Igår, 06:25
  #570949
Medlem
Avmilitäriseringen av Ryssland pågår:
Försvarsmakten neutraliserade ytterligare 1 350 ryska ockupanter – Generalstaben
Olga Hlushchenko — 27 juni, 06:36

"Under de senaste 24 timmarna har försvarsmakten neutraliserat ytterligare 1 350 ryska ockupanter, förstört 58 fiendens artillerisystem och 488 enheter fordonsutrustning och tankbilar.

Källa : uppgifter från generalstaben för Ukrainas väpnade styrkor

Detaljer : Totala fiendens förluster i strid från 24/2/22 till 27/6/26 var ungefär:

personal – cirka 1 399 720 (+1 350) personer
stridsvagnar – 12 060 (+1) enheter.
bepansrade stridsfordon – 24 835 (+12) enheter.
artillerisystem – 44 857 (+58) enheter.
MLRS – 1 899 (+3) enheter.
markbaserade robotkomplex – 1 740 (+11) enheter.
Operativ-taktisk drönare – 375 611 (+1 951) enheter.
kryssningsmissiler – 4 790 (+3) enheter.
fordonsutrustning och tankbilar – 112 634 (+488) enheter.
specialutrustning – 4 353 (+5) enheter.
Mer att läsa:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/06/27/8041324/
Den ryska militära katastrofen rullar vidare
Citera
Igår, 06:33
  #570950
Medlem
Inkräktarna blockerade återigen Krimbron, Sevastopol attackerades av drönare
Olga Hlushchenko — 27 juni, 04:44
"På det tillfälligt ockuperade Krim blockerades Kertjbron natten till den 27 juni, och ockupationsmyndigheterna rapporterade att de påstås ha avvärjt en drönarattack."

Källa : " Krimbron : Operativ information", gauleiter av Sevastopol Mikhail Razvozhaev

"Detaljer : Vid klockan fyra på morgonen utanför Kiev rapporterade ockupanterna stängningen av Krimbron."
"Razvozhaev uppgav att ockupanterna i Sevastopol påstås "avvärja attacken från Ukrainas väpnade styrkor, luftförsvar och mobila eldgrupper är verksamma".

Enligt honom har "två drönare redan skjutits ner i Balaklava-distriktet."

Enligt ockupanterna var Krimbron blockerad i ungefär två timmar natten till den 27 juni."
Mer att läsa. OBS. Rysk ljugrapport:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/06/27/8041320/
Den ryska militära katastrofen fortsätter
Citera
Igår, 07:04
  #570951
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
De problemet löste de ju snyggt!
Ja verkligen! 15 liter kommer man inte långt på. Nästa vecka kanske man tillåter 5 liter. Räcker i alla fall till gräsklipparen i några veckor
Citera
Igår, 09:02
  #570952
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Avmilitäriseringen av Ryssland pågår:
Volgograd, Ryssland, träffade en flamingo sannolikt en militäranläggning
Olga Hlushchenko — 27 juni, 05:00
"Natten den 27 juni spred offentliga forum information om påstådda missilankomster i Volgograd, Ryssland, särskilt till en militäranläggning, vilket senare bekräftades av de ryska myndigheterna."

Källa : Ryska Telegram-kanalen Astra , publiken Exilenova + , Supernova + , guvernören i Volgogradregionen i Ryska federationen Andrey Bocharov

"Detaljer : Astra noterade i inlägget att "ögonvittnen publicerar bilder på en brand i Volgograd under en nattlig attack från Ukraina.""
Mer att läsa i länk:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/06/27/8041321/
Den ryska militöra katastrofen fortsätter .Utmärkt!
Det ryska luftförsvaret fungerar inte
Tillägg:
07.14
TT
DELA
"Ukraina har attackerat den ryska staden Volgograd under natten, bekräftar ryska myndigheter.

Bilder på sociala medier visar tjock rök stiga upp mot skyn efter attacken.

Enligt den oberoende nyhetskanalen Astra, som drivs av ryska journalister i exil, var målet för attacken en vapentillverkare.

Regionens ryske guvernör bekräftar att staden attackerats av ”luftburna höghastighetsobjekt” och att ett företag har drabbats. Minst tio personer har skadats, enligt guvernören."

"På fredagseftermiddagen dödades två personer i Ukraina då Ryssland attackerade en civil minibuss i Dnipropetrovsk-regionen med drönare, uppger ukrainsk polis"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1476975
Citera
Igår, 09:31
  #570953
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Tillägg:
07.14
TT
DELA
"Ukraina har attackerat den ryska staden Volgograd under natten, bekräftar ryska myndigheter.

Bilder på sociala medier visar tjock rök stiga upp mot skyn efter attacken.

Enligt den oberoende nyhetskanalen Astra, som drivs av ryska journalister i exil, var målet för attacken en vapentillverkare.

Regionens ryske guvernör bekräftar att staden attackerats av ”luftburna höghastighetsobjekt” och att ett företag har drabbats. Minst tio personer har skadats, enligt guvernören."

"På fredagseftermiddagen dödades två personer i Ukraina då Ryssland attackerade en civil minibuss i Dnipropetrovsk-regionen med drönare, uppger ukrainsk polis"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1476975
Låter som kryssningsrobotar? Kan det vara Flamingos eller vad?
Citera
Igår, 09:33
  #570954
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Avmilitäriseringen av Ryssland pågår:
Volgograd, Ryssland, träffade en flamingo sannolikt en militäranläggning
Olga Hlushchenko — 27 juni, 05:00
"Natten den 27 juni spred offentliga forum information om påstådda missilankomster i Volgograd, Ryssland, särskilt till en militäranläggning, vilket senare bekräftades av de ryska myndigheterna."

Källa : Ryska Telegram-kanalen Astra , publiken Exilenova + , Supernova + , guvernören i Volgogradregionen i Ryska federationen Andrey Bocharov

"Detaljer : Astra noterade i inlägget att "ögonvittnen publicerar bilder på en brand i Volgograd under en nattlig attack från Ukraina.""
Mer att läsa i länk:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/06/27/8041321/
Den ryska militöra katastrofen fortsätter .Utmärkt!
Det ryska luftförsvaret fungerar inte

Citat:
The facility is known for producing launchers for Yars, Topol-M and Iskander missile systems. According to reports, several production workshops were hit.
https://x.com/angelshalagina/status/2070771077953818646
Citera
Igår, 09:34
  #570955
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Låter som kryssningsrobotar? Kan det vara Flamingos eller vad?
Flamingos har varit inblandade i vart fall.

https://x.com/revishvilig/status/2070770567922204843

Citat:
Ukraine struck Russia’s Titan-Barrikady defense plant in Volgograd with 5 FP-5 Flamingo missiles, with at least 3 reaching the target.
Citera
Igår, 09:47
  #570956
Medlem
Hoppas såna attacker orsakar riktigt stor skada på sånanläggningar. Bärnder och allt möjligt.
Citera
Igår, 09:54
  #570957
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Hoppas såna attacker orsakar riktigt stor skada på sånanläggningar. Bärnder och allt möjligt.
Citat:
"Det ryska försvarsministeriets luftförsvarstrupper avvärjde en terroristattack av höghastighetsflygmål riktade mot den kriminella Kievregimen på Volgogradregionens territorium under natten och i morse", citerades Bocharov på Volgogradregionens administrations kanal "Max" .
https://tass.ru/proisshestviya/27862715

Eftersom de sköt ned alla Flamingos så verkar det bara ha varit nedfallande bråte som inte orsakade så stora skador. Branden släcktes snabbt.

Citat:
Guvernören rapporterade också att de lokala bränderna snabbt släcktes, med räddningstjänst på platsen. Det fanns inga skador på bostäder.
Verkar vara som att man kan återuppta produktionen redan på måndag.

Ryssarna är verkligen duktiga med sina luftförsvarssystem. Putin måste vara stolt.
Citera
Igår, 09:58
  #570958
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://tass.ru/proisshestviya/27862715

Eftersom de sköt ned alla Flamingos så verkar det bara ha varit nedfallande bråte som inte orsakade så stora skador. Branden släcktes snabbt.

Verkar vara som att man kan återuppta produktionen redan på måndag.

Ryssarna är verkligen duktiga med sina luftförsvarssystem. Putin måste vara stolt.

Ja, russia stronk!

Tass skriver också
Putin extends ban on Russian oil exports under price cap through end-2027
Citera
Igår, 10:53
  #570959
Medlem
Ukraina bekräftar:
Avmilitätisering av Ryssland pågår:
SBU slår till igen vid Vtorovo-stationen, som levererar bränsle till Moskva
Roman Petrenko — 27 juni, 11:27
"För andra gången i juni slog säkerhetstjänsten till mot den ryska oljepumpstationen "Vtorovo", som levererar bränsle till Moskva."

Källa : SBU

"Detaljer : Det noteras att SBU:s militära enheter "Alpha" attackerade Vtorovos linjära produktions- och distributionsstation i Vladimir-regionen i Ryska federationen."
https://www.pravda.com.ua/news/2026/06/27/8041349/
Utmärkt att variera lite . Moskva i svart rök för ngn dag sedan.
Nu kraftigt ökad bränslebrist.
"Den transporterar dieselbränsle till Moskvas ringrörledning för oljeprodukter och därifrån till stora oljedepåer runt Moskva. Stationen levererar även oljeprodukter för export via hamnarna i Östersjön.

Enligt preliminära uppgifter från SBU träffade drönarna anläggningens tekniska byggnader."
Det kommer mer, mycket mer.
Det ryska luftförsvaret fungerar inte.
Citera
Igår, 10:53
  #570960
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ja, russia stronk!

Tass skriver också
Putin extends ban on Russian oil exports under price cap through end-2027
Ett intressant uttalande. Ryssland säljer alltså om man får tillräckligt betalt trots att nästan hela Ryssland har ransonering. Tyder på ebb i kassan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in