Citat:
Ursprungligen postat av
Tearsinrain
Håller inte med. Visst är det inte som 1979 när malmö var i Europacupfinal men det är heller inte som typ 2007. Senaste åren tycker jag snarare det blivit bättre. Som Djurgårdare har vi tagit oss till slutspel i Europa (ja en lägre rankad turnering än Europa League men ändå, vi har inte bara varit med, vi har gått långt) och där blev Hien upptäckt som sen blev ordinarie i Serie A och landslaget. Danielson gjorde några bra landskamper när han spelade för DIF men hade sen några riktigt dåliga som gjorde att han slutade. Igår stod JWZ i mål (istället för en som står i laget som ligger 10a i Allsvenskan) och Bergvall blev inbytt. Visst rätt få som spelar i Allsvenskan som är med som Stroud men en hel del med som spelade i Allsvenskan rätt nyligen.
Stroud är en sån som kommer att hamna i typ Burnley eller Norwich. Han är precis vad jag menar. En lysande spelare i ett topplag i Allsvenskan, säljs till Leeds eller Middlesborough och visserligen blir en startspelare men inte mer. Landslaget är fullt av sådana exempel. Derby, Stoke, Burnley, Brighton, Celta Vigo, St Pauli, Holstein Kiel. Undantagen är just Isak, Gyökeres, Elanga, Daniel Svensson. Annars är det brunkarlag och ”övre delen av nedre halvan”. Jämför med Nederländerna, Belgien eller liknande lag med samma folkmängd så ser du redan idag skillnaden. Tänk då när de stora nationerna äntligen får tummarna ur och hanterar fotboll professionellt. Jag tänker på USA, Kina och även folkrika länder i Asien som Japan.