Igår, 00:30
  #106645
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Påhopp eller konstaterande av verkligheten? Är en viss skillnad.
Hur är det med dina antaganden och påståenden om att kritiker av dumpen tycker att knull av fjortisar är ok , att alla 800 gäddor tidigare har förgripit sig på X antal barn (utan några som helst bevis), att kritiker åsidosätter samtyckeslagen, inte förstår barns konsekvenstänk, inte förstår att sexuellt utnyttjade barn bär på livslånga trauman och att närstående inte utsätts för trakasserier överhuvudtaget utom i undantagsfall.
Hur är det med dina ständiga duckanden av dessa frågor?
1. Tände du på Greta 60 år när du var fjorton år?
2. Har du egna barn ?
3. Hur vet du hur barn tänker?

Om du går tillbaka så har jag redan svarat på dina frågor.
Att du inte förstår det kan jag inte hjälpa.
Citera
Igår, 00:43
  #106646
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Jag menar att de fortfarande är barn. Deras konsekvens tänk och hjärna är inte färdig utvecklad.
Därför är de utsatta på nätet. Något du inte verkar förstå. Om du nu har egna barn borde du inse det.

Enligt dig verkar barn vara som vuxna. Eller?
Du är nog helt riktigt ute när du nämner att alla 14 inte är mentalt utvecklade.

Men vi som är vuxna och mentalt utvecklade kan välja nyttig förtäring i stället för godis (inte Sara dock). Ställ fram en godiskål och en skål med nyttigare förtäring, hur många 14 väljer den nyttiga?

På samma sätt kommer 14 att välja den 16 åriga farliga knarkande busen före 50 plussaren trots att denne kanske är ödmjuk. Jag tror inte det var 50 plussare som lärde Sara att knarka.

Detta är verkligheten jag beskriver, det Dumpen presenterar är en möjlig verklighet som högst troligt sällan slår in. En storm i ett vattenglas från hela registret som kan hända av allt eländen i Sverige.

När det gäller pedofilmammorna har inte Dumpen vad jag kan se presenterat något som visar att de finns. Har för mig att jag läst något från annat håll så de finns nog, men hur unikt är det?
Citera
Igår, 00:43
  #106647
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Belastningsregister ska var fullständigt självklart tycker Patrik. Ja ett belastningsregister som aldrig raderas vet vi att Dumpen gillar.

Jag föreslår att det dessutom ska vara retroaktivt, jag är väldigt nyfiken på Saras och Patriks belastande handlingar.
Har det framgått ifall Sara eller Patrik arbetat något i sitt liv. Att Patrik hållit föreläsningar kan naturligtvis ses som ett arbete, men utöver det?
Citera
Igår, 01:21
  #106648
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Sexuellt utnyttjande av barn handlar inte om vad barnet ev. tänder på eller inte.
Har ingenting med attraktionskraft att göra.
Tror man det så är man ute på villovägar.
Handlar det inte om att barnet vill detta? Barnet kommer till platsen för att ha sex, dvs Sara och Patrik. Och det är detta vi väl diskuterar. Och vi andra ifrågasätter att det finns barn som vill träffa gubben, och om inte (barnet inte är attraherat) så är detta en ickefråga för riktiga barn.

När man simulerar ett barn så kan man ge det vilka egenskaper och viljor som helst. Sådana som barnen inte kan ha, inte vill ha, eller sällan har. Simulering kan vara riktigt bra men då måste simuleringen utföras med riktiga ingångsvärden, inte påhittade värden.
Citera
Igår, 01:29
  #106649
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det spelar ingen roll vad barnet säger till gäddan eftersom barn ändå inte kan ge samtycke.
Ja du har helt rätt, men var är barnet nu? Behövs det inte ett barn för att samtyckesförbudet ska bli giltigt?
Citera
Igår, 05:16
  #106650
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Belastningsregister ska var fullständigt självklart tycker Patrik. Ja ett belastningsregister som aldrig raderas vet vi att Dumpen gillar.

Jag föreslår att det dessutom ska vara retroaktivt, jag är väldigt nyfiken på Saras och Patriks belastande handlingar.

Det mest anmärkningsvärda i hela texten är när han drar upp statistiken: Endast omkring fyra procent av fallen som passerar genom rättsapparaten leder till en fällande dom. Det innebär att 96 procent lämnar rättssalen som fria personer.

Men Sjöberg använder den här siffran för att antyda att de 96 procenten också är förövare, som bara kommit undan. Det är en direkt attack mot principen om att man är oskyldig tills motsatsen bevisats. Han säger i princip: Rättsväsendet misslyckas i 96 % av fallen, så därför behövs vi på Dumpen som kan hänga ut folk utan dom.

Sjöberg får det att låta som att det är en jättestor nyhet eller en kontroversiell åsikt att folk inom skola och förskola ska visa registerutdrag. Men det är redan lag i Sverige sedan länge. Du kan inte få en anställning inom skola, förskola eller fritidshem utan att lämna ett registerutdrag från Polisen. Punkt.

Att han får det att låta som slarv och daltande är ett sätt att piska upp en stämning av att samhället är helt ruttet och att ingen gör något, när sanningen är att det är stenhårt reglerat.

Han föreslår att alla ska visa registerutdrag varje år eller varje termin.

Men tänk på vad det innebär i praktiken: Hundratals tusen lärare, förskollärare, fotbollstränare och scoutledare ska varje augusti skicka efter fysiska eller digitala papper från Polisen. Polisens handläggningstider skulle braka samman totalt.

Den här krönikan handlar inte om att Sjöberg har hittat en briljant juridisk lösning på ett problem. Det här är klassisk krishantering och opinionsbildning.

Dumpen vet att EU-domen den 9 juli närmar sig. De vet att de kommersiella söksajterna (deras viktigaste verktyg) riskerar att stängas. De känner av att kritiken mot deras uthängningar växer.

Genom att skriva en sådan här krönika försöker Sjöberg flytta fokus till något som alla håller med om - skydda barnen - för att framställa Dumpen som de enda som faktiskt bryr sig, medan staten och arbetsgivarna framställs som naiva, ansvarslösa och fullkomliga idioter. Men skrapar man på ytan är det ganska tunt med substans.
Citera
Igår, 09:11
  #106651
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Om du går tillbaka så har jag redan svarat på dina frågor.
Att du inte förstår det kan jag inte hjälpa.


Du har inte svarat på en enda av dessa frågor. Du ljuger som en häst travar och det är det enda du förmår. Varför är du så rädd så att du skiter på dig för att svara på frågor som är relevanta när det gäller dig och relationen till dumpen? Kan du överhuvudtaget inte svara på enkla frågor , ifrågasätter jag vad du ens gör här i tråden mer än att obstruera seriösa diskussioner om dumpen genom olika ej relevanta och vilseledande svar och inlägg.
Citera
Igår, 09:14
  #106652
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av förman
Har det framgått ifall Sara eller Patrik arbetat något i sitt liv. Att Patrik hållit föreläsningar kan naturligtvis ses som ett arbete, men utöver det?

Vem anställer en dumskalle som inte ens klarat åk9?
Citera
Igår, 09:39
  #106653
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Det mest anmärkningsvärda i hela texten är när han drar upp statistiken: Endast omkring fyra procent av fallen som passerar genom rättsapparaten leder till en fällande dom. Det innebär att 96 procent lämnar rättssalen som fria personer.

Men Sjöberg använder den här siffran för att antyda att de 96 procenten också är förövare, som bara kommit undan. Det är en direkt attack mot principen om att man är oskyldig tills motsatsen bevisats. Han säger i princip: Rättsväsendet misslyckas i 96 % av fallen, så därför behövs vi på Dumpen som kan hänga ut folk utan dom.

Sjöberg får det att låta som att det är en jättestor nyhet eller en kontroversiell åsikt att folk inom skola och förskola ska visa registerutdrag. Men det är redan lag i Sverige sedan länge. Du kan inte få en anställning inom skola, förskola eller fritidshem utan att lämna ett registerutdrag från Polisen. Punkt.

Att han får det att låta som slarv och daltande är ett sätt att piska upp en stämning av att samhället är helt ruttet och att ingen gör något, när sanningen är att det är stenhårt reglerat.

Han föreslår att alla ska visa registerutdrag varje år eller varje termin.

Men tänk på vad det innebär i praktiken: Hundratals tusen lärare, förskollärare, fotbollstränare och scoutledare ska varje augusti skicka efter fysiska eller digitala papper från Polisen. Polisens handläggningstider skulle braka samman totalt.

Den här krönikan handlar inte om att Sjöberg har hittat en briljant juridisk lösning på ett problem. Det här är klassisk krishantering och opinionsbildning.

Dumpen vet att EU-domen den 9 juli närmar sig. De vet att de kommersiella söksajterna (deras viktigaste verktyg) riskerar att stängas. De känner av att kritiken mot deras uthängningar växer.

Genom att skriva en sådan här krönika försöker Sjöberg flytta fokus till något som alla håller med om - skydda barnen - för att framställa Dumpen som de enda som faktiskt bryr sig, medan staten och arbetsgivarna framställs som naiva, ansvarslösa och fullkomliga idioter. Men skrapar man på ytan är det ganska tunt med substans.

Det är inte bara fast anställda som behöver visa intyg ur belastningsregistret , utan även tillfälliga vikarier.
De försöker skapa opinion genom faktiska lögner och påståenden samt framställa det som att de är de enda som bryr sig om barn .
De har oförtröttligt påstått att Sverige är ett U-land när det gäller att skydda barn och därför behövs lex Dumpen.

1 . Först i världen med förbud mot aga (skydd mot våld)
2. Barnbidrag, underhållsbidrag, underhållsstöd, lättare att få bostadsbidrag för barnfamiljer (ekonomiskt skydd)
3.Först i världen med samtycke generellt
4. Minderåriga kan inte ge samtycke till sex.
5. Alla former av sex riktat mot minderåriga rubriceras som våldtäkt.
6. Byxmyndighetsålder vid 15 år , vilket är i paritet med de flesta utvecklade länder och demokratier.

Lex Dumpen är 3 månader gammal och vad har den hittills bidragit med?
Ovanstående är självklarheter som alla väl känner till och ändå måste Meggie och Buffeln ständigt likt papegojor påminna om att minderåriga inte kan ge samtycke och att sex med minderåriga rubriceras som våldtäkt.
Deras enda bidrag i tråden är att slå in redan öppna dörrar samt förneka verkligheten.
Citera
Igår, 11:21
  #106654
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Det mest anmärkningsvärda i hela texten är när han drar upp statistiken: Endast omkring fyra procent av fallen som passerar genom rättsapparaten leder till en fällande dom. Det innebär att 96 procent lämnar rättssalen som fria personer.

Men Sjöberg använder den här siffran för att antyda att de 96 procenten också är förövare, som bara kommit undan. Det är en direkt attack mot principen om att man är oskyldig tills motsatsen bevisats. Han säger i princip: Rättsväsendet misslyckas i 96 % av fallen, så därför behövs vi på Dumpen som kan hänga ut folk utan dom.

Sjöberg får det att låta som att det är en jättestor nyhet eller en kontroversiell åsikt att folk inom skola och förskola ska visa registerutdrag. Men det är redan lag i Sverige sedan länge. Du kan inte få en anställning inom skola, förskola eller fritidshem utan att lämna ett registerutdrag från Polisen. Punkt.

Att han får det att låta som slarv och daltande är ett sätt att piska upp en stämning av att samhället är helt ruttet och att ingen gör något, när sanningen är att det är stenhårt reglerat.

Han föreslår att alla ska visa registerutdrag varje år eller varje termin.

Men tänk på vad det innebär i praktiken: Hundratals tusen lärare, förskollärare, fotbollstränare och scoutledare ska varje augusti skicka efter fysiska eller digitala papper från Polisen. Polisens handläggningstider skulle braka samman totalt.

Den här krönikan handlar inte om att Sjöberg har hittat en briljant juridisk lösning på ett problem. Det här är klassisk krishantering och opinionsbildning.

Dumpen vet att EU-domen den 9 juli närmar sig. De vet att de kommersiella söksajterna (deras viktigaste verktyg) riskerar att stängas. De känner av att kritiken mot deras uthängningar växer.

Genom att skriva en sådan här krönika försöker Sjöberg flytta fokus till något som alla håller med om - skydda barnen - för att framställa Dumpen som de enda som faktiskt bryr sig, medan staten och arbetsgivarna framställs som naiva, ansvarslösa och fullkomliga idioter. Men skrapar man på ytan är det ganska tunt med substans.

Det är slående hur ofta statistik används på ett oärligt eller åtminstone väldigt selektivt sätt i den här typen av diskussioner.

Ja, det är självklart så att en del av de ärenden som aldrig leder till fällande dom handlar om faktiska brott där gärningspersonen av olika skäl går fri. Det vore naivt att påstå något annat. Men därifrån till att dra slutsatsen att varje nedlagt ärende automatiskt motsvarar ett faktiskt begånget brott är steget ganska långt.

En anmälan är trots allt just en anmälan. Inte ett bevis. Inte en dom. Och definitivt inte en garanti för att det som påstås faktiskt har hänt. Det är en viktig distinktion, inte minst eftersom bara själva misstanken om vissa typer av brott kan vara fullständigt livsförändrande.

Ta sexualbrott som exempel. Om en sådan misstanke läcker ut till en arbetsplats, bland bekanta eller i sociala sammanhang kan skadan bli enorm, oavsett om personen senare frias eller om utredningen läggs ned. En karriär kan raseras. Relationer kan gå sönder. Ett socialt liv kan förstöras. Det gör också att systemet i teorin kan missbrukas av människor med uppsåt. Vill man jävlas med någon räcker det långt med att så misstanken. Själva misstanken kan vara tillräcklig för att skapa skada, även om personen i fråga aldrig gjort det som påstås.

Det här betyder naturligtvis inte att problemet med ouppklarade brott är obetydligt. Tvärtom. Idealet hade självklart varit att 100 procent av alla faktiskt begångna brott ledde till fällande dom. Eller ännu hellre att brotten aldrig begicks från början. Men det är en fantasi. Inte verkligheten.

Problemet uppstår när människor börjar resonera som om målet i sig rättfärdigar vilka medel som helst. Om man enbart fokuserar på att maximera brottsbekämpning skulle man kunna driva resonemanget hur långt som helst. Kameror i varje hem. Kameror på varje offentlig plats. Övervakning på toaletter. Full tillgång för staten till all digital kommunikation utan samtycke. DNA-register över hela befolkningen från födseln. Fullständig biometrisk kartläggning med kontinuerliga uppdateringar. Totalt avskaffad personlig integritet. Men varför stanna där? Om syftet är att eliminera risk så effektivt som möjligt skulle man kunna föreslå ännu mer extrema åtgärder.

Jag utgår från att alla förstår att det förslaget är sarkastiskt.

För visst, statistiskt sett hade man sannolikt kunnat pressa ned både brottslighet och ouppklarade brott rejält i ett sådant samhälle.
Frågan är vilket samhälle som finns kvar när man är klar.

Ett samhälle där staten ser allt, vet allt och när som helst kan ingripa i varje människas liv är möjligen effektivt ur ett snävt kontrollperspektiv. Men det är också ett samhälle byggt på misstänksamhet, rädsla och total brist på frihet. Men tittar man enbart på brottsbekämpning kan det nästan framstå som perfekt.

Höjer man blicken lite ser man ganska snabbt något helt annat. Ett samhälle som i grunden är rätt miserabelt att leva i. Man kan inte stirra sig blind på en enda parameter och tro att man därmed hittat den rätta lösningen. Verkligheten är större än så. Man måste väga in fler faktorer. Rättssäkerhet. Frihet. Integritet. Proportionalitet. Konsekvenser för oskyldiga.

Det är just det jag tycker att många av Dumpens följare missar. De stirrar så intensivt på monstret de vill bekämpa att allt runt omkring försvinner ur synfältet. När man väl hamnat där blir det lätt att börja acceptera nästan vilka metoder som helst, bara de upplevs skada monstret.

Det är som att stå och titta genom ett litet titthål med all fokus på ett enda mål. Man ser monstret där inne och vill spränga bort det. Problemet är bara att huset runt omkring kanske är ett höghus fullt av andra människor. Barn, anhöriga, oskyldiga. Men dem ser man inte genom det lilla titthålett.
Inte för att de inte finns, utan för att synfältet är alldeles för smalt.
Citera
Igår, 11:39
  #106655
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Det är slående hur ofta statistik används på ett oärligt eller åtminstone väldigt selektivt sätt i den här typen av diskussioner.

Ja, det är självklart så att en del av de ärenden som aldrig leder till fällande dom handlar om faktiska brott där gärningspersonen av olika skäl går fri. Det vore naivt att påstå något annat. Men därifrån till att dra slutsatsen att varje nedlagt ärende automatiskt motsvarar ett faktiskt begånget brott är steget ganska långt.

En anmälan är trots allt just en anmälan. Inte ett bevis. Inte en dom. Och definitivt inte en garanti för att det som påstås faktiskt har hänt. Det är en viktig distinktion, inte minst eftersom bara själva misstanken om vissa typer av brott kan vara fullständigt livsförändrande.

Ta sexualbrott som exempel. Om en sådan misstanke läcker ut till en arbetsplats, bland bekanta eller i sociala sammanhang kan skadan bli enorm, oavsett om personen senare frias eller om utredningen läggs ned. En karriär kan raseras. Relationer kan gå sönder. Ett socialt liv kan förstöras. Det gör också att systemet i teorin kan missbrukas av människor med uppsåt. Vill man jävlas med någon räcker det långt med att så misstanken. Själva misstanken kan vara tillräcklig för att skapa skada, även om personen i fråga aldrig gjort det som påstås.

Det här betyder naturligtvis inte att problemet med ouppklarade brott är obetydligt. Tvärtom. Idealet hade självklart varit att 100 procent av alla faktiskt begångna brott ledde till fällande dom. Eller ännu hellre att brotten aldrig begicks från början. Men det är en fantasi. Inte verkligheten.

Problemet uppstår när människor börjar resonera som om målet i sig rättfärdigar vilka medel som helst. Om man enbart fokuserar på att maximera brottsbekämpning skulle man kunna driva resonemanget hur långt som helst. Kameror i varje hem. Kameror på varje offentlig plats. Övervakning på toaletter. Full tillgång för staten till all digital kommunikation utan samtycke. DNA-register över hela befolkningen från födseln. Fullständig biometrisk kartläggning med kontinuerliga uppdateringar. Totalt avskaffad personlig integritet. Men varför stanna där? Om syftet är att eliminera risk så effektivt som möjligt skulle man kunna föreslå ännu mer extrema åtgärder.

Jag utgår från att alla förstår att det förslaget är sarkastiskt.

För visst, statistiskt sett hade man sannolikt kunnat pressa ned både brottslighet och ouppklarade brott rejält i ett sådant samhälle.
Frågan är vilket samhälle som finns kvar när man är klar.

Ett samhälle där staten ser allt, vet allt och när som helst kan ingripa i varje människas liv är möjligen effektivt ur ett snävt kontrollperspektiv. Men det är också ett samhälle byggt på misstänksamhet, rädsla och total brist på frihet. Men tittar man enbart på brottsbekämpning kan det nästan framstå som perfekt.

Höjer man blicken lite ser man ganska snabbt något helt annat. Ett samhälle som i grunden är rätt miserabelt att leva i. Man kan inte stirra sig blind på en enda parameter och tro att man därmed hittat den rätta lösningen. Verkligheten är större än så. Man måste väga in fler faktorer. Rättssäkerhet. Frihet. Integritet. Proportionalitet. Konsekvenser för oskyldiga.

Det är just det jag tycker att många av Dumpens följare missar. De stirrar så intensivt på monstret de vill bekämpa att allt runt omkring försvinner ur synfältet. När man väl hamnat där blir det lätt att börja acceptera nästan vilka metoder som helst, bara de upplevs skada monstret.

Det är som att stå och titta genom ett litet titthål med all fokus på ett enda mål. Man ser monstret där inne och vill spränga bort det. Problemet är bara att huset runt omkring kanske är ett höghus fullt av andra människor. Barn, anhöriga, oskyldiga. Men dem ser man inte genom det lilla titthålett.
Inte för att de inte finns, utan för att synfältet är alldeles för smalt.

Välskrivet och initierat.Rättssäkerhet, proportionalitet ,integritet och konsekvenser för oskyldiga struntar dumpens anhängare högaktningsfullt i pga av sin otroliga trångsynthet och sannolikt låga utbildningsnivå

I folkdomstolar blir misstanke sanning , vreden en drivkraft och pöbeln får sitt lystmäte.
Citera
Igår, 12:44
  #106656
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Vem anställer en dumskalle som inte ens klarat åk9?
Jag misstänker att ingen av dem arbetat. Ville mest ha det bekräftat. Eftersom Jimmie Åkesson refererat till dem som hedervärda medborgare så kunde det vara intressant att vera varför han anser att de kvalificerar sig för det omdömet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in