Jag förstår att detta inte funkar om man ännu inte nått till en stabil medicinering. Men en privat klinik kan i vissa fall vara mer flexibel. Och ibland inte.

Jag har så lite med psykläkare att göra. Jag har absolut bara den kontakt de kräver. Skulle jag råka ut för något i måendet så försöker jag lösa det på annat sätt. Psykiatrin kan vara sjukt nedbrytande. Den finns där för att få så många av oss som de kan att ta livet av sig.
Citera
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeginningOfThyEnd
Vården tar kål på mig. Jag är så trött på dåligt bemötande, gaslightande, vinklande, undanhållande av information om den inte gynnar de själva, påstådda händelser som aldrig skett, etc. Målet verkar vara att du ska förlora all trovärdighet i andras ögon, och/eller att vårdenheter ska slippa att ta sig an dig.

Jag har kämpat som ett djur för att få hjälp, och trott att jag bara haft ”otur” med dålig vårdpersonal eller att jag bara behöver förklara mig tydligare, men jag har börjat förstå att det är likadant överallt, att det är såhär systemet är uppbyggt. Och det är läskigt.
Jag känner mig maktlös och rättslös. Och helt slutkörd. Jag orkar inte mer.
Jag inser mer och mer att jag kommer aldrig få någon hjälp här. Att måendet tvärtom blir sämre efter varje kontakt.
Samtidigt så är det så illa att jag inte klarar hantera det på egen hand.

Vad gör man?
Välmenande men värdelösa råd som träning, kost etc hjälper inte.
Självmedicinering finns i tankarna men 1. Jag har inte hört talas om nån ”lycklig” missbrukare 2. Riskfyllt för anställning etc 3. Skulle man försöka/behöva hjälp trots allt i vården och de får nys om det så är man körd.

Vad har du för problem, där det i strikt mening är obligat med kontakt med vården? Om vi pratar om vanlig psykisk ohälsa, och inte psykossjukdom eller bipolär sjukdom, kan det hanteras på egen hand. Svårare ja, men inte omöjligt.
Så för att kunna besvara din fråga "vad gör man" behöver folk på forumet bättre förstå vad ditt konkreta problem är.
Citera
2026-06-26, 18:53
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma

Jag får tre sorters knark av vården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in