2026-06-26, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapa-ved
Om kondomen är så viktig från hennes håll men hon inte säkerställer att den är på innan hud rör hud är också helt bisarrt, ännu bisarrare blir det när han får 3år på kåken och hon får 240.000 i skadestånd.
Ska det inte räcka med att kvinnan tydligt säger att kondom är ett krav? Var mannen döv eller sket han bara i hennes krav?
Citera
2026-06-26, 14:54
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helosanbanan
Man måste inte vara man för att inse att det är helt oproportionerligt. Det är tack vare er ”systrar” som släppt ut er helt ohämmade och oreflekterade vrede med er spy-emoji under metoo-åren som våra populistiska politiker gått emot lågrådets juristers råd om hur lagar kan skrivas för att fungera. Nu är vi där vi är. Från hora till ofelbar Madonna, vilket inte gynnar någon av oss i längden. Det är er vi ska tacka för de kommande åren av kvinnohat.
Du angriper en halmgubbe, inte vad jag skriver. Jag tycker också att lägsta straffet tre års fängelse är för kraftfullt i det här ärendet. Men det är en annan sak än de inlägg jag läser och vämjes över. Försök förstå det.
Citera
2026-06-26, 14:56
Medlem
Gissar att många som är upprörda över denna dom är samma som vill se hårdare straff för brott av sexuell karaktär. Bestäm er.
Citera
2026-06-26, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Självklart inte, men har du då inte haft ett eget ansvar också för att ha tillåtit någon kliva in i ditt hem fem gånger tidigare? Varför inte säga till på skarpen efter första övertrampet och ända relationen, där och då?

Skriver det igen då det är ett sådant beskrivande ordstäv;

"Fool me once, shame on you - fool me twice, shame on me..."

Det är här lag och ordning kliver in, man kan helt enkelt inte göra en sådan nyanserad bedömning i varje fall. Att du tidigare besökt mig betyder inte att du en enda gång har rätt att göra det utan mitt samtycke.

Precis som att äkta makar absolut kan våldta varandra även om de haft frivilligt sex i 50 år.
Citera
2026-06-26, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord.Hell
Läste precis den här artikeln på Aftonbladet och det måste ju vara något lurt med hur lagen tolkas idag:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vrn83L/skippade-kondomkravet-doms-for-valdtakt

En kille har alltså blivit dömd till 3 års fängelse för våldtäkt (genom så kallad "stealthing"), enbart för att han struntade i att använda kondom trots att tjejen hade ställt det som krav.

Jag får inte riktigt ihop proportionerna här. Tre år?! Det är alltså minimistraffet för våldtäkt sedan 2022. Han får i princip samma straff som om han hade hoppat på någon i en mörk gränd med våld, enbart för att ett skydd saknades.

Visst, man ska inte bryta en överenskommelse, men går inte hela den här problematiken att lösa med ett vanligt p-piller? Om syftet är att undvika en oönskad graviditet så känns det helt orimligt att staten ska kliva in och dela ut tre års fängelse för ett samlag som båda från början var med på. Rätten pratar om "villkorat samtycke", men det känns som att lagen slår väldigt snett när ett saknat gummi jämställs med de grövsta övergreppen.

Diskussionsunderlag:

Tycker ni att 3 års fängelse är ett proportionerligt straff för att strunta i kondomen, speciellt om man jämför med "klassiska" överfallsvåldtäkter?

Om tjejen äter p-piller (och graviditetsrisken därmed är borta), borde det spela in i domstolens bedömning?

Har samtyckeslagen gått för långt, eller är det helt rätt att villkorat samtycke är svartvitt?

sverige är totalt förlorat, våra folkvalda stiftar lagar de inte förstår och våra jurister tolkar lagarna likt parkbänkfyllon. Här är ett annat vansinne: en invandrare döms för våldtäkt på en funktionshindrad tjej och för grov misshandel av en annan, åklagare yrkade på utvisning men domstolen tyckte det var för mycket straff så han får stanna i sverige https://www.sverigesradio.se/artikel/tonaring-i-vaxjo-doms-for-valdtakt-och-misshandel
Citera
2026-06-26, 15:36
Medlem
Pallar inte hoppa igenom 40 sidor någon som har domen och kan ladda upp?
Citera
2026-06-26, 16:08
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapa-ved

Han skötte inte sina åtaganden genom att skita i kondomen, hon skötte inte sina åtaganden genom att inte säkerställa att han faktiskt hade kondom på!
Så jävla svårt ska det inte vara! Det här är ingen jävla våldtäkt, Han knullade inte henne och thats it, utan dom hade sex med varandra. Det här är ett sexuellt ofredande, inte våldtäkt

Sen tvekar jag för övrigt på att den som lärde dig om att riktiga män håller ingångna avtal inte syftade på ett sånt här scenario, det är bara du som är en tönt å gör denna koppling
Så du tycker att kvinnan istället för att njuta av sexet ska ägna sig åt att stirra på killens kuk så han inte får för sig att ta av kondomen om hon råkar blunda en sekund, exempelvis när hon kommer?
Citera
2026-06-26, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Så du tycker att kvinnan istället för att njuta av sexet ska ägna sig åt att stirra på killens kuk så han inte får för sig att ta av kondomen om hon råkar blunda en sekund, exempelvis när hon kommer?
Nej nej. Män är barn som behöver ständig övervakning. Tydligen.
Citera
2026-06-26, 16:21
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimBall
vet du hur många våldtäktsmän det går omkring i samhället.. ungefära alla jag känner har haft oskyddat sex vid nått tillfälle.
Men bara för att man haft oskyddat sex är det ju inte lika med våldtäkt. Här hade de överenskommelsen att han skulle använda kondom och så sket han i det, då blev han dömd för det.
Citera
2026-06-26, 16:36
Medlem
Crimphris avatar
Flashback levererar. P-piller som tröst vid våldtäkt. Fantastiskt.
Citera
2026-06-26, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Du verkar svagbegåvad. Jag besvarar inlägg som har otroligt märklig syn på hur kvinnan ifråga beter sig. Fullständigt naturligt att ifrågasätta dessa idioter. Merparten har antagligen aldrig varit nära en naken kvinna förutom sin mamma och deras bitterhet lyser genom. Att skuldbelägga kvinnan när det är mannen som gjort fel är idiotiskt

Ja du, lille gubbe, jag är varken svagbegåvad eller novis i kloster, som inte förstår hur sex fungerar, vilket du tillskriver mig. Tror med all säkerhet att jag har erfarenhet som överskrider din pga ålder och kvalitet, vilket du kanske måste växa några år till för att fatta.

Kanske fattar du också att denna tråd inte rör sig om att försöka förolämpa folk.

Jag skuldbelägger inte kvinnan utan diskuterar olika scenarier, vilket är vad tråden är till för.

Har f.ö. inga problem med att veta hur en kvinna fungerar eller hur hon ser ut -- jag ser mig bara i spegeln om jag skulle behöva bli påmind.
Dessutom har jag erfarenhet från riktig våldtäkt.

Du addresserar ju dessutom en annan skribent här med att ofrågasätta om denna ens har haft sex? Personligen har jag inte flacgat någon "någon otroligt märklig syn" på hur kvinnan ifråga beter sig.

Dessutom är jag en medelålders kvinna som verkligen levt livet på ett sätt och ställe jag tvivlar på att du någonsin ens sett på tv.
Citera
2026-06-26, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Ska det inte räcka med att kvinnan tydligt säger att kondom är ett krav? Var mannen döv eller sket han bara i hennes krav?

Klart han skret i hennes krav till tonerna av 3 års fängelse och en rejäl bot!

Men då kan man undra varför andra grova våldtäktsmän och gruppvåldtäktsmän kommer undan med inget eller ett mycket mindre straff för att rätten/nämdemännen t. ex. inte förstår vad "snippa" betyder.

Någon form av norm måste väl gälla. Hur ska man kunna jämställa avsaknad av kondom med överfallsvåldtäkt, där ett offer blir vanhelgat, eventuellt gravid och får hela sin tro på män förstörd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in