2026-06-25, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BritishSmile
Frågan är hur det är med den saken idag om det nånsin blir ekonomiskt försvarbart på en beg bil för ett par hundra lax. Jag får för mig att hybrider med allt jävla skit som finns under huven där är ett helvete att mecka med. Så det är nog inte så ”bara” längre att byta en motor på en modern bil, kanske?

Alltså, moderna bilar totalskrotas för minsta lilla, men det är det som är grejen. Verkstäderna tar ju självklart till vara på de motorer som är hela. Till exempelvis reservdelar. Så en motor för dom är gratis och att byta motorer är dom proffs på. Har sett på Wheeler Dealers hur man gör så det lär ju bara ta nån timme för ett proffs.

Får du chansen kan du ju fråga om de har någon uppgraderad motor istället för standard för en rimlig mellanpeng. Kom ihåg bara att motorerna är gratis för dem.
Citera
2026-06-26, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Alltså, moderna bilar totalskrotas för minsta lilla, men det är det som är grejen. Verkstäderna tar ju självklart till vara på de motorer som är hela. Till exempelvis reservdelar. Så en motor för dom är gratis och att byta motorer är dom proffs på. Har sett på Wheeler Dealers hur man gör så det lär ju bara ta nån timme för ett proffs.

Får du chansen kan du ju fråga om de har någon uppgraderad motor istället för standard för en rimlig mellanpeng. Kom ihåg bara att motorerna är gratis för dem.

Nej du överdriver grovt och har klena kunskaper och skulle nog trivas bättre i konspirationsforumet än i verkligheten….

Moderna bilar håller generellt sett bättre än bilar gjorde förr.
Problem/fel som gör att ”totalskrotas” är extremt sällsynta, och för ”minsta lilla” är ännu mer sällsynt.

Bilverkstäder kan inte bara behålla bilars motorer för de skrotas, gratis…? Hur skulle det gå till menar du….?
Citera
2026-06-26, 06:54
Medlem
DrVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och sån vanligt när bilar diskuteras så flockas ”experterna” med sina floder av mer eller mindre rena spekulationer som egentligen bara visar att ”experterna” hemma i sofforna i kan/vet så mycket egentligen. Och såklart är alla bilsäljare skojare enligt dem. Men hur skulle ni själva sälja bilar och skapa intäkt som firman och de anställda kan leva på…?

Lite lustigt att direkt i första svaret i tråden, så hävdas att den bilen har överpris, detta fast TS inte berättar vad det är för bil, modell, utrustning, miltal etc etc… ÖVERPRIS, punkt….. Herregud…

Marginalerna är låga idag så det är inte alls ”bara att pruta” för det finns oftast inte mycket utrymme för en bilfirma att justera ner priset utan att de förlorar allt för mycket av ev vinst.
Vad menar du med eventuell vinst? Säljer man vissa bilar med förlust?
Citera
2026-06-26, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrVonAnka
Vad menar du med eventuell vinst? Säljer man vissa bilar med förlust?

Sannolikt har alla bilhandlare som hållit på en längre tid, också sålt någon bil med förlust.
Citera
2026-06-26, 11:29
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Börjar bli ganska less på det här faktiskt. Har varit på 4-5 ställen och jag har pratat med rätt många i telefon - och 80% av alla man har att göra med känns hala eller störiga. En del tar ens uppgifter och lovar att återkomma dan efter när de kollat upp lite saker, vilket de sen inte gör. Osv.

Bilköpande borde ju vara en lustfylld upplevelse men nu har jag kommit till den punkten att jag bara vill hitta nåt och få det överstökat.

Eller så är det jag som inte är kompatibel med försäljartyper. :/

Hahaha, jag kan ge dej ett exempel.
Provkörde en Volvo på firma i Arlandastad. Allt kändes Ok men den var 10.000 kr dyrare än motsvarande som var till försäljning hos andra. Satt pris var 170.000 kr och dom kunde inte pruta en enda krona. Jag åker hem. Dagen efter: Dom sänker priset på blocket till 165,000 kr !
Kunde dom inte sagt det dagen innan ? Nej jag åkte inte tillbaka. Oseriöst.
Citera
2026-06-26, 12:16
Medlem
BritishSmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Hahaha, jag kan ge dej ett exempel.
Provkörde en Volvo på firma i Arlandastad. Allt kändes Ok men den var 10.000 kr dyrare än motsvarande som var till försäljning hos andra. Satt pris var 170.000 kr och dom kunde inte pruta en enda krona. Jag åker hem. Dagen efter: Dom sänker priset på blocket till 165,000 kr !
Kunde dom inte sagt det dagen innan ? Nej jag åkte inte tillbaka. Oseriöst.
Nej fy fan, det hade inte jag heller gjort.

Det ska ju kännas bra vid en bilaffär. Man ska kunna se sig själv i spegeln efteråt.

Det är precis samma sak som vid vilken annan affär som helst att man vill ju aldrig känna sig blåst som kund. Om jag går på ica och känner att den här limpan är för jävla överprissatt. Fy fan vad ica måste tjäna på att sälja den här till mig. -Då hade jag aldrig köpt den. Spelar ingen roll om jag hade varit miljardär. Jag hade fortfarande inte köpt den.

Det är precis samma nu. Bara att man skalar upp affären.

Jag vill känna att jag gör en bra deal. Sen om handlaren trixar eller fifflar med siffrorna på nåt vänster så de ändå tjänar en hacka på mig, det är jag helt ok med. Och det gör dom garanterat också!
Citera
2026-06-26, 12:37
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Nej fy fan, det hade inte jag heller gjort.

Det ska ju kännas bra vid en bilaffär. Man ska kunna se sig själv i spegeln efteråt.

Det är precis samma sak som vid vilken annan affär som helst att man vill ju aldrig känna sig blåst som kund. Om jag går på ica och känner att den här limpan är för jävla överprissatt. Fy fan vad ica måste tjäna på att sälja den här till mig. -Då hade jag aldrig köpt den. Spelar ingen roll om jag hade varit miljardär. Jag hade fortfarande inte köpt den.

Det är precis samma nu. Bara att man skalar upp affären.

Jag vill känna att jag gör en bra deal. Sen om handlaren trixar eller fifflar med siffrorna på nåt vänster så de ändå tjänar en hacka på mig, det är jag helt ok med. Och det gör dom garanterat också!

Fusket består i all bilfirman döljer att dom vet om brister.

Tes Åke, lämnar in sin bil som inbyte, Han vill ha 100.000 kr för den.
Bilfirma testar och säger att drivaxeldamasken är trasig, minus 5000 kr
Handbromsen tar dåligt minus 4000 kr
AC ger dålig effekt minus 3000 kr
Dragkroken går ej att fälla in minus 3000 kr
Han får 85.000 kr för den.
Bilfirman annonserar den för 120.000 kr och inga kända fel.
Åkes vinterdäck som han skickade med får kunden köpa för 10.000 kr

Så funkar det.
Citera
2026-06-26, 12:39
Medlem
BritishSmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Fusket består i all bilfirman döljer att dom vet om brister.

Tes Åke, lämnar in sin bil som inbyte, Han vill ha 100.000 kr för den.
Bilfirma testar och säger att drivaxeldamasken är trasig, minus 5000 kr
Handbromsen tar dåligt minus 4000 kr
AC ger dålig effekt minus 3000 kr
Dragkroken går ej att fälla in minus 3000 kr
Han får 85.000 kr för den.
Bilfirman annonserar den för 120.000 kr och inga kända fel.
Åkes vinterdäck som han skickade med får kunden köpa för 10.000 kr

Så funkar det.
Kan jag mycket väl tänka mig.
Citera
2026-06-26, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Sannolikt har alla bilhandlare som hållit på en längre tid, också sålt någon bil med förlust.

En handlare säljer aldrig en bil med förlust när möjligheten finns att ”byta” bort den..
Citera
2026-06-26, 13:55
Medlem
Berätta nu hur det gick! har du fått något motbud? =)
Citera
2026-06-26, 13:58
Medlem
horses avatar
Håll dig borta från Riddermark, största skojarna jag haft och göra med.

Vill du göra en bra affär, köp en ny-begagnad bil. Alltså senaste årsmodellen som gått <100mil och någon annan tagit den största värdeminskningen.
Citera
2026-06-26, 14:05
Medlem
BritishSmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Berätta nu hur det gick! har du fått något motbud? =)
Håller på att deala just nu. Har ställt firmorna mot varandra.

Jag väntar på återkoppling från den ena försäljaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in