2026-06-25, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraBygger
Såklart det är en sosse som fifflar med stålarna och systemet... LO... Lotter man lurade dementa att prenumerera på.. som knappt gick att säga upp.. ensamrätt på dessa inkomster i decennier... Dödsbon som hamna hos kronofogden av deras lotter.. nej ekonomi kan inte dessa särskilt när mp har sådant inflytande.. då blir det pannkaka alltihop... Glöm inte att en miljöpartist var vice statsminister för inte så länge sen med knappt 5% i stöd.. demokrati..
Är det fiffel att utnyttja 3:12-reglerna?
Citera
2026-06-25, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraBygger
Såklart det är en sosse som fifflar med stålarna och systemet... LO... Lotter man lurade dementa att prenumerera på.. som knappt gick att säga upp.. ensamrätt på dessa inkomster i decennier... Dödsbon som hamna hos kronofogden av deras lotter.. nej ekonomi kan inte dessa särskilt när mp har sådant inflytande.. då blir det pannkaka alltihop... Glöm inte att en miljöpartist var vice statsminister för inte så länge sen med knappt 5% i stöd.. demokrati..

Ja det här med lotterna som (S) sålt till även dementa äldre är för jävla dåligt.. Socialdemokratiska partiet äger nu tillgångar på mellan 1-1/2 miljard kronor! Varför?
Citera
2026-06-25, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
Är det fiffel att utnyttja 3:12-reglerna?

Hyckleri av Magdalena Andersson…
Citera
2026-06-25, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Magdalena Andersson sa:
"Man sätter sig i bolag, tar ut lön till en viss nivå och tar sedan ut resten i kapitalinkomst. Vad händer då? Då ökar klyftorna. När människor plockar ut höga inkomster och inte betalar skatt... inkomstskatt utan betalar en låg avkastningsskatt på inkomsten, då ökar klyftorna.".
https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/hojd-skatt-for-famansforetagare_h410225/?utm_source=chatgpt.com

Det är uppenbart att Maggan tycker detta är fel. Det säger hon ju rätt ut. Hon anser helt klart att ingen ska kunna göra på detta viset. Hon är tydlig med att hon lägger skulden till ökade klyftor i samhället på de företagare som tar ut utdelning istället för lön.

Jag tolkar dig som att du tänker att hon endast klandrar reglerna med 3:12 i sig och inte de som använder sig av 3:12 men jag hävdar att det är att göra det för enkelt för sig. Hon säger bl.a. att hon tycker "... det är viktigt att också höginkomsttagare är med och bidrar till våra barns skola". Detta implicerar, tycker jag, rätt tydligt att hon menar att fåmansbolagsägarna som tar ut utdelning inte är med och bidrar till våra barns skola och jag uppfattar det som en saftig käftsmäll. Hon implicerar att man är skattesmitare och att man ökar klyftorna.

Hmm jag ger dig ett halvt rätt. Så här sa hon, hela citatet:

Citat:
Men denna politik får en konsekvens, nämligen att det blir väldigt lönsamt att driva eget bolag snarare än att vara anställd. Risken finns att många människor som har den möjligheten väljer att skapa ett fiktivt bolag och ta in intäkterna på det sättet i stället för att vara anställda.

Det är precis den utvecklingen som vi har sett inom inte minst en hel del branscher här i Stockholm. Man sätter sig i bolag, tar ut lön till en viss nivå och tar sedan ut resten i kapitalinkomst. Vad händer då? Då ökar klyftorna. När människor plockar ut höga inkomster och inte betalar inkomstskatt utan betalar en låg avkastningsskatt på inkomsten, då ökar klyftorna.

Jag vill nog hävda det inte är helt tydligt om hon kritiserar de som använder 3:12, eller om hon kritiserar 3:12 som form.

Här verkar hon främst kritisera de som tar ut utdelning istället för lön, genom att skapa ett fiktivt bolag. Jag vill nog hävda att hennes make inte tillhör den kategorin av bolag.

Det är ju inte så att hon säger "Ingen borde använda 3:12, det är omoraliskt".

Men visst. Hon får nog svara på vad hon egentligen tycker om de som använder 3:12.

Om jag hade röstat S så hade jag iaf inte tyckt att varken hon eller maken gjort nåt fel. Man kan väl inte kräva att folk ska undvika använda de avdrag som finns tillgängliga?
Citera
2026-06-25, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindaMoonshine
Hyckleri av Magdalena Andersson…
Hur?
Citera
2026-06-25, 16:27
Medlem
Märks att högern är desperata nu. Era siffror är så usla att man tar till vilka medel som helst
Citera
2026-06-25, 16:35
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag vill nog hävda det inte är helt tydligt om hon kritiserar de som använder 3:12, eller om hon kritiserar 3:12 som form.

Här verkar hon främst kritisera de som tar ut utdelning istället för lön, genom att skapa ett fiktivt bolag. Jag vill nog hävda att hennes make inte tillhör den kategorin av bolag.

Det är ju inte så att hon säger "Ingen borde använda 3:12, det är omoraliskt".

Men visst. Hon får nog svara på vad hon egentligen tycker om de som använder 3:12.

Om jag hade röstat S så hade jag iaf inte tyckt att varken hon eller maken gjort nåt fel. Man kan väl inte kräva att folk ska undvika använda de avdrag som finns tillgängliga?
Jag är benägen att hålla med dig mycket här
Det är inte helt tydligt och det ger utrymme för olika tolkningar. Jag säger inte att du har fel men min tolkning ligger fast dvs att hon kritiserar den som använder 3:12. Hon målar tydligt upp en bild av att rika skor sig på alla andra och jag tolkar det som att hon gör en direkt koppling mellan de som använder 3:12 och rika. Det är inte för inte som Maggan t.ex. lägger fram förslag om ny förmögenhetsskatt. Som jag ser det så är Maggan en slags light-kommunist där hon anser att de rika suger ut de fattiga.

Vi kanske gör olika tolkningar och så må det vara men jag håller helt med dig i att varken Maggan eller hennes make Richard gjort något fel (så vitt vi vet).
Citera
2026-06-25, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
Hur?

(S) propagerar för höjda skatter men själv så
lättar Magda Andersson på trycket genom ett skatteplanerarupplägg som inte är möjligt för oss lönetagare. Vi vanliga arbetare är utestänga från de skattetekniska finter (visserligen inte straffbara) som Magdalena Anderssons familj ägnar sig åt. Magdalena sitter själv i styrelsen för ett bolag utan anställda eller kollektivavtal. Ett skalbolag.. vars syfte är att betala mindre skatt.
Citera
2026-06-25, 18:25
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Det är väl hennes make som har gjort det.
Inte Maggan själv. Så frågan är hur stort ansvar har en politiker för sin partners val.

En stadsminister,

Jävligt stort ansvar

Det är ju ramaskri över någon 7 tusen kroners faktura för en hönsgård hos den korrupta prästkragen
Citera
2026-06-25, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Men fan vad dum du är, är du på riktigt? Jag har inte fantiserat ihop något som helst, fakta är att hon är emot en regel och anser att folk som utnyttjar den ökar på klyftorna i samhället. Samtidigt är det precis vad hennes gubbe gör, och hon rimligtvis bör vara medveten om. Eftersom hon är skyldig enligt lag att kunna redogöra för var insättningar som gjorts på hennes konto kommer ifrån.

Det finns ett antal skribenter i tråden som (med källor) försökt förklara detta för lågpannor som du, men du orkar ju inte läsa. Nu blir det inga fler svar från mig, jag höjer ju inte ens på ögonbrynen åt att ännu en samhällets stöttepelare visar sig vara en hycklare av rang.
Hänvisa då till källan att pengarna satts in på HENNES bankkonto och inte hennes makes bankkonto.
Och att hon haft 100% på sin makes företags bokföring.
Om det nu finns så många källor.
Citera
2026-06-25, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindaMoonshine
(S) propagerar för höjda skatter men själv så
lättar Magda Andersson på trycket genom ett skatteplanerarupplägg som inte är möjligt för oss lönetagare. Vi vanliga arbetare är utestänga från de skattetekniska finter (visserligen inte straffbara) som Magdalena Anderssons familj ägnar sig åt. Magdalena sitter själv i styrelsen för ett bolag utan anställda eller kollektivavtal. Ett skalbolag.. vars syfte är att betala mindre skatt.
3:12-reglerna är inte skattetekniska finter. Det är en närmast vardagsekonomisk planering som varenda fåmansföretagare använder sig av. Reglerna är konstruerade för att användas på det här sättet.

Varför skulle Magdalena Anderssons man betala mer i skatt än han behöver? Idén om att politiker, eller ännu värre – deras anhöriga, ska avstå från att använda helt legitima regler är löjlig.

Och vilket är skalbolaget? Det är fullt rimligt att han som professor har ett fåmansbolag utan anställda för att fakturera för extraknäck.
Senast redigerad av stayloose 2026-06-25 kl. 19:04.
Citera
2026-06-25, 18:59
Medlem
Tidö stängde ner S lotteri.

Hoppas S stänger ner Timbro.

Revansch ska bäst serveras kall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem