2026-06-26, 08:35
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Hon samtyckte till sex med skydd I form av kondom. Kondom skyddar både mot oönskad graviditet och mot könssjukdomar.

Han sket i kondom, han sket alltså i det skydd som var hennes villkor att han skulle ha för att hon skulle gå med på sex. Och han berättar om att han sket i skyddet Precis när han hade sprutat i henne.

Han hade alltså inget samtycke att ligga med henne utan skydd. Men gjorde det ändå och berättar att han skitit i det Precis när hon har vaginan full av hans säd. Så att hon får total panik.

Jodå. Solklart att detta är våldtäkt. Det saknades ju samtycke till sex utan skydd.

Om du vänder på det då. Kvinnans krav för att det ska bli sex är att mannen kör utan kondom och att han ska spruta i henne. När han till slut kommer så drar han ur och det visar sig även att han har haft kondom på under hela akten.

Är det solklar våldtäkt eftersom det saknades samtycke till sex med kondom på?
Citera
2026-06-26, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningsborgen
Givetvis är det helt sinnessjukt. Vet ni hur många som råkar ut för det här? Och det sjukaste är att alltihop går rakt in i statistiken som "våldtäkt". Sen står SD där och skriker om att våldtäkterna har exploderat. Det är exakt samma skrämselpropaganda som med "gängkriminaliteten", och fascisterna gnuggar händerna. Någonstans börjar man ju tycka att om svensken är så här jävla lättlurad så får han skylla sig själv.

Stackars kille, han lär ju knappast våga ligga med någon någonsin igen. Hamnar han i ett "våldtäktsmansregister" om SD får bestämma?

Han lär ju inte stanna kvar i Sverige, eftersom han med den nya lagen om "preventivt inlåsning" kan låsas in i förebyggande syfte för nästa "våldtäkt"...

Hur kan någon inte se att en fasciststat byggs upp från alla håll?

Jag ser utan tvekan att vi skapat en fascistisk polisstat
Citera
2026-06-26, 08:39
Medlem
Balisers avatar
Massa grabbar här inne som inte gillar att de inte får knulla ohämmat. 🤮
Citera
2026-06-26, 08:42
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drzenie
Hmmm
Om man då har sex med en tjej som påstår sig äta p-piller och det senare kommer fram att hon inte gör det, kan man då anmäla henne för våldtäkt?
Inte jämförbart då du inte riskerar skada av att hon inte tar p-piller.
Citera
2026-06-26, 08:56
Medlem
Sinraths avatar
Kan inte läsa hela artikeln men även bara detta:

Citat:
Kvinnan hade gett tydliga instruktioner. Det struntade mannen i. ”Hur många gånger har jag sagt åt dig”, skrev kvinnan efter våldtäkten.

Talar för att det är inte en engångshändelse och mannen verkar skita i vad hon tycker.
Det går bara inte ta titeln med hull och hår förenklat ner till "Han tog endast en gång inte på kondom innan dom hade fullständigt och ärligt samtycke till sex ändå, nu får han 3 års fängelse enbart pga detta". Det är alltid något mer som det lilla runt titeln inte förtäljer.
Citera
2026-06-26, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Om du vänder på det då. Kvinnans krav för att det ska bli sex är att mannen kör utan kondom och att han ska spruta i henne. När han till slut kommer så drar han ur och det visar sig även att han har haft kondom på under hela akten.

Är det solklar våldtäkt eftersom det saknades samtycke till sex med kondom på?

Det blir ju en stor skillnad sett från rättens håll, i ena fallet utsätter du en person för potentiell fara genom att bryta överenskommelsen, i det andra fallet ingen fara alls.
Citera
2026-06-26, 09:14
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Solklar våldtäkt då mannen tydligt ej haft samtycke till oskyddat vaginalt sex men skitit i det helt mot hennes vetande. P-piller skyddar ej mot STI:er så fattar ej varför det skulle ha någon relevans alls i domstolens bedömning.

vet du hur många våldtäktsmän det går omkring i samhället.. ungefära alla jag känner har haft oskyddat sex vid nått tillfälle.
Citera
2026-06-26, 09:14
Medlem
Tearsinrains avatar
Har väl snarare att göra med om man har nån könssjukdom. Men visst. Hände mig samma grej första gången med mitt ex och istället för 3år i fängelse var jag ihop med henne i 5år. Så känns som orimligt straff när nån som våldtar någon mot hennes vilja i en överfallsvåldtäkt kan komma lindrigare undan.

Men har förlorat all form av respekt för rättsväsendet på sistone så förvånar mig inte heller.
Citera
2026-06-26, 09:20
Medlem
Om vi vänder på scenariot. En man samtycker till sex eftersom kvinnan uppger att hon använder p-piller. Efteråt visar det sig att hon inte gjorde det. Skulle det klassas som våldtäkt? Jag tycker inte det. Av den anledningen anser jag att den här domen riskerar att tänja på eller urvattna våldtäktsbegreppet.
Citera
2026-06-26, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Har väl snarare att göra med om man har nån könssjukdom. Men visst. Hände mig samma grej första gången med mitt ex och istället för 3år i fängelse var jag ihop med henne i 5år. Så känns som orimligt straff när nån som våldtar någon mot hennes vilja i en överfallsvåldtäkt kan komma lindrigare undan.

Men har förlorat all form av respekt för rättsväsendet på sistone så förvånar mig inte heller.
När du skriver att samma sak "hände" dig, menar du att tjejen krävde kondom och att du sket i det?
Citera
2026-06-26, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Men det var ju ett politiskt ärende, alla visste att han inte hade våldtagit någon.

Han valde också att ha samlag UTAN kondom trots en kvinnas krav på den detaljen. Andra samlaget samma natt vill jag minnas. Jaså, är oskyddad sex politisk. Samma definition av våldtäkt återkommer i trådens dom. Begreppet våldtäkt är sedan ganska länge juridiskt utvidgat.
Citera
2026-06-26, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toalettborste-AI
1 Inledning

På så sätt kan kondomsvek likställas med de så kallade överrumplingsfallen som nu omfattas av våldtäkt. Min analys av kondomsvek är ett exempel på att lagtextens definition av våldtäkt inte är helt enkel tolka.

2 Den svenska regleringen av våldtäkt och sexuellt övergrepp

Genom 2018 års reform är utgångspunkten i stället att den som genomför ett samlag eller jämförlig handling med en person som inte deltar frivilligt begår våldtäkt.

3 Kondomsvek som ett samhälleligt och rättsligt problem

Kondomsvek associeras ofta med det internationellt uppmärksammade fallet där förundersökning inleddes mot Wikileaks-grundaren Julian Assange avseende våldtäkt och sexuellt ofredande.
Lunds universitet: Research Portal: Linnea Wegerstad: Är det straffbart att ta av kondomen utan samtycke? Rättsläget efter den svenska våldtäktsreformen 2018

Tillgång till dokument: FINAL_Wegerstad_JFT04052021

Är detta fall det första fallet där mannen döms för våldtäkt på grund av avsiktlig missad kondom? Om det fanns fler fall så skulle det underlätta att göra en bedömning. Det finns inte så mycket information om denna sakfråga. Det jag hittade var en forskningsartikel angående ämnet från Lunds universitet. Kan detta fall isåfall bli prejudicerande för framtida fall?

Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Om nu samtycke till sex bara finns om mannens är 25 cm och mannen säger att den är det och så märker kvinnan att den inte är det en bit in i samlaget, är det då våldtäkt.
Samtycket fanns endast om den var minst 25 cm lång. Är det då en våldtäkt om det visar sig att den inte var det eftersom då finns inget samtycke?

Nej det är bara våldtäkt om kvinnan är missnöjd efter sexet inte om mannen är det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in