Citat:
Ursprungligen postat av
PyjamasXL
Ganska vanliga personlighetsdrag skulle jag säga. Vad menar du med "mörka" personlighetsdrag. Verkar ju vara ett vanligt personlighetsdrag inte minst hos lyckade människor i samhällets toppskikt.
Det finns något som kallas mörka triaden(dark triad) som består av tre personlighetsdrag som vi alla besitter mer eller mindre av: psykopati, narcissism och machiavellianism.
Du har rätt i att rika eller högt uppsatta personer ofta kan ha mycket av detta.
Personligen så ser jag det inte nödvändigtvis som något negativt eller osunt att ha dessa personlighetsdrag, kanske till och med tvärtom, eftersom dragen i sig inte är patologiska och skiljer sig på så sätt därför ifrån personlighetsstörningar.