2026-06-26, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BritishSmile
Håller på att deala just nu. Har ställt firmorna mot varandra.

Jag väntar på återkoppling från den ena försäljaren.

Såja!
Citera
2026-06-26, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
En handlare säljer aldrig en bil med förlust när möjligheten finns att ”byta” bort den..

Det motsäger ju inget av det jag skrev..
Bilhandlare har i princip alltid nån gång gjort förlust på nån/några bilaffärer oavsett om de bytt in/ut/sålt
Citera
2026-06-26, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Är inte just Riddermarks ena jädra bilskojare? Tycker man har läst en del om lurade kunder osv.?
Enligt en undersökning i en svensk bil-/motortidning för ett tag sedan var Riddermark ett av de företag som var mest försiktig vid värdering vid inköp av bil.
Deras försäljningspriser verkar ligga i paritet med vad de bjuder vid köp = bland de lägsta - i alla fall på de bilar jag varit intresserad av.

Man blir inte Sveriges största begbilshandlare om man är en skojare!
Citera
2026-06-26, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
De sa att lacken var dålig och att den var skadad av stenskott på motorhuven. Kunde inte se vare sig skador efter stenskott eller något annat i lacken så jag skakade tass direkt. Var orolig typ hela veckan innan jag skulle få hämta bilen att de skulle upptäcka att något var galet. Normalpriset låg på ca: 200 000 kr och jag fick den för 150 000 kr.
Hur vet du att normalpriset var 200.000:-?
Citera
2026-06-26, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Köp inte av riddermark bara, de säljer trasiga ful-lagade bilar. Finns en stor tråd om dom här på forumet.
Sökt tråden men hittar den inte - hjälp mig att finna den, tack.
Citera
2026-06-26, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Jag tycker du tänker fel. Skulle du vara mer nöjd om du fick pruta ned bilen från 330K till 300K jämfört med att köpa samma bil från en annan handlare för begärt pris 300K? För det är ju inte så att alla handlare har samma priser. En bra affär är när du fått en bil inkl. eventuellt extra till lägre pris jämfört med andra handlare.

Har ingen aning hur Riddermark ligger i pris. Gissar dock att man måste betala extra för vinterdäck för att begärt pris för bilen ska framstå som lägre än hos andra. Självklart måste du justera för det.
Riddermarks betalar inte mer för bilen om det följer med vinterhjul eller ej.
Därför väljer de flesta att behålla vinterhjulen och sälja dom separat.
Vettigt tycker jag för en del vill ha dubbat och andra odubbat!
Citera
2026-06-26, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och sån vanligt när bilar diskuteras så flockas ”experterna” med sina floder av mer eller mindre rena spekulationer som egentligen bara visar att ”experterna” hemma i sofforna i kan/vet så mycket egentligen. Och såklart är alla bilsäljare skojare enligt dem. Men hur skulle ni själva sälja bilar och skapa intäkt som firman och de anställda kan leva på…?

Lite lustigt att direkt i första svaret i tråden, så hävdas att den bilen har överpris, detta fast TS inte berättar vad det är för bil, modell, utrustning, miltal etc etc… ÖVERPRIS, punkt….. Herregud…

Marginalerna är låga idag så det är inte alls ”bara att pruta” för det finns oftast inte mycket utrymme för en bilfirma att justera ner priset utan att de förlorar allt för mycket av ev vinst.
Jo men det finns "hyllvärmare" = bilar som stått för länge i hallen.
Bilar av oattraktiv modell eller typ.
En sedan av "snik/inropartyp" som saknar viss utrustning som "krävs" i dag av vissa konsumenter.
Ovanlig färg = ICKE svart, grå eller silver.

F ö instämmer jag i det du ondgör dig över = allt för många trådsvarare med kognitivt underskott.
Citera
2026-06-26, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Alltså, moderna bilar totalskrotas för minsta lilla, men det är det som är grejen. Verkstäderna tar ju självklart till vara på de motorer som är hela. Till exempelvis reservdelar. Så en motor för dom är gratis och att byta motorer är dom proffs på. Har sett på Wheeler Dealers hur man gör så det lär ju bara ta nån timme för ett proffs.

Får du chansen kan du ju fråga om de har någon uppgraderad motor istället för standard för en rimlig mellanpeng. Kom ihåg bara att motorerna är gratis för dem.
Man tar sig för pannan när man läser sådana inlägg.
Du har ju inte den minsta verklighetsförankring!
Bilverkstäderna skrotar inga bilar.
Det gör bildemonteringarna.
Och de tar mellan 50 och 75 % av nypriset för justa motorer till populära bilmodeller.
Hur kan de vara så dyra?
Jo för att det oftast är försäkringsbolagen som pyntar ut på maskinskadeförsäkringen.

Fortsätt du att titta på Wheeler Dealers.
Har du aldrig funderat på om programmen är klippta och vissa avsnitt utelämnade?

Du har nog skrivit en trolltråd, för att provocera - för så dum kan du inte vara som du framstår - för då hade du inte kunna få ihop ett skrivet inlägg

Krya på dig!.
Citera
2026-06-26, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Hur vet du att normalpriset var 200.000:-?

Jag hade kikat runt på bilar i den prisklassen.
Citera
2026-06-26, 16:14
Medlem
Bilhandlare brukar sätta sitt pris och hålla fast vid det, svårt att pruta. Det man kan göra är att välja en annan handlare & bil istället.
Citera
2026-06-26, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Hahaha, jag kan ge dej ett exempel.
Provkörde en Volvo på firma i Arlandastad. Allt kändes Ok men den var 10.000 kr dyrare än motsvarande som var till försäljning hos andra. Satt pris var 170.000 kr och dom kunde inte pruta en enda krona. Jag åker hem. Dagen efter: Dom sänker priset på blocket till 165,000 kr !
Kunde dom inte sagt det dagen innan ? Nej jag åkte inte tillbaka. Oseriöst.
Jo ibland undrar man vad som rör sig i huvudet på vissa bilnasare.

Var för några år sedan var jag intresserad av en ny Suzuki Jimny 3 2018 = "gamla" modellen.
Priset var inte reducerat mycket med tanke på att Jimny 4 2019 hade kommit ut.
Eftersom jag hade spekulant på min Jimny 2006 så tänkte jag köpa den den "nya" 3:an kontant av bilfirman.
Jag gav ett bud - som inte accepterades av chefen/företagsägaren.
Såg efter några dagar den tilltänkta bilen till salu med pris UNDER vad jag bjudit.
Ringde upp bilfirman och fick av en medarbetare veta att bilen hade sålts för 10.000:- UNDER vad man annonserat ut bilen för.

Felet var nog att jag ville köpa bilen kontant.
Bilfirman gick då miste om kreditintäkterna.
Citera
2026-06-26, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BritishSmile
Nej fy fan, det hade inte jag heller gjort.

Det ska ju kännas bra vid en bilaffär. Man ska kunna se sig själv i spegeln efteråt.

Det är precis samma sak som vid vilken annan affär som helst att man vill ju aldrig känna sig blåst som kund. Om jag går på ica och känner att den här limpan är för jävla överprissatt. Fy fan vad ica måste tjäna på att sälja den här till mig. -Då hade jag aldrig köpt den. Spelar ingen roll om jag hade varit miljardär. Jag hade fortfarande inte köpt den.

Det är precis samma nu. Bara att man skalar upp affären.

Jag vill känna att jag gör en bra deal. Sen om handlaren trixar eller fifflar med siffrorna på nåt vänster så de ändå tjänar en hacka på mig, det är jag helt ok med. Och det gör dom garanterat också!
Inte ovanligt att dom mindre bilhandlarna skriver ner värdet både saluobjetet och inbytesbilen på kvittot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in