2026-06-24, 21:46
  #1
Medlem
BritishSmiles avatar
Nu får ni ha lite överseende med min okunskap i ämnet.

Är på jakt efter ny bil och efter veckor av provkörningar och besök på olika firmor så tror jag att jag åtminstone hittat ett märke och en modell som jag gillar och som jag kan tänka mig. Kruxet är att alla som jag provkört och tittat på lokalt tycker jag har gått för långt.

Men nu har jag hittat en lågmilare via bilweb som jag bedömer ligga hyfsat rätt till i pris. Men då är kruxet att firman (riddermarks) inte verkar särskilt villiga att rucka sig i priset och det medföljer inte vinterhjul heller utan det får man köpa till påstår dom(~15k). Men på alla andra ställen som jag besökt så ingår allt sånt i priset - plus att där har jag kunnat snacka till mig lite service eller annat också..

Det som är positivt är att jag har fått en rätt bra värdering på min inbytesbil. Men vem vet - det kanske dom ändrar på när det väl är dags att göra affär.

Så min fråga till er är - hur ”fasta” ÄR de i sina priser som de går ut med online? Bara tanken på att gå in till en bilhandlare och betala begärt pris får mig att må illa. Jag vet ärligt talat inte om jag skulle klara det psykologiskt. I synnerhet om de också är ovilliga att inte skicka med vinterhjul, eller någon dyrare service, eller nåt annat som ger mervärde.

Man vill ju trots allt känna att man gjort en bra affär som kund.

Är det bara att betala och se glad ut - eller ska man sätta hårt mot hårt? Har ingen erfarenhet av att handla bil på distans.

Vi pratar bil för ungefär 300k med några år på nacken.
Citera
2026-06-24, 22:38
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BritishSmile
Vi pratar bil för ungefär 300k med några år på nacken.

Nja, tycker det låter dyrt om inte vinterhjul ingår. Du kan få en minst lika bra bil för 200 000 kr med vinterhjul inkluderade. Då har du sparat 100 000 kr som du kan använda till service och reparationer.
Citera
2026-06-24, 22:42
  #3
Medlem
du betalar överpris för den bilen , begär service , vinterdäck , fri hemkörning minst annars inget deal
Citera
2026-06-24, 23:11
  #4
Medlem
BritishSmiles avatar
Jag tycker också så. Fan heller att jag betalar begärt pris - särskilt om jag inte får nått extra.

Men jag blir osäker när det är så länge sen man var i denna sits. Kanske är det så här det är nu? Lite så - det är därför jag ber om råd.

Jag har aldrig köpt bil på distans. Har aldrig haft med Riddermarks att göra. Det var 6 år sen jag köpte bil senast - så saker kan ju ha förändrats.

Jag har också märkt är att priserna på beg. marknaden är högre idag än när jag köpte bil förra gången. Känns som man fick mycket mer för pengarna då - även om tekniken fullständigt exploderat idag. Dagens kärror är ju som rymdskepp i förarstolen.
Citera
2026-06-24, 23:14
  #5
Medlem
BritishSmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Nja, tycker det låter dyrt om inte vinterhjul ingår. Du kan få en minst lika bra bil för 200 000 kr med vinterhjul inkluderade. Då har du sparat 100 000 kr som du kan använda till service och reparationer.
Jag har kikat på en för 199k som jag gillar mer på alla sätt och vis. Inkl vinterdäck + att de skulle göra växelådsservice + bes.

Kruxet är att den har gått på tok för långt som jag ser det.
Citera
2026-06-24, 23:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BritishSmile
Kruxet är att den har gått på tok för långt som jag ser det.

Om den är fräsch kan du alltid kolla om du kan få en ny motor till den, då spelar miltalen inte så stor roll. Särskilt inte om växellådan kommer servas. Jag hade nog tagit den.
Citera
2026-06-24, 23:45
  #7
Medlem
BritishSmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Om den är fräsch kan du alltid kolla om du kan få en ny motor till den, då spelar miltalen inte så stor roll. Särskilt inte om växellådan kommer servas. Jag hade nog tagit den.
Alltså det är inte såna extrema mil vi pratar om.

Det handlar om en bil med ungefär 4 år på nacken, plus minus något år. Plug-in Hybrid.

Men det är ju fortfarande en jävla skillnad om bilen gått 3500mil eller 12000mil. Särskilt när det kommer till bilar med elmotorer och batterier. Tänker på garantier och grejer.
Citera
2026-06-24, 23:45
  #8
Medlem
Sixten00s avatar
Du har förmodligen sänt ut stark acceptans för det begärda priset. Klart som fan att de ligger kvar där. Försök skicka signalen "intressant bil men varför är den så felprissatt".

Är du alltför angelägen kommer du inte göra en bra affär.
Citera
2026-06-24, 23:47
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BritishSmile
Alltså det är inte såna extrema mil vi pratar om.

Det handlar om en bil med ungefär 4 år på nacken, plus minus något år. Plug-in Hybrid.

Men det är ju fortfarande en jävla skillnad om bilen gått 3500mil eller 12000mil. Särskilt när det kommer till bilar med elmotorer och batterier. Tänker på garantier och grejer.
jo men på dom milen hade jag nog oxå försökt få motorn utbytt som någon föreslog.
Citera
2026-06-24, 23:49
  #10
Medlem
BritishSmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten00
Du har förmodligen sänt ut stark acceptans för det begärda priset. Klart som fan att de ligger kvar där. Försök skicka signalen "intressant bil men varför är den så felprissatt".

Är du alltför angelägen kommer du inte göra en bra affär.
Jag håller med.

Men hur gör jag mig mer ointresserad då? Jag är helt klart intresserad av bilen, men samtidigt så står jag inte och faller med den. Jag kan vänta om det är så.
Citera
2026-06-24, 23:50
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten00
Är du alltför angelägen kommer du inte göra en bra affär.

En gång i tiden köpte jag en bil som endast hade gått 4500mil på stående fot då priset låg långt under normalt marknadsvärde. Sålde den 3 år senare och gjorde 25 000 kr i vinst. Det här var i början av 2000-talet så det var mycket pengar på den tiden.
Citera
2026-06-24, 23:56
  #12
Medlem
RiMaXs avatar
Är inte just Riddermarks ena jädra bilskojare? Tycker man har läst en del om lurade kunder osv.?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in