2026-06-25, 14:58
Medlem
SaboMuggades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
I princip alla våra drottningar och den kungliga avkomman sedan typ sent 1500-tal har antingen varit invandrare eller (i några fall) med en invandrad mor, om man ska gå efter högerns regler, Ytterligt få svenska kungar efter Erik XIV har väl gift sig med en svensk kvinna, inte ens högadliga damer räckte.

De flesta av Bernadotternas drottningar har kommit från Tyskland (även Gustav VI Adolfs båda gemåler kom från familjer som ur anmässig synvinkel var tyska).

Därmed följer att nästan alla svenska kungar efter omkring år 1611 också har haft minst hälften "utrikes blod" i ådrorna.

Är det tyskar invandring som hyllas och problematiseras?
Om inte vad vill ha sagt.
Citera
2026-06-25, 15:16
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaboMuggade
"Priset delades ut av drottning Silivia och de två amerikanerna fick utmärkelsen med motiveringen: ”Genom både egen forskning och systematiska genomgångar av relevant forskning, har de visat att invandring i allmänhet inte driver samhällen mot högre brottslighet, och att rehabiliteringsprogram kan fungera och minska brottsligheten hos dömda lagöverträdare.”

https://nordfront.se/drottningen-delade-ut-pris-till-forskare-som-fornekar-samband-mellan-ras-och-brottslighet

Vad tänker ni om denna prisutdelning?
Vad säger detta om monarkin?
Övrigt: Någon som hittar forskningen så vi kan nyansera bilden?
Tyvärr råkar hela kungahuset vara halvdebila, vilket gör som kungahuset gör får ungefär samma sannolikhet att göra rätt, dvs infinitesimal sannolikhet.
Citera
2026-06-25, 15:17
Medlem
kyrkstockens avatar
Meijis inlägg fick mig att googla. I styrelsen sitter flashbacks sedan länges älskling:

Anne Ramberg

HAns Adolfsson som alltså är professor i kemi????????????????????

Lars hjalmar wide som verkar ha varit diplomat i hela sitt liv.

Vad jag antar är dottern till Torsten söderberg (vars stiftelse ligger bakom priset såväl som en proffesur i "Judiskt tänkande" (fördelarna naturligtvis inte något kritisk granskning). Hon är ekonom.

Samt Jonas TRolle från brå. Han har varit polis samt chef för centret mot våldsbevakande extremist.

Jag känner inte till dessa människors vetenskapliga meriter men det verkar inte vara i ämnet. Det liknar en finare önskeklubb i mina ögon
Vinsten motiveras med att pristagarna har slagit hål på fördomar om brottsbekämpning. Någon form av "mytgranskare" om jag förstått det rätt. Inte själv kommit på någon ide om hur man kan arbeta. Mer "slagit hål" på andras argument,

Vår kung som endast är intresserad av bilar och scouter (jag väger honom endast mot andra i familjen som jag känner till som hans farbröder och farfar (lite hårt)) brukar väl inte ha något att säga till om vid utmärkelser? HAn delar väl mest ut?
Senast redigerad av kyrkstocken 2026-06-25 kl. 15:23.
Citera
2026-06-25, 15:23
Medlem
Citat:
Är det tyskar invandring som hyllas och problematiseras?
Om inte vad vill ha sagt.
Jag pekade på det djupt paradoxala i att kungafamiljen, som blåhögern alltid brukar lyfta fram som själva förkroppsligandet av nationen, praktiskt tavet alltid har mer än hälften "icke-svenskt blod" enligt precis de normer för att vara Riktig Svensk som högern och SD håller sig med.
Citera
2026-06-25, 16:01
Medlem
SaboMuggades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Vi säger att du skall hänvisa till deras forskning (vetenskapliga artiklar) och inte till fjanten
Jag läste det där så vad skall jag göra?
Finns ingen forumrelgel som kräver om att man länkar till själva forskningstudien oavsett om det är DN eller NF.
Citera
2026-06-25, 16:33
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Både kungen och drottningen är invandrare och kan resa hem till sina egna länder tycker jag.
Citera
2026-06-25, 17:15
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Meijis inlägg fick mig att googla. I styrelsen sitter flashbacks sedan länges älskling:

Anne Ramberg

HAns Adolfsson som alltså är professor i kemi????????????????????

Lars hjalmar wide som verkar ha varit diplomat i hela sitt liv.

Vad jag antar är dottern till Torsten söderberg (vars stiftelse ligger bakom priset såväl som en proffesur i "Judiskt tänkande" (fördelarna naturligtvis inte något kritisk granskning). Hon är ekonom.

Samt Jonas TRolle från brå. Han har varit polis samt chef för centret mot våldsbevakande extremist.

Jag känner inte till dessa människors vetenskapliga meriter men det verkar inte vara i ämnet. Det liknar en finare önskeklubb i mina ögon
Vinsten motiveras med att pristagarna har slagit hål på fördomar om brottsbekämpning. Någon form av "mytgranskare" om jag förstått det rätt. Inte själv kommit på någon ide om hur man kan arbeta. Mer "slagit hål" på andras argument.

"Stiftelsens styrelse har till uppgift att, på ­förslag från den ­oberoende internationella juryn, besluta om pristagare och ­prissumman samt när och var pristagaren ska tillkännages."

https://stockholmprizeincriminology.se/stiftelsen/styrelsen/

Man undrar vilka som ingår i "den ­oberoende internationella juryn"?

På denna länk finns en lista på vilka som fått priset sedan 2006.

2016 fick en seriös kriminolog - Per-Olof Wikström - the Stockholm Prize in Criminology.

https://stockholmprizeincriminology.org/prize-winner/per-olof-wikstrom/

Nu, tio år senare, utdelas priset till kalkonforskning. De är inte seriöst att dra all (!) invandring över en kam (Charis E Kubrins) eller att dra all (!) rehabilliteringsbehandling av brottslingar över en kam (Mark W Lipsey).

Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Vår kung som endast är intresserad av bilar och scouter (jag väger honom endast mot andra i familjen som jag känner till som hans farbröder och farfar (lite hårt)) brukar väl inte ha något att säga till om vid utmärkelser? HAn delar väl mest ut?

TS och Nordfronts fokus på kungafamiljen är tramsig. Kungafamiljen har lika stort inflytande på vem som får Stockholmspriset i kriminologi som på vilka som får Nobelprisen dvs NOll inflytande.
Citera
2026-06-25, 17:40
Medlem
SaboMuggades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
TS och Nordfronts fokus på kungafamiljen är tramsig. Kungafamiljen har lika stort inflytande på vem som får Stockholmspriset i kriminologi som på vilka som får Nobelprisen dvs NOll inflytande.

Kungahuset får väl välja vilka tillställningar de vill delta på och vilka priser som de delar ut?
Eller vilka tvinga drottningen att närvara?
Citera
2026-06-25, 18:03
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Kungahuset får väl välja vilka tillställningar de vill delta på och vilka priser som de delar ut?
Eller vilka tvinga drottningen att närvara?

Kungahuset tvingas självfallet inte delta med en pistol i nacken... men det skulle knappast ses med blida ögon och media skulle gå i spinn, om kungen skulle vägra att t.ex. dela ut Nobelpriset till någon pristagare - t.ex. vägra dela ut litteraturpriset.
Citera
2026-06-25, 18:36
Medlem
SaboMuggades avatar
Visst men hon kan fortfarande välja eller "bli sjuk" vid vissa tillfällen.
Citera
2026-06-25, 21:26
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Nu, tio år senare, utdelas priset till kalkonforskning. De är inte seriöst att dra all (!) invandring över en kam (Charis E Kubrins) eller att dra all (!) rehabilliteringsbehandling av brottslingar över en kam (Mark W Lipsey).
Detta.

Mark W Lipsey är faktiskt inget okänt namn inom "what-works (and what doesn't)"-forskningen. Det är helt uteslutet att han skulle ha påstått rakt av att "rehabilitering fungerar", utan att värdera vilka insatser som har effekt och vad inte. Värdering av olika insatsers effekt i metastudier kan jag se att han delförfattat.

Dessutom har han konstaterat i just en sådan metastudie att allt annat lika, så är en faktor som minskar effekten av åtgärder personen - högriskpersoner har helt enkelt sämre prognos vad som än görs.

Jag gissar att Lipsey är lyckligt ovetande om att Anne Ramberg med vänner å ena sidan och Nordfront å den andra använder honom som slagträ.

Citat:
Mark Lipsey has identified the key characteristics associated with positive effects on recidivism for many of the types of programs already widely used in juvenile justice systems. A new tool based on those research findings defines concrete best practice guidelines that can be used routinely within a juvenile justice system to identify effective programs and improve those with the potential to be effective.

https://modelsforchange.net/publications/284/
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-06-25 kl. 21:35.
Citera
2026-06-25, 21:52
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Detta.

Mark W Lipsey är faktiskt inget okänt namn inom "what-works (and what doesn't)"-forskningen. Det är helt uteslutet att han skulle ha påstått rakt av att "rehabilitering fungerar", utan att värdera vilka insatser som har effekt och vad inte. Värdering av olika insatsers effekt i metastudier kan jag se att han delförfattat.

Dessutom har han konstaterat i just en sådan metastudie att allt annat lika, så är en faktor som minskar effekten av åtgärder personen - högriskpersoner har helt enkelt sämre prognos vad som än görs.

Jag gissar att Lipsey är lyckligt ovetande om att Anne Ramberg med vänner å ena sidan och Nordfront å den andra använder honom som slagträ.

https://modelsforchange.net/publications/284/

Tack! Utgick från att båda var lika knäppa (vilket kanske var fel).

Googles AI sammanfattade: "When independent investigators attempt to replicate the promising results Lipsey aggregated in his meta-analyses, findings often fall short or show fade-out in routine, day-to-day settings." Det är förstås positivt, om det inte stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in