Citat:
Du brukar vara vettig men här kan jag säga att du inte har rätt. Jag vet flera män som undanhålls rättigheten att få träffa sina barn. En man med bra jobb (invandrare) har inte fått se sina två barn på över 18 månader och det trots att det finns dom från tingsrätten som beviljar honom det. Mamman (också invandrare) kommer försent, glömmer tider, förhalar, ställer in pga sjukdom osv och myndigheterna låter bara allt passera utan åtgärd. "Nej så får man inte göra" men sedan händer det inget. Hans advokat verkar stånga sig blodig mot myndighetes-Sverige. Föreställ dig om det var tvärtom att pappan undanhöll mamman rätten att få se sina barn på 18 månader.
Sådana fall är ovanliga, men det kan såklart gå åt båda hållen när det går troll i ett ärende. Själv känner jag till detta fall: mamman försöker skydda sitt barn som börjar kissa på sig mot slutet av tvåveckorsperioden, när det är dags att åka till pappan för varannan-helg igen. Pappan anmäler mamman för umgängessabotage och poliserna hämtar barnet till pappan med våld, fast det skriker och gråter och alla kan se att det är skräckslaget för pappan.
Det händer även att en mamma (ELLER pappa) som försöker skydda sitt barn från den andra föräldern, förlorar vårdnaden helt med motivereringen att han eller hon "inte kan samarbeta" med den andra föräldern. Ibland bestämmer sig myndigheten från början för att tro på bara den ena föräldern, och då blir det han eller hon som får avgöra om den andra föräldern "kan samarbeta" eller inte...
Ingen lyssnar på barnet, eller OM poliserna eller socialtanterna eller barnets representant i rätten frågar barnet, så körs det över ändå. Myndigheterna använder argument som att "även om lille Kalle inte vill träffa sin pappa nu, så är det bäst för honom på lång sikt att ha kvar kontakten med pappan". Och eftersom pappa är vårdnadshavare, så får han ut papperen där han kan läsa vad Kalle har sagt om honom, när han har bett att få slippa åka till honom, eller han får höra det uppläst i rätten. Därefter blir Kalle och pappan ensamma i en lägenhet, där ingen annan vuxen finns som kan skydda Kalle mot pappans vrede...