2026-06-25, 22:03
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
det är bara ett sätt att slippa svara på den verkliga frågan varför ska just palestinier nekas den politiska form som andra folk får ta för given?

Nej. Läs vad texten säger. Att ha en egen stat är ingen rättighet.
Citera
2026-06-25, 22:04
Medlem
Citat:
Melange5738 och slö, ni blandar ihop två olika saker att en statsbildning är svår och att den saknar rätt att existera och det ena är ett praktiskt problem, det andra är en politisk värdering och att kalla palestinskt självbestämmande för fantasi eller att jämföra det med något omöjligt säger inget sakligt om frågan och det är bara ett sätt att slippa svara på den verkliga frågan varför ska just palestinier nekas den politiska form som andra folk får ta för given?

uhm. enligt dig bor det ca 10`000`000 palestiner i israel i detta ögonblick (ytterligare ett par miljoner i gaza och västbanken, och därtill ytterligare några miljoner lite varstans i världen.

jag är inte riktigt med på vad du menar, vad är det för politisk form du eftersöker. den överväldigande majoriteten har ju sin önskade politiska form?
Citera
2026-06-25, 22:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej. Läs vad texten säger. Att ha en egen stat är ingen rättighet.

Citat:
Ursprungligen postat av slö
uhm. enligt dig bor det ca 10`000`000 palestiner i israel i detta ögonblick (ytterligare ett par miljoner i gaza och västbanken, och därtill ytterligare några miljoner lite varstans i världen.

jag är inte riktigt med på vad du menar, vad är det för politisk form du eftersöker. den överväldigande majoriteten har ju sin önskade politiska form?

Melange5738, att säga att stat inte är en rättighet besvarar inte frågan och självbestämmande handlar inte om att en stat automatiskt ska delas ut som en gåva, utan om att ett folk ska ha rätt att politiskt forma sin framtid och du hoppar över den poängen helt.

Slö, du blandar ihop att många palestinier lever utspridda med att de därför redan har den politiska form de vill ha och att människor finns i Israel, Gaza, Västbanken och diasporan betyder inte att deras nationella eller politiska självbestämmande är uppfyllt och den riktiga frågan är fortfarande vilken politisk ordning de har rätt att sträva efter, inte om du tycker att deras nuvarande läge räknas som “nog”?
Citera
2026-06-25, 22:27
Medlem
Citat:
Melange5738, att säga att stat inte är en rättighet besvarar inte frågan och självbestämmande handlar inte om att en stat automatiskt ska delas ut som en gåva, utan om att ett folk ska ha rätt att politiskt forma sin framtid. Du hoppar över den poängen helt.

Slö, du blandar ihop att många palestinier lever utspridda med att de därför redan har den politiska form de vill ha och att människor finns i Israel, Gaza, Västbanken och diasporan betyder inte att deras nationella eller politiska självbestämmande är uppfyllt och den riktiga frågan är fortfarande vilken politisk ordning de har rätt att sträva efter, inte om du tycker att deras nuvarande läge räknas som “nog”?

vilken poltisk ordning är det som de nekas, i israel har de ju demokratiska val (så det blir ju samma för "det svenska folket").

så då har vi betat av lejonparten dvs alla israeliska medborgare.

kvar har vi gaza resp västbanken?

i disaporan är det ju naturligtvis besvärligare, israel har ju löst det för jude-palestinerna, även de som flyttade ut redan 1916, och jag vet att det fanns ca 500st svensk-palestiner i gaza den 7 okt 2023,

jag kan ju sitta här och drömma om mina förfäders gods på de britiska öarna, men det betyder ju inte att min strävan efter det har någon betydlse, eller ja, den ska ju naturligtvis mötas med såpass mycket våld att jag inte får några ideer...)

är det någon specefik subgrup du pratar om, typ arafat-palestinernas avkomma?
Citera
2026-06-25, 22:31
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Faisals arabiska styrkor var med och slog osmanerna i området långt före 1948 och 1967 och det förändrar inte frågan om ockupation senare men det visar att historien i regionen inte började med Israels bildande.

Vad har det med saken att göra?
Israel ockuperar området idag och det är det vi pratar om.

Du verkar gilla och stödja ockupation, och jag är emot det. Varken mer eller mindre.
Citera
2026-06-25, 22:32
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
så domslut är altså fel? du menar på att inte heller västbanken är ockuperad, ja det är en intressant take, jag tror dock att den åsikten behöver prövas, i domstol, men det är klart möjligt, israels högsta domstol har ju i sitt utslag agerat som om judea och samria är under ocupation då den faktiskt tillämpar ockupationsstyre, dvs genevkonvetionens regler för hur "civila" på fientligt en främande nations suveräna ockuperade territorium ska tas om hand, vilka rättighter de har osv, men det är möjligt att det inte är en ockupation utifrån att defintionen gäller just för "en annan suvärn stats" civila, så det har så att säga jobbat baklänges.

de sköter omdåde C (som enligt osloavtalet är en "enhetlig del av hela judea och samaria") som om det var en fiendens suvärna territorium, därför blir det en ockupation, trotts att där inte finns någon suvärn motpart (jordanien gav ju up alla anspråk på området) och något palestina, än mindre suvärn stat kallad palestina existerar, eller har existerat.

visste inte att du kunde så mycket om internationell rätt. Israelvännerna hittar man överallt, bibi + alla som påpekar att det är "omtvistat område" och ett sådant kan inte vara "ockuperat" hade gillat dig.

Shlomo knark är inte bra. Lägg ner knarket för du har ingen aning vad du pratar om och svamlar en massa
Citera
2026-06-25, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Shlomo knark är inte bra. Lägg ner knarket för du har ingen aning vad du pratar om och svamlar en massa

det är inte lätt att hänga med i svängerna, men israel uppskattar dig säkert, förmodligen på alla sidor av frågan.
Citera
2026-06-25, 22:47
Avstängd
Citat:
vilken poltisk ordning är det som de nekas, i israel har de ju demokratiska val (så det blir ju samma för "det svenska folket").

så då har vi betat av lejonparten dvs alla israeliska medborgare.

kvar har vi gaza resp västbanken?

i disaporan är det ju naturligtvis besvärligare, israel har ju löst det för jude-palestinerna, även de som flyttade ut redan 1916, och jag vet att det fanns ca 500st svensk-palestiner i gaza den 7 okt 2023,

jag kan ju sitta här och drömma om mina förfäders gods på de britiska öarna, men det betyder ju inte att min strävan efter det har någon betydlse, eller ja, den ska ju naturligtvis mötas med såpass mycket våld att jag inte får några ideer...)

är det någon specefik subgrup du pratar om, typ arafat-palestinernas avkomma?

Slö, du försöker göra självbestämmande till en fråga om var folk råkar bo och det fungerar inte. Medborgarskap är inte samma sak som nationell rätt, och din “subgrupp”-invändning undviker bara huvudfrågan vem som har rätt att bestämma över den politiska framtiden och det är just huvudrätten här — självbestämmande — inte sidospåret om vilka som råkar ha rösträtt i ett visst system.
Citera
2026-06-25, 22:52
Medlem
Citat:
Slö, du försöker göra självbestämmande till en fråga om var folk råkar bo och det fungerar inte. Medborgarskap är inte samma sak som nationell rätt, och din “subgrupp”-invändning undviker bara huvudfrågan vem som har rätt att bestämma över den politiska framtiden och det är just huvudrätten här — självbestämmande — inte sidospåret om vilka som råkar ha rösträtt i ett visst system.

så ingen har självbestämmande av dina fantasi folk?

kan du skriva ut vad en individ ur ditt fantasi folk ska ha då , rent praktiskt eller objektivt för att huvudfrågan är besvarad?
Citera
2026-06-25, 23:10
Avstängd
Citat:

Du verkar gilla och stödja ockupation, och jag är emot det. Varken mer eller mindre.

Det här är relevant eftersom historien inte börjar 1948 eller 1967, utan långt tidigare och redan 1916, när Faisal besegrade osmanerna, lades viktiga grunder för hur området senare utvecklades och för att förstå frågor om ockupation och självbestämmande måste man därför också förstå den historiska kontexten före dessa händelser, inklusive den illegala migration som föregick 1948 och att säga att “Israel ockuperar området idag” besvarar en del av frågan men förklarar inte varför konflikten ser ut som den gör eller varför olika parter gör motstridiga anspråk och att lyfta historiska fakta är inte detsamma som att ta ställning för ockupation.
Citera
2026-06-25, 23:12
Avstängd
Citat:
så ingen har självbestämmande av dina fantasi folk?

kan du skriva ut vad en individ ur ditt fantasi folk ska ha då , rent praktiskt eller objektivt för att huvudfrågan är besvarad?

Ingen har sagt att “ingen har självbestämmande” och frågan gäller vem som utgör det relevanta kollektivet för självbestämmande, inte om rätten existerar och självbestämmande är i grunden en kollektiv rättighet kopplad till ett folk, inte en individuell rättighet som uppstår enbart genom att befinna sig på en plats eller ha ett visst medborgarskap och därför blir din invändning om “individer” missvisande och den byter nivå från kollektiv till individ och undviker därmed kärnfrågan och rent praktiskt handlar det om vilket folk som har legitim rätt att avgöra territoriets politiska framtid och det är just det som är omtvistat här och det kan inte reduceras till vilka individer som för tillfället ingår i ett visst administrativt system eller har rösträtt inom det.
Citera
2026-06-25, 23:25
Avstängd
Citat:

Faisal och arabiska styrkor drev ut osmanska trupper från stora delar av Levanten dvs Palestina och Syrien och det var alltså inte sionistiska styrkor som besegrade Osmanska riket 1916 och det är den röda linjen och inte illegala invandringen som utropa egen stat 1948 i Palestina och det är just därför historien spelar roll i den här frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in