2026-06-26, 07:47
Medlem
Kinaskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinaski
Blir 1-1 mellan Japsen och våra Svennar.

Citerar mig själv och inkasserar 0 kronor från FlashBet
2026-06-26, 07:51
Medlem
Pansarbalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Ett större land med en absolut större spelarpool att gräva ur. 123 miljoner invånare vs 10 miljoner. De här stora länderna kommer att bli dominanter framöver enbart på folkmängd allena. Även Kina kommer att bli stora. Tråkigt nog kommer USA också att bli en gigant om bara ett par årtionden. De nordiska länderna kommer inte att hänga med. Det kommer heller inte att spelas VM i något av världens 130-140 minsta länder framöver, de nordiska inräknade. Det finns helt enkelt inte arenor som är stora nog. Sverige-Norge-Danmark blir deltagarländer som slutar näst sist i sin kvalgrupp, några poäng före Luxemburg och Andorra. Ibland poppar det upp en Zlatan eller en Håland men det är isåfall en spelare som drar hela övriga landslaget fram på egen hand. Folkmängd plus civilisation kommer alltid att slå tradition.

Du behöver inte bara en stor befolkning, du behöver en fotbollsspelande befolkning. Det är därför USA, Kina och Indien är kassa i förhållanse till storlek. I Sverige har ju iaf hälften av alla snubbar provat att spela i något knattelag.

Tänk hur vi överpresterar i pingis. Blir ju så när varenda unge iaf provat på fritids, några är naturligt duktiga och gillar det, de börjar spela i klubbar och sen får man JO och Truls.

Hur som haver. Nederländerna har bara ~1.8x Sveriges befolkning men är generellt klart bättre, och Belgium, som i sammanhanget får anses vara jämnstora, är ju också, generellt, mycket bättre.

Nu syftar jag alltså inte på enskilda år, och det är därför jag inte nämner Danmark eller Norge, men värt att komma ihåg är ju att de är avsevärt mindre än Sverige.
2026-06-26, 08:00
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarbalk
Du behöver inte bara en stor befolkning, du behöver en fotbollsspelande befolkning. Det är därför USA, Kina och Indien är kassa i förhållanse till storlek. I Sverige har ju iaf hälften av alla snubbar provat att spela i något knattelag.

Tänk hur vi överpresterar i pingis. Blir ju så när varenda unge iaf provat på fritids, några är naturligt duktiga och gillar det, de börjar spela i klubbar och sen får man JO och Truls.

Hur som haver. Nederländerna har bara ~1.8x Sveriges befolkning men är generellt klart bättre, och Belgium, som i sammanhanget får anses vara jämnstora, är ju också, generellt, mycket bättre.

Nu syftar jag alltså inte på enskilda år, och det är därför jag inte nämner Danmark eller Norge, men värt att komma ihåg är ju att de är avsevärt mindre än Sverige.
Gällande Nederländerna och Belgien så lär de gå samma väg som Sverige och Norden framöver, det kommer bara att ta längre tid. Holländska ligan är klart bättre än Allsvenskan men det är också bara en feeder-liga till de fem stora. Belgien är ännu sämre ute. Båda länderna har haft gyllene generationer nu men när Lukakusarna och De Bruynearna är pensionerade har jag svårt att se att man ska kunna pumpa fram nya generationer som spanjorerna och engelsmännen gör. Den här nya generationen med Bellingham och Kane kom ju direkt på en tidigare generation med Beckham och Rooney. Det är en helt annan nivå.
2026-06-26, 08:02
Medlem
Kan man någonstans hitta alla detaljer i hur sextondelsfinalerna bestäms för grupptreorna. Anar ugglor i mossen eftersom USA redan nu tilldelats en enklare motståndare av det korrupta FIFA.
2026-06-26, 08:03
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Stroud är en sån som kommer att hamna i typ Burnley eller Norwich. Han är precis vad jag menar. En lysande spelare i ett topplag i Allsvenskan, säljs till Leeds eller Middlesborough och visserligen blir en startspelare men inte mer. Landslaget är fullt av sådana exempel. Derby, Stoke, Burnley, Brighton, Celta Vigo, St Pauli, Holstein Kiel. Undantagen är just Isak, Gyökeres, Elanga, Daniel Svensson. Annars är det brunkarlag och ”övre delen av nedre halvan”. Jämför med Nederländerna, Belgien eller liknande lag med samma folkmängd så ser du redan idag skillnaden. Tänk då när de stora nationerna äntligen får tummarna ur och hanterar fotboll professionellt. Jag tänker på USA, Kina och även folkrika länder i Asien som Japan.
Jo men det är ju för att Stroud inte är en världsstjärna. Du jämförde med Hysén som är en av Sveriges bästa backar någonsin. Nederländerna har många miljoner fler än oss och alltid varit starka i fotboll. Belgien är en bättre jämförelse. De får fram några gyllene generationer då och då precis som vi.

Isak och Gyökeres är två världsspelare. Bergvall kan bli en. Är backlinjen som vi inte fått fram några riktigt bra senaste åren. Det handlar lite om tur och om tillfälligheter. Exempelvis är alla våra bästa spelare Stockholmare numera när det var skåningar förut eller Göteborgare. Det går i vågor.
2026-06-26, 08:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kinaski
Citerar mig själv och inkasserar 0 kronor från FlashBet
Put your money where your mouth is.
Eller vad de nu säger.
2026-06-26, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeltVild
Att bara Elanga gjort mål senaste två matcherna i sverige är väl lite oroväckande, hur går det för superstjärnorna Isak och Gyköres

Norge vill man absolut inte möta kommer få höra det av norrmännen i 20 år framåt hur dom slog ut oss ur VM efter Haaland gjort 3 mål då åker man hellre ut mot Frankrike så är det klart sen. Då kan man också skylla på att vi åkte ut mot laget som vinner VM eller kommer till final

Nej. Men om Sverige skulle lyckas slå ut Norge blir det å andra sidan lilla julafton.
2026-06-26, 08:14
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Kan man någonstans hitta alla detaljer i hur sextondelsfinalerna bestäms för grupptreorna. Anar ugglor i mossen eftersom USA redan nu tilldelats en enklare motståndare av det korrupta FIFA.
Du kan läsa Annex C i FIFAs regelbok över hur VM spelas. Med hjälp av tabellen där kan man räkna ut vilka som får möta vilka beroende på vilka grupptreor som går vidare. Finns inga ugglor i mossen. Allt var redovisat innan VM började. Sverige får möta Frankrike eller Norge. Det är klart nu sedan det blev oavgjort mellan Australien och Paraguay.
2026-06-26, 08:28
Medlem
Såg Olof Lunds intervju med Elanga efter matchen, jag tycker att det är jättekonstigt att han inte visste om Sverige gick vidare med ett oavgjort resultat.
Sen visste han heller inte hur systemet fungerade och vilka lag Sverige eventuellt skulle få möta.
2026-06-26, 08:32
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
1-1 innbär väl nu att Sverige inte går vidare?
2026-06-26, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlenius86
Såg Olof Lunds intervju med Elanga efter matchen, jag tycker att det är jättekonstigt att han inte visste om Sverige gick vidare med ett oavgjort resultat.
Sen visste han heller inte hur systemet fungerade och vilka lag Sverige eventuellt skulle få möta.

Du driver? Var det därför han såg så ledsen ut när matchen blåstes av??
2026-06-26, 08:38
Medlem
Snubchurps avatar
Potter vågar kasta om och ändra, byta målvakt. Det är nått andra förbundskaptener vägrat göra i landslaget och det är därför Sverige varit så kassa genom åren. Vi ska köra samma uppställning och spelarna väljer själva när de ska pensionera sig.

Nu ser man i varje fall försök till förändringar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in