Citat:
Ursprungligen postat av
Mechila
Tänk om folk kunde stanna upp och tänka på raden du skrivit...
"Man ska leva som man lär" är ett gammalt visdomsord.
På nåt underligt vis skulle jag därför förvänta mig att just Timbro skulle vara nöjda över att politiker och partiledare skatteplanerar och gör det helt lagligt. De har ju själva lobbat och jobbat stenhårt för just 3:12-reglerna. Och deras egen regering och lilla gulleponke Uffe har ju dessutom uppdaterat regelverket, så nu är det förmånligare än nånsin.
Den förväntade responsen från Timbro är förstås därför: "de nya 3:12-reglerna för fåmansföretag är så bra att också Magdalena Andersson använder dem".
Men istället ondgör de sig över det faktumet. Det är falskt, fel och t.o.m. litet fult. Fy!
Andersson å sin sida följer lagstiftningen (sannolikt för att hennes make är professor i ekonomi). Dessutom är det, om man utgår från sossarnas (något vaga) uttalanden inför valet, inte osannolikt att de skärper också 3:12-skattesatserna ifall de vinner valet. Det gör i så fall att hon betalar mera skatt och får mindre pengar i handen. Och det skulle inte förvåna mig det minsa, faktiskt...
Så nej, för har det inget med vänster-höger att göra. Mera med just "att leva som man lär" och ha nåt slags rim och reson i sina påståenden. Självklart är det politik som ligger bakom Timbros töntiga utspel, men om sån här skit är allt de har att komma med så är det inte det minsta underligt att "Uffes lag" förlorar valet. Uffe själv ligger redan pyrt till, inom det egna partiet. Förstås en följd av hans misslyckade politiska ledning, men också för att han till sin natur är en ränksmidare och "dolk i ryggen"-kind of guy, som ingen egentligen gillar.
Ebba har redan halvt-om-halvt lämnat det sjunkande skeppet, SD sitter och håller tummarna att Uffe vägrar att släppa rodret (för att de ska bli klart största "höger"-parti) och i L har de antingen gett upp eller går på psykofarmaka (och inbillar sig att M & SD ska offra sina röster för att rädda... tja, vad då?).
Men Timbro har helt tydligt inte gett upp, däremot verkar de på sin höjd klara av att skjuta blankt. Det man undrar är hur svårt ska det vara för Sveriges bäst betalda tankesmedja att faktiskt klämma fram några vettiga analyser om vad som är "bäst för Sverige"...?