Citat:
Ursprungligen postat av
Bokki89
Melange5738, att säga att stat inte är en rättighet besvarar inte frågan och självbestämmande handlar inte om att en stat automatiskt ska delas ut som en gåva, utan om att ett folk ska ha rätt att politiskt forma sin framtid. Du hoppar över den poängen helt.
Slö, du blandar ihop att många palestinier lever utspridda med att de därför redan har den politiska form de vill ha och att människor finns i Israel, Gaza, Västbanken och diasporan betyder inte att deras nationella eller politiska självbestämmande är uppfyllt och den riktiga frågan är fortfarande vilken politisk ordning de har rätt att sträva efter, inte om du tycker att deras nuvarande läge räknas som “nog”?
vilken poltisk ordning är det som de nekas, i israel har de ju demokratiska val (så det blir ju samma för "det svenska folket").
så då har vi betat av lejonparten dvs alla israeliska medborgare.
kvar har vi gaza resp västbanken?
i disaporan är det ju naturligtvis besvärligare, israel har ju löst det för jude-palestinerna, även de som flyttade ut redan 1916, och jag vet att det fanns ca 500st svensk-palestiner i gaza den 7 okt 2023,
jag kan ju sitta här och drömma om mina förfäders gods på de britiska öarna, men det betyder ju inte att min strävan efter det har någon betydlse, eller ja, den ska ju naturligtvis mötas med såpass mycket våld att jag inte får några ideer...)
är det någon specefik subgrup du pratar om, typ arafat-palestinernas avkomma?