Citat:
Ursprungligen postat av
MrTomte
Magdalena Andersson sa:
"
Man sätter sig i bolag, tar ut lön till en viss nivå och tar sedan ut resten i kapitalinkomst. Vad händer då? Då ökar klyftorna. När människor plockar ut höga inkomster och inte betalar skatt... inkomstskatt utan betalar en låg avkastningsskatt på inkomsten, då ökar klyftorna.".
https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/hojd-skatt-for-famansforetagare_h410225/?utm_source=chatgpt.com
Det är uppenbart att Maggan tycker detta är fel. Det säger hon ju rätt ut. Hon anser helt klart att ingen ska kunna göra på detta viset. Hon är tydlig med att hon lägger skulden till ökade klyftor i samhället på de företagare som tar ut utdelning istället för lön.
Jag tolkar dig som att du tänker att hon endast klandrar reglerna med 3:12 i sig och inte de som använder sig av 3:12 men jag hävdar att det är att göra det för enkelt för sig. Hon säger bl.a. att hon tycker "
... det är viktigt att också höginkomsttagare är med och bidrar till våra barns skola". Detta implicerar, tycker jag, rätt tydligt att hon menar att fåmansbolagsägarna som tar ut utdelning inte är med och bidrar till våra barns skola och jag uppfattar det som en saftig käftsmäll. Hon implicerar att man är skattesmitare och att man ökar klyftorna.
Hmm jag ger dig ett halvt rätt. Så här sa hon, hela citatet:
Citat:
Men denna politik får en konsekvens, nämligen att det blir väldigt lönsamt att driva eget bolag snarare än att vara anställd. Risken finns att många människor som har den möjligheten väljer att skapa ett fiktivt bolag och ta in intäkterna på det sättet i stället för att vara anställda.
Det är precis den utvecklingen som vi har sett inom inte minst en hel del branscher här i Stockholm. Man sätter sig i bolag, tar ut lön till en viss nivå och tar sedan ut resten i kapitalinkomst. Vad händer då? Då ökar klyftorna. När människor plockar ut höga inkomster och inte betalar inkomstskatt utan betalar en låg avkastningsskatt på inkomsten, då ökar klyftorna.
Jag vill nog hävda det inte är helt tydligt om hon kritiserar de som använder 3:12, eller om hon kritiserar 3:12 som form.
Här verkar hon främst kritisera de som tar ut utdelning istället för lön, genom att skapa ett fiktivt bolag. Jag vill nog hävda att hennes make inte tillhör den kategorin av bolag.
Det är ju inte så att hon säger "Ingen borde använda 3:12, det är omoraliskt".
Men visst. Hon får nog svara på vad hon egentligen tycker om de som använder 3:12.
Om jag hade röstat S så hade jag iaf inte tyckt att varken hon eller maken gjort nåt fel. Man kan väl inte kräva att folk ska undvika använda de avdrag som finns tillgängliga?