Rysslands invasion av Ukraina
Larmet från Krim: Brist på bensin och vatten
Hanna Törnquist Svd
"Ett regionalt nödläge har utlysts på den ockuperade Krimhalvön, meddelar guvernören Sergej Aksionov på Telegram. Beslutet ska göra det lättare att införa åtgärder kopplade till den svåra ekonomiska situationen.
Krim har den senaste tiden utsatts för intensiva ukrainska attacker mot bland annat broar, transporter och oljeanläggningar, vilket har lett till både brist på bränsle och vatten, något SvD skrivit om tidigare.
Även turistsäsongen har påverkats med inställda och uppskjutna bokningar. Ukraina har tidigare sagt att målet är att isolera Krim för att försvåra Rysslands kontroll över halvön."
https://www.svd.se/a/wA9Gmd/senaste-nytt?pinnedEntry=74509
Första helt sanna meddelandet som kommunicerats från Rysk sida hitintills!
Här från en rysk "guvernör" för Krim.
Fiskar efter mer stöd från kleptokratstyret i Kreml.