Citat:
Ursprungligen postat av
Mechila
Hade faktiskt en Nissan Micra på 90-talet där motorn rasade. En polare som jobbade på bilverkstad lyckades hitta en ny begagnad som han utan större problem bytte ut den gamla med. Minns inte om orginalmotorn var på en liter men tack vare bytet fick jag den större på 1,2. Gick som en skållad råtta efter det.
Minns att morsan gjorde samma på sent -90 tal på sin Saab 9000. Hon lejde nån som fick kasta i en ny motor i den och sen var allt frid och fröjd igen. Minns inte vad som hänt men det måste ju handlat om nåt generalras. Kändes inte som nån särskilt big deal då. Tror inte ens det var särskilt dyrt heller.
Frågan är hur det är med den saken idag om det nånsin blir ekonomiskt försvarbart på en beg bil för ett par hundra lax. Jag får för mig att hybrider med allt jävla skit som finns under huven där är ett helvete att mecka med. Så det är nog inte så ”bara” längre att byta en motor på en modern bil, kanske?
Idag har jag fått lite pejl på en ny tänkbar kandidat. Denna känns mest rätt hittils, bra utrustad lågmilare, vinterhjul ingår mm, men nu är kruxet att handlarn håller till i norrland och jag fick ett skambud för min inbytesbil.
Ha ha detta jävla bilhandlarmörker alltså.