2026-06-25, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Om den är fräsch kan du alltid kolla om du kan få en ny motor till den, då spelar miltalen inte så stor roll. Särskilt inte om växellådan kommer servas. Jag hade nog tagit den.

Haha "få en ny motor till den". Har du öppnat motorhuven på en bil i ditt liv ens?
Citera
2026-06-25, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BritishSmile
Vad säger man då? Jag hatar sånt här kohandlande.

Säg bara vad du är beredd att betala minus 10 000 så kommer de med ett bud tillbaka
Citera
2026-06-25, 17:40
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Börjar bli ganska less på det här faktiskt. Har varit på 4-5 ställen och jag har pratat med rätt många i telefon - och 80% av alla man har att göra med känns hala eller störiga. En del tar ens uppgifter och lovar att återkomma dan efter när de kollat upp lite saker, vilket de sen inte gör. Osv.

Bilköpande borde ju vara en lustfylld upplevelse men nu har jag kommit till den punkten att jag bara vill hitta nåt och få det överstökat.

Eller så är det jag som inte är kompatibel med försäljartyper. :/
Helt otroligt att folk ens funderar på att köpa bil hos stora nasare som Riddemarks. Antingen köper man privat eller helt ny. Bilfirmor är väl de värsta sen hästhandelns dagar.
Citera
2026-06-25, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Haha "få en ny motor till den". Har du öppnat motorhuven på en bil i ditt liv ens?

Hade faktiskt en Nissan Micra på 90-talet där motorn rasade. En polare som jobbade på bilverkstad lyckades hitta en ny begagnad som han utan större problem bytte ut den gamla med. Minns inte om orginalmotorn var på en liter men tack vare bytet fick jag den större på 1,2. Gick som en skållad råtta efter det.
Citera
2026-06-25, 19:18
Medlem
Och sån vanligt när bilar diskuteras så flockas ”experterna” med sina floder av mer eller mindre rena spekulationer som egentligen bara visar att ”experterna” hemma i sofforna i kan/vet så mycket egentligen. Och såklart är alla bilsäljare skojare enligt dem. Men hur skulle ni själva sälja bilar och skapa intäkt som firman och de anställda kan leva på…?

Lite lustigt att direkt i första svaret i tråden, så hävdas att den bilen har överpris, detta fast TS inte berättar vad det är för bil, modell, utrustning, miltal etc etc… ÖVERPRIS, punkt….. Herregud…

Marginalerna är låga idag så det är inte alls ”bara att pruta” för det finns oftast inte mycket utrymme för en bilfirma att justera ner priset utan att de förlorar allt för mycket av ev vinst.
Citera
2026-06-25, 20:11
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Är inte just Riddermarks ena jädra bilskojare? Tycker man har läst en del om lurade kunder osv.?

Alla de större aktörerna är samma lika skit nu mera.

Skulle under inga omständigheter köpa en bil genom att klicka hem den via hemsida.

Vad jag erfarit så har säljarna noll aning eller ögon om vad det är för skick på bilen.

Och vad gäller det häe jävla löjliga med vinterhjul så är det inget annat än en scam alla kör med nu mera.

Därtill är 90% av alla bilar kraftigt tilltagna på priset, så inte heller där känns någon bilaffär speciellt schysst längre.
Citera
2026-06-25, 20:41
Medlem
BritishSmiles avatar
Citat:
Hade faktiskt en Nissan Micra på 90-talet där motorn rasade. En polare som jobbade på bilverkstad lyckades hitta en ny begagnad som han utan större problem bytte ut den gamla med. Minns inte om orginalmotorn var på en liter men tack vare bytet fick jag den större på 1,2. Gick som en skållad råtta efter det.
Minns att morsan gjorde samma på sent -90 tal på sin Saab 9000. Hon lejde nån som fick kasta i en ny motor i den och sen var allt frid och fröjd igen. Minns inte vad som hänt men det måste ju handlat om nåt generalras. Kändes inte som nån särskilt big deal då. Tror inte ens det var särskilt dyrt heller.

Frågan är hur det är med den saken idag om det nånsin blir ekonomiskt försvarbart på en beg bil för ett par hundra lax. Jag får för mig att hybrider med allt jävla skit som finns under huven där är ett helvete att mecka med. Så det är nog inte så ”bara” längre att byta en motor på en modern bil, kanske?

Idag har jag fått lite pejl på en ny tänkbar kandidat. Denna känns mest rätt hittils, bra utrustad lågmilare, vinterhjul ingår mm, men nu är kruxet att handlarn håller till i norrland och jag fick ett skambud för min inbytesbil.

Ha ha detta jävla bilhandlarmörker alltså.
Citera
2026-06-25, 20:47
Medlem
BritishSmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seberto
Helt otroligt att folk ens funderar på att köpa bil hos stora nasare som Riddemarks. Antingen köper man privat eller helt ny. Bilfirmor är väl de värsta sen hästhandelns dagar.
Alltså jag har ju inte aktivt sökt upp riddermarks. Jag har också hört historierna, men frågan är hur mycket sanning som ligger i dom? Är man störst så tro fan att man kommer få mycket klagomål också. Eller?

Bilen jag kikar på finns inte i direkt överflöd så det slumpade sig mest att de råkade ha ett exemplar som kändes som en tänkbar kandidat. Men tycker fortfarande att den ligger för högt i pris, så får jag inga rabatter och/eller medföljande vinterhjul hos dom så kommer den gå bort känner jag.

Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Säg bara vad du är beredd att betala minus 10 000 så kommer de med ett bud tillbaka
Det är kanske så man ska göra.
Citera
2026-06-25, 21:32
Medlem
Orm Ondes avatar
Det är naturligtvis omöjligt att säga något säkert eftersom du inte skriver något om märke eller modell, men känns det inte 100 procent okej, så undvik Riddermarks. Jag har själv handlat bil av dem, där det efter drygt fyra år visade sig att den var fuskreparerad. Jag hade i och för sig inte saknat de elektroniska finesser som inte fungerade, men betalar man för en felfri bil skall den ju också vara det.
Citera
2026-06-25, 21:59
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Nu får ni ha lite överseende med min okunskap i ämnet.

Är på jakt efter ny bil och efter veckor av provkörningar och besök på olika firmor så tror jag att jag åtminstone hittat ett märke och en modell som jag gillar och som jag kan tänka mig. Kruxet är att alla som jag provkört och tittat på lokalt tycker jag har gått för långt.

Men nu har jag hittat en lågmilare via bilweb som jag bedömer ligga hyfsat rätt till i pris. Men då är kruxet att firman (riddermarks) inte verkar särskilt villiga att rucka sig i priset och det medföljer inte vinterhjul heller utan det får man köpa till påstår dom(~15k). Men på alla andra ställen som jag besökt så ingår allt sånt i priset - plus att där har jag kunnat snacka till mig lite service eller annat också..

Det som är positivt är att jag har fått en rätt bra värdering på min inbytesbil. Men vem vet - det kanske dom ändrar på när det väl är dags att göra affär.

Så min fråga till er är - hur ”fasta” ÄR de i sina priser som de går ut med online? Bara tanken på att gå in till en bilhandlare och betala begärt pris får mig att må illa. Jag vet ärligt talat inte om jag skulle klara det psykologiskt. I synnerhet om de också är ovilliga att inte skicka med vinterhjul, eller någon dyrare service, eller nåt annat som ger mervärde.

Man vill ju trots allt känna att man gjort en bra affär som kund.

Är det bara att betala och se glad ut - eller ska man sätta hårt mot hårt? Har ingen erfarenhet av att handla bil på distans.

Vi pratar bil för ungefär 300k med några år på nacken.

På en bil som kostar 300k hos en bilhandlare ska man kunna pruta 10% i pengar eller motsvarande i t.ex. byte av kamrem, bromsskivor, vinterdäck på fälg, byte av alla vätskor, etc.
Citera
2026-06-25, 22:05
Avslutad
Citat:
Nja, tycker det låter dyrt om inte vinterhjul ingår. Du kan få en minst lika bra bil för 200 000 kr med vinterhjul inkluderade. Då har du sparat 100 000 kr som du kan använda till service och reparationer.

Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
du betalar överpris för den bilen , begär service , vinterdäck , fri hemkörning minst annars inget deal
Hur kan ni veta det? Ni vet ju inte ens vad det är för bil?
Citera
2026-06-25, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Lite lustigt att direkt i första svaret i tråden, så hävdas att den bilen har överpris, detta fast TS inte berättar vad det är för bil, modell, utrustning, miltal etc etc… ÖVERPRIS, punkt….. Herregud…

Jo, nu när du säger det sådär rakt ut så är det lite väl tydligt.

Men det är allvarliga saker vi pratar om.
Senast redigerad av Mechila 2026-06-25 kl. 23:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in