2026-06-26, 17:26
Medlem
Nope
Citera
2026-06-26, 21:17
Medlem
Jag HADE tänkt skriva att jag inte tror det,
MEN sedan kom jag att tänka på den stora mängden korkade fattiga amerikaner, som röstade på Trump och struntade i att Trumps planer skulle drabba andra - och begrep inte att det även skulle drabba dem själva och nu gråter de och vill ha empati!
MEN kanske gäller det mest amerikaner? eftersom USA har en självisk grundkultur och ett mycket fördummande utbildningssystem.`

Ingen aning vad de hade för intelligensnivå, men vid Tsunamikatastrofen reagerade drabbade västerlänska turister på hur enormt hjälpsamma fattiga thailändare var.
I en del länder finns inget/litet socialt skyddsnät från staten, så folk där är vana att hjälpa till så gott de kan.
((T ex en familj hade sålt det lilla säljbara de hade ( =kylskåp) , belånat motorcykeln de behövde för jobb, lånat allt de kunde från familj, vänner och grannar för att försöka rädda livet på en treårig pojke, som hade någon sjukdom som både blivit någon slags lunginflamation och helt igenkorkade tarmar vid matsäcken så hans kropp kunde inte ta upp någon vätska vilket såklart är livsfarligt i hettan. Normalt är han spinkig, men vet inte varför han svullnade upp väldigt mycket då han fick dropp. De hade klarat att få ihop bara till början av antibiotikakuren, så de var desperata då de inte fick ihop till resten, då frågade de mig, jag betalade det akuta och pojken klarade sig.))

F ö finns det en del smarta LÅGutbildade i fattiga länder, för de har inte haft råd med utbildning.
T ex en hade fått stipendium till motsvarande högstadiet, men kunde inte acceptera det för hon är en av de äldsta i en stor familj och behövde börja jobba för att hjälpa familjen att överleva. Hon visste bara att 1 % = 1/100 men lyckades ändå lista ut rätta svaret på ett räkneexempel en med Master i företagsekonomi inte klarade av!
(Jag testar en del hur smarta de är, först med ett enkelt om procent, och om de klarar det provar jag även med det svårare med omräkning ett där vanligt ockerräntelån till hur mycket det är i årsränta.)
Citera
2026-06-26, 21:19
Avslutad
Folk som lever i en ”smal värld” utan förmågan till helikopter-seende tror jag är både mer själviska, egoistiska och särskilt begränsade i sitt tänk och syn på livet.
Citera
Igår, 23:23
Medlem
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivey
Narcissister och psykopater finns i alla samhällsklasser.

Psykopater och narcissister finns i alla samhällsklasser om man penslar diagnosen lite brett. Det är dock vanligare att personer med dessa personlighetsdrag söker sig till maktpositioner. Därför är de ofta överrepresenterade i toppskikt som tex näringsliv och politiken..

Så nice försök att sudda ut din egen diagnos, men du fick fel ändå.
Senast redigerad av buhbye Igår kl. 23:26.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in