Intressant utveckling framöver!
Oljepriset har nu gått tillbaka till nivåer innan Irankriget drog igång.
Frågan är nu om de länder som säljer petroleumprodukter till Ryssland kommer sälja till rimliga priser eller till överpris. Belarus, Kazakstan m.fl. har själva begränsad kapacitet och vissa har själva ransonering och begränsat sin egna export sen innan.
En annan notering är att uraloljan ligger på samma prisnivåer som slutet av 2017, dvs 60 dollar per fat. Över tid har priset legat stadigt kring det priset med större avvikelser runt 2020(covid) och 2026(irankriget). Dollarn visar över denna tid en inflation på 35%.
Uraloljan blir alltmer dyrare och nu framförallt svårare

att producera men säljs till samma pris som för nästan 10 år sedan.
Mycket som händer men en sak är säker, Rysslands budgetunderskott ökar över tid:
https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social/post/3mp3ftgkoa22m