2026-06-25, 19:30
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gravlingola
Jag har en mycket ointelligent far och han är också mycket självisk. Han har alltid bara tänkt på sig själv.
Nu slår det mig. Eftersom han inte klarar av att tänka längre än näsan räcker - hur ska han då kunna tänka på andra än sig själv?

Några motargument bara. Om en person vuxit upp i en miljö där egna behov allltid prioriterades, ansvarstagande inte belönades, och/eller där ingen visade hänsyn, så kan personen utveckla ett självorienterat sätt att fungera även om intelligensen är normal eller hög...

Men det är också viktigt att förstå att graden av ens mentaliseringsförmåga spelar roll m.m.
Citera
2026-06-25, 19:36
  #14
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gravlingola
Jag har en mycket ointelligent far och han är också mycket självisk. Han har alltid bara tänkt på sig själv.
Nu slår det mig. Eftersom han inte klarar av att tänka längre än näsan räcker - hur ska han då kunna tänka på andra än sig själv?
Man kan per definition inte vara självisk om man är ointelligent. Då bara är man som man är. Det finns ingen reflektion över sådant.
Citera
2026-06-25, 19:54
  #15
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Man kan per definition inte vara självisk om man är ointelligent. Då bara är man som man är. Det finns ingen reflektion över sådant.

Jo det kan man verkligen. Det behövs ingen reflektion eller tankeverksamhet, empati känner man.
Citera
2026-06-25, 20:29
  #16
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Vem idag reser sig på bussen och lämnar sin plats till en gamling?
Vem idag följer trafikreglerna, så att trafiken flyter så smidigt som möjligt?
Vem idag köper av den lokale handlaren, istället för stormarkaden eller Temu?
Vem besöker sina föräldrar i sommar, om alternativet är en resa som ger Facebook-likes?
Vem säger till när någon ungdom förstör busskuren?
Vem tackar nej till ett bra erbjudande därför att man vet att någon annan behöver det bättre?

Svarar "Jag" på ALLA dessa punkter. Har gjort det som frågas och kommer att fortsätta göra det även framledes. För mig handlar det om min personliga moral och vad det är för värld jag vill lämna till framtiden.
Citera
2026-06-25, 20:45
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Svarar "Jag" på ALLA dessa punkter. Har gjort det som frågas och kommer att fortsätta göra det även framledes. För mig handlar det om min personliga moral och vad det är för värld jag vill lämna till framtiden.

Då är du och kanske dina föräldrar värda en eloge! Tycker du att du lärde dig din personliga moral själv, eller fick du med något hemifrån som barn?

Och tycker du att andra omkring dig beter sig likadant?
Citera
2026-06-25, 21:10
  #18
Medlem
Det är nog bara nått man är.
Dom kanske kommer upp sig lite högre på stegen kanske, om dom har en hjärna då.
En dummer egoist vet jag inte igenligen om det lönade sig presis.men ja borde vara lite rikare folk i snitt
Tror inte det finns några fattiga egoister faktiskt.
Det är ju flumm folk eller nått hehe
En krisstersson

Jag ser faktiskt en grön linje nu, köper mycket prylar.= Egoist
__________________
Senast redigerad av troligengud 2026-06-25 kl. 21:25.
Citera
2026-06-25, 21:27
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Jag ser faktiskt en grön linje nu, köper mycket prylar.= Egoist

Tjejer som handlar på Temu; billiga skitprodukter som medför mycket miljöförstöring och gynnar en diktatur?
Är det sådana du tänker på?

Dom flesta är nog bara egoister, inte rika egoister. Men dom är många.
Citera
2026-06-25, 21:34
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Tjejer som handlar på Temu; billiga skitprodukter som medför mycket miljöförstöring och gynnar en diktatur?
Är det sådana du tänker på?

Dom flesta är nog bara egoister, inte rika egoister. Men dom är många.
Ja det är ju en del, män köper dyrare prylar.
Lite svår att tänka mig en egoist som misslyckas , och blir fattig.
Alltså om man har drivet som egoist så kommer man ju någonstans där man roffar åt sig tycker man , klart det kan finnas ointelligenta egoister också men gör man allt man kan och misslyckas med allt låter orealistiskt.
Det är ju ändå ett driv.

Man gör allt för få och får inget hehe

Ja sen är ju alla lite poryltokiga när dom är unga och börjar tjäna pengar såklart men det är mer att det är nytt att ha så mycke pengar
__________________
Senast redigerad av troligengud 2026-06-25 kl. 21:43.
Citera
2026-06-25, 21:40
  #21
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Jo det kan man verkligen. Det behövs ingen reflektion eller tankeverksamhet, empati känner man.
Om du tänker efter motsäger inte det du skrev det jag skrev.
Citera
2026-06-25, 22:19
  #22
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Jag anser att det inte finns någon korrelation mellan intelligens och huruvida man är självisk eller ej.

Sen skulle jag vilja utmana dina tankar lite, det skulle kunna vara så att den själviskhet du ser hos din far är kraftigt påverkad av ditt perspektiv. Du ser vad som hade gagnat dig och när din far inte gör på ett sätt som du uppskattar så klassar du det som själviskhet men att det egentligen är din självupptagenhet som ger den känslan.

Detta är inte menad som kritik men det är något jag själv är drabbad av. Efter x antal timmar hos psykolog så förstod jag att jag var fast i mitt eget universum och mina irritationsmoment hos andra bottnade i min egen själviskhet. Hade jag inte varit självisk hade jag förstått varför personen agerade på det sättet den gjorde.
Citera
2026-06-25, 22:39
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gravlingola
Jag har en mycket ointelligent far och han är också mycket självisk. Han har alltid bara tänkt på sig själv.
Nu slår det mig. Eftersom han inte klarar av att tänka längre än näsan räcker - hur ska han då kunna tänka på andra än sig själv?


Upplever också att personer med lägre intelligens är mer själviska men har även stött på typer som är både själviska och intelligenta.

Världen blir mycket bättre om vi alla är hjälpsamma, generösa & tar hand om varandra!
Citera
2026-06-25, 22:50
  #24
Medlem
Jag håller med TS.
Jag känner ett par bra korkade personer väldigt väl.
De är inte efterblivna, de har jobb, körkort vänner och funkar i samhället.

Under åren har det slagit mig hur enormt själviska och självgoda dom är.

Jag har funderat på varför några gånger.
Det jag kom fram till i min amatöranalys är att det beror på deras ointelligens, helt klart.

De har inte förmågan att kalkylera orsak och verkan, hur andra kommer reagera om de gör si eller så...

Kort och gott de tänker bara på sig själv, de klarar inte av att tänka längre än så.

Jobbiga människor, speciellt nu när de är äldre, som barn hade man lättare att överse med deras själviskhet.

Det skulle ju också kunna vara så att det är DU Ts, som är osmart istället, eller ni båda två.

Att DU inte klarar av att kalkylera varför din far gör på ett visst sätt, ett sätt som du upplever som själviskt.
__________________
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-06-25 kl. 22:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in