2026-06-25, 22:12
  #106633
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
I domstolssammanhang heter det lyckta dörrar , vilket i betydelse är samma sak som stängda dörrar. När det gäller svenska språket ska du nog hålla dig på mattan i relation mig. Bra försök i all fall.
Har fått för mig att stängda dörrar är det vanliga begreppet i allmänt tal och talar bara till rättegången. Där få är välkomna att lyssna in.

Medans lyckta dörrar är mer en juridisk term för det samma men är bredare och refererar inte bara till den fysiska rättegången men också att vissa dokument kan komma att maskeras. Alltså allt som rör rättegången. Men att stängda dörrar är mer populärt i allmänt tal då dörrarna är stängda, du får helt enkelt inte gå in. När rättegångar normalt är öppna för alla.

I vilket fall är ju bägge begrepp de samma. Men att ena är mer juridiskt språk medans andra är mer för allmänheten eller allmänt språk/beakrivning.
Citera
2026-06-25, 22:16
  #106634
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Det blir nog svårt att genomföra. Men jag tycker inte det är en bra idé at barn har sociala medier.
Det borde vara åldersgräns. Av många anledningar inte bara det Dumpen visat.
Håller med om åldersgräns. Något vänstersidan vill införa. Något som också genomförts i Australien helt utan Dumpens påverkan. För den delen är ju Sara helt emot en sådan gräns. Hon söker bara sina lösningar, inte andras.
Citera
2026-06-25, 22:17
  #106635
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Det är väl så förövaren tänker att barn kan ge samtycke?
Att barnet var drivande.

Det är inte synd om gäddorna.
En vanföreställning som är vanlig hos gäddor/pedofiler.
Att barnet tar initiativet och är drivande osv.
En väldigt farlig föreställning.
Citera
2026-06-25, 22:21
  #106636
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Kritiken om den hörs kan leda till förändring. Annars tar vi ditt älskade exempel. Miljörörelsen kritiseras konstant och nya metoder prövas och vissa ändras eftet kritik. Att påstå att det inte finns någon annan väg och det är bara denna just nu är att låsa in sig på samma spår.

Då Dumpen är så kritiserade riskerar samtal om barnen landa i en debatt om dumpen och de fel och brister de har istället. Då går ju inte samtalen frammåt utan bakåt.

Du påstod mer eller mindre att de som utsätts för övergrepp är den kategorin som är överrepresenterad för självmord. Att de som utsätts för övergrepp har 50% chans att begå självmord. Vilket också är poängen med att inte kategorisera så. Som ofta sker om man talar om för en människa hur de skall tänka och på efter en händelse så kan en person som faktiskt hanterar sitt trauma trotts att de inte tänker på det landa i en dålig ställning.

Jag påpekade bristen i ditt jävla argument om att ALLA som utsätts för dåliga livshändelser eller på andra sätt upplever tuffa motgångar skulle klassifiseras som "förhöjd chans att gå i självmordstankar eller försöka begå självmord" inte bara de som utsatts för sexuella övergrepp. Du repressenterade slutsatsen av studien felaktigt på ett fult sätt och nu försöker du skylla på mig för att kunna åsidosätta diskutionen.

Du är duktig på antaganden och tyckanden men när det kommer till fakta, argument och tolkning är du så pass dålig att du ofta kommer till fel slutsats ellet misstolkar allt fel medvetet. Du behöver lära dig att vara mer kritisk till somliga källor framförallt Dumpen och dig själv.

Det har då jag missat att miljörörelsen ändrat taktik. Källa på det?
Du glömmer att Dumpen är väldigt hyllade också.

Ja många som blivit utsatta som barn för sexuella övergrepp löper högre risk att ta livet av sig.
Så du menar att genom att påstå det så tar fler livet av sig? Väldigt konstigt resonemang.
Jag skulle nog hellre påstå att den som får höra det blir mer angelägen om att söka hjälp när den är en riskgrupp. Som så många andra som är i riskgruppen för sjukdomar t.ex..
Vet inte var din procentsats kommer ifrån.

Ja ditt argument var "men andra som tar livet av sig då". Du får väl byta tråd om du vill diskutera generellt kring självmord. Den här tråden handlar om Dumpen.

Ditt sista stycke ser ut som att du projicerar. Med tanke på hur mycket detaljer det finns.
Citera
2026-06-25, 22:37
  #106637
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Jag menar att de fortfarande är barn. Deras konsekvens tänk och hjärna är inte färdig utvecklad.
Därför är de utsatta på nätet. Något du inte verkar förstå. Om du nu har egna barn borde du inse det.

Enligt dig verkar barn vara som vuxna. Eller?
Nej det är en av de sista delarns vilket sker runt 25. Något man behöver tänka på när 18 åringar kär bil eller 15 epa. Ingen nödvändighet, hjänan är färdigutvecklad vid 25 så alkohol och kärkort kan dd vänga med.
Citera
2026-06-25, 22:42
  #106638
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Nej det är en av de sista delarns vilket sker runt 25. Något man behöver tänka på när 18 åringar kär bil eller 15 epa. Ingen nödvändighet, hjänan är färdigutvecklad vid 25 så alkohol och kärkort kan dd vänga med.

Du måste nog läsa igenom noggrannare om du vill kapa ett inlägg/diskussion.
Jag skrev att det var vid 25års ålder som hjärnan blev färdigutvecklad.
Citera
2026-06-25, 22:51
  #106639
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det spelar ingen roll vad barnet säger till gäddan eftersom barn ändå inte kan ge samtycke.

Självklart inte. Dock är det precis just det som dumpen gör. Att en lågutbildad korkskalle som du inte förstår är föga förvånande.
Fler dumheter??
__________________
Senast redigerad av Takanashi 2026-06-25 kl. 22:55.
Citera
2026-06-25, 22:57
  #106640
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Du måste nog läsa igenom noggrannare om du vill kapa ett inlägg/diskussion.
Jag skrev att det var vid 25års ålder som hjärnan blev färdigutvecklad.
Sa jag något annat? Jag höll ju med dig?
Men la till att man vid de tänkandeg också måste ändra på lagar om körkort, moped/epa samt alkohol. Något jag absolut är för. Höj lagarna och gränserna.

Men nu finns det lagar och regler som säger att vi har en myndighetsålder vid 15. Då gäller ju detta och inte moralens lagar eller folks tyckande?

Likt mord är inte ok men "somliga borde man få" med mera. Det är många som vid mord anser att det var rättfärdigat pga vem det var med mera. Men jag är rätt säker på att alla länder är eniga om att om du tar någons liv begår du brott.

Samma här. Lagen säger en sak så vad folk tycker är således inte applicerbart? Man kan absolut tycka men lagen är ändå lagen. Så i detta fall om att du anser det borde vara högre för att är ett argument inte något som går att tillämpa på en handling idag.

Men vi är överrens. Bort med körkort och alkohol tills de fyllt 25. Samma med allt annat om myndighet. Problemet är ju att gränserna är liknande andra länder så det finns ju anledningar.
Citera
2026-06-25, 23:00
  #106641
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Sa jag något annat? Jag höll ju med dig?
Men la till att man vid de tänkandeg också måste ändra på lagar om körkort, moped/epa samt alkohol. Något jag absolut är för. Höj lagarna och gränserna.

Men nu finns det lagar och regler som säger att vi har en myndighetsålder vid 15. Då gäller ju detta och inte moralens lagar eller folks tyckande?

Likt mord är inte ok men "somliga borde man få" med mera. Det är många som vid mord anser att det var rättfärdigat pga vem det var med mera. Men jag är rätt säker på att alla länder är eniga om att om du tar någons liv begår du brott.

Samma här. Lagen säger en sak så vad folk tycker är således inte applicerbart? Man kan absolut tycka men lagen är ändå lagen. Så i detta fall om att du anser det borde vara högre för att är ett argument inte något som går att tillämpa på en handling idag.

Men vi är överrens. Bort med körkort och alkohol tills de fyllt 25. Samma med allt annat om myndighet. Problemet är ju att gränserna är liknande andra länder så det finns ju anledningar.

Jag antog att det fanns en motsättning då du startade meningen med "Nej".
Men okej.
Citera
2026-06-25, 23:05
  #106642
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Kritiken om den hörs kan leda till förändring. Annars tar vi ditt älskade exempel. Miljörörelsen kritiseras konstant och nya metoder prövas och vissa ändras eftet kritik. Att påstå att det inte finns någon annan väg och det är bara denna just nu är att låsa in sig på samma spår.

Då Dumpen är så kritiserade riskerar samtal om barnen landa i en debatt om dumpen och de fel och brister de har istället. Då går ju inte samtalen frammåt utan bakåt.

Du påstod mer eller mindre att de som utsätts för övergrepp är den kategorin som är överrepresenterad för självmord. Att de som utsätts för övergrepp har 50% chans att begå självmord. Vilket också är poängen med att inte kategorisera så. Som ofta sker om man talar om för en människa hur de skall tänka och på efter en händelse så kan en person som faktiskt hanterar sitt trauma trotts att de inte tänker på det landa i en dålig ställning.

Jag påpekade bristen i ditt jävla argument om att ALLA som utsätts för dåliga livshändelser eller på andra sätt upplever tuffa motgångar skulle klassifiseras som "förhöjd chans att gå i självmordstankar eller försöka begå självmord" inte bara de som utsatts för sexuella övergrepp. Du repressenterade slutsatsen av studien felaktigt på ett fult sätt och nu försöker du skylla på mig för att kunna åsidosätta diskutionen.

Du är duktig på antaganden och tyckanden men när det kommer till fakta, argument och tolkning är du så pass dålig att du ofta kommer till fel slutsats ellet misstolkar allt fel medvetet. Du behöver lära dig att vara mer kritisk till somliga källor framförallt Dumpen och dig själv.

Feltolkar medvetet (borde skämma av bara fan), duckar besvärliga frågor, antar, fokusförflyttar, tror, lever i en fantasivärld , har inga barn men vet allt om barn och ljuger av bara fan.
Citera
2026-06-25, 23:18
  #106643
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
När argumenten tryter kommer påhoppen.
Påhopp eller konstaterande av verkligheten? Är en viss skillnad.
Hur är det med dina antaganden och påståenden om att kritiker av dumpen tycker att knull av fjortisar är ok , att alla 800 gäddor tidigare har förgripit sig på X antal barn (utan några som helst bevis), att kritiker åsidosätter samtyckeslagen, inte förstår barns konsekvenstänk, inte förstår att sexuellt utnyttjade barn bär på livslånga trauman och att närstående inte utsätts för trakasserier överhuvudtaget utom i undantagsfall.
Hur är det med dina ständiga duckanden av dessa frågor?
1. Tände du på Greta 60 år när du var fjorton år?
2. Har du egna barn ?
3. Hur vet du hur barn tänker?
__________________
Senast redigerad av Takanashi 2026-06-25 kl. 23:46.
Citera
Igår, 00:17
  #106644
Medlem
Ankan-mannens avatar
Belastningsregister ska var fullständigt självklart tycker Patrik. Ja ett belastningsregister som aldrig raderas vet vi att Dumpen gillar.

Jag föreslår att det dessutom ska vara retroaktivt, jag är väldigt nyfiken på Saras och Patriks belastande handlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in