2026-06-23, 17:54
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag gör liknande själv i mina bolag, det är helt enligt reglementet.
Men det är väl fult av en sosse, kanske. Speciellt som tycker "att det är häftigt att betala skatt", men det kanske var Mona som sa det..
Jäpp. Och samma Mona som själv blev dömd för skattebrott två gånger... Rules for thee, but not for me!
Citera
2026-06-23, 18:01
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Så Magdalena följer lagen så som den är skriven?

Och det får hon nu kritik för av de onda giriga miljardärernas organisation Timbro?

...

Jag satt och tänkte litet i samma banor.

Nu har sossarna en partiledare som helt i enlighet med gällande lagstiftning beter sig som vilken moderat som helst, och då sitter de och lipar.

Så erbarmligt löjligt. Timbro ska man nog inte ta på allvar...

Och det helt utan några som helst vänster-höger-avvägningar.

Uffes små konsulttomtar måste börja bli riktigt desperata om de sjunkit så lågt. Men om de nu tydligen kan räkna (plus och minus åtminstone) så kunde de ju ha hjälpt den misslyckade statministern med att balansera statsbudgeten, så att han inte hade behövt belåna oss allihopa.
Citera
2026-06-23, 18:05
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
1. Är det någon som tror att S:are i partistyrelsen har någon skam kvar i kroppen?
2. Kommer SVT eller annan mediakanal att ställa några frågor om detta till valet?
3. Har S-väljare givit upp om sina företrädare?
Det är nog nej på allihop de där! Men helt lagligt ändå. Lagen är till för de rika oavsett politisk åskådning.
Citera
2026-06-23, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Det skadar hennes och S förtroende. Hon blir i allas ögon en HYCKLARE, ytterligare en tjyvaktig skata!

Ja, hycklande politiker är ju verkligen en ny företeelse. Politiker brukar ju annars vara så hederliga och inte försöka sko sig på sina uppdrag på alla de sätt de kan komma på.

Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Timbro vill alltså göra de ondaste och rikaste ännu rikare, och arbetare fattiga. Och Magdalenas parti vill se det motsatta.

Det tror jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Om du är sosse och tjatar om mer skatt för de rika kanske du inte ska hålla på med skattefiffel.

Anser man det är att skattefiffla genom att nyttja 3:12 regeln så har man nog ingen vidare koll på världen. Å andra sidan är det väl det den här tråden mest skvallrar om, att folk inte har koll...

Ni får gärna komma med exempel på partitoppar som inte skor sig på oss vanligt arbetande människor och utnyttjar sina positioner.

Hur fan kan man reagera så starkt som vissa av er gör? Det förvånar mig att ni tycks så förvånade även om många av er uppenbart inte heller förstår situationen.

Citat:
Som vanligt, politiker säger en sak, men gör det motsatta i "lönndom".

Exakt, även om jag inte tror att Magdalena för en sekund försökt dölja sin makes affärer. Men att politiker säger en sak och gör en annan stämmer bra. Detta oavsett färg. De är av samma skrot och korn.

Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Först försvinner 50-75% av den intjänade lönen till skatt, sedan har du moms på allt du köper. Och behöver du tanka bilen? Det kommer kosta 40/50kr -litern om vänstern vinner valet i höst. Vi blir då totalt nerpissade i skatter! Man kan se det hela som en golden shower.

Tänk om man kunde se till att beskatta förmögenheter och liknande som i typ USA och sänka skatten på inkomster. Då skulle inte staten kunna stjäla våra pengar som den nu gör...
Citera
2026-06-23, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Och det helt utan några som helst vänster-höger-avvägningar.

Tänk om folk kunde stanna upp och tänka på raden du skrivit...
Citera
2026-06-23, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Normalt kanske inte så mycket, om det nu inte vore så att Magdalena kraftfullt fördömt agerandet.
Undrar hur det låter hemma vid köksbordet nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ja, det är hennes make som fixat detta men båda två har höga utbildningar inom ekonomi så jag tror att Maggan vet vad som sker också. Så jävla dum kan hon inte vara helt enkelt.
Klart Magda vet om upplägget hela tiden.
Citera
2026-06-23, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finmalet

Ljuger du för dig själv, andra eller på något konstigt sätt både och?

Det enda försvaret här är att alla som kan och bryr sig om pengar idag gör skit som detta, men antingen hatar man att göra det/se det gjort eller så är det inget problem. Att beskylla en politiker som sådant är svaaaaaaaaaaaaaaaagt.
Vad ljuger jag om för mig själv?
Citera
2026-06-23, 18:28
Medlem
Citat:
Hur många vårdbiträden rör sig Maggans "fusk" om per år?
8-10?

Som vanligt, politiker säger en sak, men gör det motsatta i "lönndom".
Inte ens ett vårdbiträde.
Det är nog mer principen folken är emot.
Citera
2026-06-23, 18:39
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Tänk om folk kunde stanna upp och tänka på raden du skrivit...

"Man ska leva som man lär" är ett gammalt visdomsord.

På nåt underligt vis skulle jag därför förvänta mig att just Timbro skulle vara nöjda över att politiker och partiledare skatteplanerar och gör det helt lagligt. De har ju själva lobbat och jobbat stenhårt för just 3:12-reglerna. Och deras egen regering och lilla gulleponke Uffe har ju dessutom uppdaterat regelverket, så nu är det förmånligare än nånsin.

Den förväntade responsen från Timbro är förstås därför: "de nya 3:12-reglerna för fåmansföretag är så bra att också Magdalena Andersson använder dem".

Men istället ondgör de sig över det faktumet. Det är falskt, fel och t.o.m. litet fult. Fy!

Andersson å sin sida följer lagstiftningen (sannolikt för att hennes make är professor i ekonomi). Dessutom är det, om man utgår från sossarnas (något vaga) uttalanden inför valet, inte osannolikt att de skärper också 3:12-skattesatserna ifall de vinner valet. Det gör i så fall att hon betalar mera skatt och får mindre pengar i handen. Och det skulle inte förvåna mig det minsa, faktiskt...

Så nej, för har det inget med vänster-höger att göra. Mera med just "att leva som man lär" och ha nåt slags rim och reson i sina påståenden. Självklart är det politik som ligger bakom Timbros töntiga utspel, men om sån här skit är allt de har att komma med så är det inte det minsta underligt att "Uffes lag" förlorar valet. Uffe själv ligger redan pyrt till, inom det egna partiet. Förstås en följd av hans misslyckade politiska ledning, men också för att han till sin natur är en ränksmidare och "dolk i ryggen"-kind of guy, som ingen egentligen gillar.

Ebba har redan halvt-om-halvt lämnat det sjunkande skeppet, SD sitter och håller tummarna att Uffe vägrar att släppa rodret (för att de ska bli klart största "höger"-parti) och i L har de antingen gett upp eller går på psykofarmaka (och inbillar sig att M & SD ska offra sina röster för att rädda... tja, vad då?).

Men Timbro har helt tydligt inte gett upp, däremot verkar de på sin höjd klara av att skjuta blankt. Det man undrar är hur svårt ska det vara för Sveriges bäst betalda tankesmedja att faktiskt klämma fram några vettiga analyser om vad som är "bäst för Sverige"...?
Citera
2026-06-23, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Klart Magda vet om upplägget hela tiden.
Ja det säger ju sig själv. Falsk politiker är hon.
Citera
2026-06-23, 19:15
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Tror knappast att Magdalena har haft något inflytande på utformningen av 3:12-reglerna. Hennes man följer bara gällande regler och lagar.

Inte unikt om man ibland,av olika anledningar, fattar beslut som man egentligen ogillar.

De så kallade 3:12-reglerna för beskattning av delägare i fåmansföretag infördes i samband med den stora skattereformen som genomfördes i Sverige 1990–1991.

Riksdagen godkände den 26 november 2025 de nya 3:12-reglerna.

Om dessa regler innebär förenklingar och förbättringar, vilket är syftet med införandet av nya 3:12- regler återstår att se. Men som i alla lagförändringar kommer det att finnas vinnare och förlorare.
Citera
2026-06-23, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Anser man det är att skattefiffla genom att nyttja 3:12 regeln
Det är en sosseåsikt, jag är inte sosse. Sossar tycker också att det är häftigt att betala skatt så rimligtvis borde de göra allt de kan för att betala så mycket skatt som de kan å inte utnyttja förmåner och avdrag som ju faktiskt finns till så att rika kan slippa undan. Det kallas hyckleri och ser illa ut, själv bryr jag mig inte då de flesta politiker är hycklare. Så nu får du allt lugna ner dig innan du kvävs av ilska i din iver att försvara en hycklande sosse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in