2026-06-23, 09:32
  #409
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Fast ÖP:s grej är att försöka få 12% i Örebros valkrets som i så fall ger ett riksdagsmandat.

Att sprida ut sig över hela landet och valtala typ Kasselstrand är meningslös energi då småpartier ändå inte klarar 4% spärren. Bara 4 nya partier har kommit in i riksdagen senaste 100 åren, Kd, Mp, SD och Ny Demokrati.

Ja att göra som AFS gör att hålla en massa möten i mindre kommuner inför 20-30 pers är nog inte så framgångsrikt?

AFA orkar ju inte ens dyka upp längre förutom i Tyresö där några flickor stod o skrek tills polisen sa åt dom att flytta till en plats längre bort från mötet.

ÖP.s mål att nå 12% i regionen kan kanske lyckas?

Men ett annat mål är ju också att få 1 % i Sverige så att ÖP får sina valsedlar tryckta och utdelade i nästa val 2030.

För att lyckas med det tror jag att Allard måste offra några dagar och hålla möten i några av Sveriges största städer från norr till söder.
Citera
2026-06-23, 16:42
  #410
Medlem
Örebropartiet behöver ha någon stor fråga som främst/bara berör Örebro län för att kunna få minst 12 procent i valkretsen.
Dessa väljare måste vilja rösta på partiet för de vill gynna just ett parti som kommer från Örebro som dessutom har en politik som går ut på att gynna deras län.

Örebropartiet kommer garanterat inte klara 4 procentspärren till riksdagen i valet 2026.

När Norrbottenspartiet kom tillbaka till riksdagsvalet 2002 hade partiet bildas av Kirunapartiet och Norrbottens sjukvårdsparti.
Båda partierna hade betydligt större stöd i kommunval respektive landstingsval.
__________________
Senast redigerad av TrolletOchgrodan 2026-06-23 kl. 16:58. Anledning: Extra
Citera
2026-06-23, 17:00
  #411
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
1. Örebropartiet kommer inte att heta Örebropartiet i riksdagsvalet.

2. Det kommer sannolikt inte att ha en övervikt av örebroare på riksdagslistan.

3. Det kommer inte att driva lokalpolitiska frågor för att gynna staden Örebro.

4. Syftet med Örebropartiet var från första början att få väljarnas stöd för en ny ”ideologi” och därefter ta det hela vägen till riksdagen. Denna ”ideologi” skulle kunna kallas för ”ren populism” utan något prefix framför, alltså varken höger eller vänster.

Det har vi aldrig haft tidigare. SD är ett högerpopulistiskt parti och Ny Demokrati var ett nyliberalt populistiskt parti som jag tror att Nigel Farages Reformparti är i England.
Och om det här hypotetiskt stämmer om partiet, då har partiet inte en chans att klara 12 procentspärren i valkretsen Örebro län.
Citera
2026-06-23, 17:29
  #412
Medlem
Har läst Allards svar på frågorna i SVTs valkompass Lokalkompassen. Han är lika plump i sina svar där som i sina YT-intervjuer. Offerkoftan verkar vara på.
Citera
2026-06-23, 17:29
  #413
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
En röst på Örebropartiet är en röst för en socialistisk regering. Det finns inte någon chans att Örebropartiet tar sig över tolvprocentspärren och alla röster på det partiet är röster som hade kunnat läggas på Tidö.
Att Tidö och speciellt SD missköter sig är anledningen till att ÖP får röster.
Så ansvaret till om det blir en socialistisk regering är Tidö/SDs ansvar.
Citera
2026-06-24, 06:52
  #414
Medlem
Jag och flera har påpekat att SDs krypande för Moderaterna och övriga Tidö partier kommer straffa SD i valet.
SD ha brutit för många av sina väljares viktiga frågor.
Själv tippar jag på att det kommer märkas först i nästa val.
Nu kommer det fram mer som pekar på att ÖP och AfS kan ta röster från SD.
Främst ÖP.

Att som SD väljare stödrösta på L borde resultera i att den personen sattes under förmyndarskap.
Det är ett självskadebeteende som inte är hälsosamt.

En SD-källa pekar på att uppgörelsen kan leda till att potentiella SD-väljare som inte gillar Liberalerna hamnar i famnen på lokala missnöjespartier eller partier till höger om SD, som gör anspråk på att komma in i riksdagen.

– Det ska inte göras en massa utspel med Liberalerna, vi måste hålla tätt åt andra hållet, säger källan.

Enligt senaste väljarmätningen hos Statistiska centralbyrån uppger 19 procent av SD-väljarna att "övriga partier" är deras andrahandsval efter SD.




https://www.tv4.se/artikel/5bJsD0KfmApuBZENBkMw8A/intern-kritik-mot-sd-s-allians-med-l-finns-ett-starkt-tvivel
__________________
Senast redigerad av Estet88 2026-06-24 kl. 06:55.
Citera
2026-06-25, 12:19
  #415
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrolletOchgrodan
Och om det här hypotetiskt stämmer om partiet, då har partiet inte en chans att klara 12 procentspärren i valkretsen Örebro län.

Jag har själv en master i statsvetenskap och kommer rösta på dem. Det är korkat att med lathet konstatera att Örebropartiet är ett "populistiskt" parti för att de inte går att placera med vänster eller högerblocket. De nuvarande politiska ideologierna konstruerades på 17-1800-talet. Den gröna ideologin likaså 17-/1800-tal (västerländsk esotericism). Vem har bestämt att vi måste låsa oss till dessa förlegade ideologier idag år 2026? Alla måste inte skriva under på det. Dessutom har vänstern ockuperats av en medelklass som fokuserar på identitet och att hetsa olika grupper mot varandra och att anklaga vit arbetarklass för "rasism" (samt påstå att samma klass består av IQ-befriade människor som inte är värda att känna).
Idag måste människor välja mellan att rösta ekonomiskt vänster på korrupta människor som är infiltrerade av islamister, eller människor som säger en del vettiga saker om brott och straff, konsekvenser och helt skäliga krav för att bli medborgare - men samtidigt då rösta för total rovdrift i offentlig sektor. Väljer man inte något av dessa två alternativ är man "populist" - enligt de två blocken som självklart har intresse av att svartmåla alla alternativ till sitt eget maktmonopol.
Jag skulle hävda att bägge block är precis så oseriösa alternativ som det påstås att Örebropartiet är. Till vänster har vi antisemiter som hyllar Hamas och till höger ett korrupt gäng som använder politiken som plattform för egen vinning, både vad gäller nätverk och att snika till sig skattepengar rakt ner i fickan.
Citera
2026-06-25, 12:23
  #416
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estet88
Jag och flera har påpekat att SDs krypande för Moderaterna och övriga Tidö partier kommer straffa SD i valet.
SD ha brutit för många av sina väljares viktiga frågor.
Själv tippar jag på att det kommer märkas först i nästa val.
Nu kommer det fram mer som pekar på att ÖP och AfS kan ta röster från SD.
Främst ÖP.

Att som SD väljare stödrösta på L borde resultera i att den personen sattes under förmyndarskap.
Det är ett självskadebeteende som inte är hälsosamt.

En SD-källa pekar på att uppgörelsen kan leda till att potentiella SD-väljare som inte gillar Liberalerna hamnar i famnen på lokala missnöjespartier eller partier till höger om SD, som gör anspråk på att komma in i riksdagen.

– Det ska inte göras en massa utspel med Liberalerna, vi måste hålla tätt åt andra hållet, säger källan.

Enligt senaste väljarmätningen hos Statistiska centralbyrån uppger 19 procent av SD-väljarna att "övriga partier" är deras andrahandsval efter SD.




https://www.tv4.se/artikel/5bJsD0KfmApuBZENBkMw8A/intern-kritik-mot-sd-s-allians-med-l-finns-ett-starkt-tvivel

Liberalerna har typ 1% stöd i befolkningen. Vi borde förbjuda möjligheten för partierna att själva bilda koalitioner. Alla mandat borde fördelas proportionerligt efter hur många röster de fått. Och ja, då hade det kunnat bli en regering med S, SD, M osv i den ordningen och så hade övriga fått mandat efter hur många röster de fått, inget annat. Mohamsson kommer med vidriga förslag om skolan som är så långt borta från liberalism man kan komma. Hon är okunnig och obildad och är bara där hon är för att hon är en narcissist som vill synas och kunna köpa dyra väskor. Det handlar bara om cred.
Citera
2026-06-25, 12:41
  #417
Medlem
flashback är verkligen besatt av obskyra minipartier
Citera
2026-06-25, 19:43
  #418
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
En röst på Örebropartiet är en röst för en socialistisk regering. Det finns inte någon chans att Örebropartiet tar sig över tolvprocentspärren och alla röster på det partiet är röster som hade kunnat läggas på Tidö.


Varför tror du att vi vill rösta på Tidö som alternativ mot ÖP, vi gick ifrån SD, M för att rösta på ÖP.
SD,M Har inte vänster ekonomi som ÖP har. Vi vill ha Höger i socialpolitik och vänster i ekonomi/välfärd.
Citera
2026-06-25, 19:59
  #419
Medlem
HerrGickhans avatar
Nej, han kommer inte att lyckas.
Citera
2026-06-25, 20:04
  #420
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estet88
Jag och flera har påpekat att SDs krypande för Moderaterna och övriga Tidö partier kommer straffa SD i valet.
SD ha brutit för många av sina väljares viktiga frågor.
Själv tippar jag på att det kommer märkas först i nästa val.
Nu kommer det fram mer som pekar på att ÖP och AfS kan ta röster från SD.
Främst ÖP.

Att som SD väljare stödrösta på L borde resultera i att den personen sattes under förmyndarskap.
Det är ett självskadebeteende som inte är hälsosamt.

En SD-källa pekar på att uppgörelsen kan leda till att potentiella SD-väljare som inte gillar Liberalerna hamnar i famnen på lokala missnöjespartier eller partier till höger om SD, som gör anspråk på att komma in i riksdagen.

– Det ska inte göras en massa utspel med Liberalerna, vi måste hålla tätt åt andra hållet, säger källan.

Enligt senaste väljarmätningen hos Statistiska centralbyrån uppger 19 procent av SD-väljarna att "övriga partier" är deras andrahandsval efter SD.




https://www.tv4.se/artikel/5bJsD0KfmApuBZENBkMw8A/intern-kritik-mot-sd-s-allians-med-l-finns-ett-starkt-tvivel

Övriga partier ligger på 1.3 procent i senaste Sentio.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in