2026-06-24, 17:52
Medlem
Batagares avatar
Vi matas med klimatsvammel men ibland är det kallt, ibland är det varmt, ibland regnar det, ibland är det åska, och ofta är det faktiskt soligt och vädret växlar som det alltid har gjort. Historiskt har vi haft ömsom varmare och kallare, ibland har vi haft nödår med missväxt ibland har vi haft riktigt varma och fina somrar, med rekordskördar dvs allt är som vanligt så sluta skrämma oss med fiktiva hot om climate change, klimat och väder varierar ju som det alltid har gjort. Inget är nytt under solen!
Citera
2026-06-24, 19:18
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
I forum för Olyckor och Katastrofer kan man diskutera den pågående europeiska värmeböljan:

(FB) Värmebölja i Europa i slutet av juni -2026. Dödsfall? Åtgärder? Nya värmerekord?

Delar av Europa har en värmebölja mitt i Sommaren. Detta diskuteras i "Olyckor och Katastrofer".
...Herrejösses så dumt. Snacka om indoktrinerade får.

Det är dessutom allmänt känt att kyla dödar upp till 20ggr så många årligen som värme. Skulle de som nu har värmebölja flytta till nordligare breddgrader skulle långt fler dö.

PS. På 1930-talet, det varmaste årtiondet som uppmätts fanns varken internet eller datorer. Det var dock så varmt, torrt och misskördar år efter år att de som bodde i Midwest i USA (aka Dust Bowl) flydde och befolkade Kalifornien som då fick en rejäl population. Allt medan planeten hade 300ppm 😎

Se jämförelsen här 1930 talet vs 2020-talet
https://youtu.be/rjMyQT8bC7c?is=zgEDyGkhmvTC0C2P
Senast redigerad av Nixter 2026-06-24 kl. 19:35.
Citera
2026-06-24, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Vad som menas är just folk som förnekar fakta. Kolla på inlägget före ditt. Vissa bara vägrar tro på vad vetenskaparna säger, och om det skulle bli varmare hävdar de att det bara är bra.

Med det menar de att det skulle kännas bra just för dem själva.

Saken är den att klimatrörelsen gör ett grundläggande misstag. Man utgår från att eftersom klimatet förändras så måste varje förändring vara ett bevis på en klimatkris.
Men klimatet har alltid förändrats.
Sverige har haft tropiskt klimat, och Sverige har varit täckt av kilometertjock is.
Temperaturer går upp och ner.
Det är inte något nytt!!

Sen betyder det inte att människan inte påverkar klimatet alls.
Men det betyder att man måste vara försiktig med att automatiskt skylla varje värmebölja, storm eller översvämning på utsläpp.
Och sen dessutom göra en domedagsanalys över det hela. Det är fånigt!
När man ständigt talar om katastrofer och undergång riskerar man att skapa rädsla snarare än förståelse.
Vilket jag känns mer troligt vad klimatrörelsen vill åstadkomma, skapa rädsla för att vinna politisk makt.

Dom flesta av er fåntrattar blandar ihop vetenskap och politik.
Vetenskap kan berätta vad som händer med klimatet.
Men vetenskapen kan inte tala om för oss hur mycket pengar vi ska lägga på klimatåtgärder, vilka uppoffringar människor ska göra eller vilka andra samhällsproblem som ska prioriteras.
Dessutom underskattas ofta människans förmåga att anpassa sig och lösa problem. Genom historien har människor gång på gång hittat tekniska lösningar på utmaningar som tidigare verkade olösliga.
Klimatfrågan är viktig eller det borde snarare heta miljöfrågan.
Men att klimatet förändras betyder inte automatiskt att varje larmrapport är korrekt, att alla föreslagna åtgärder är bra eller att de mest pessimistiska prognoserna kommer att slå in.

Åh nej, lite is bryts loss. Låt oss beskatta skiten över hela befolkningen!
Låter inte alls som något som någon politiker skulle säga.
Låt mig gissa, du har tagit 3st covid boosters?
Citera
2026-06-24, 20:03
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Menar du att havets värmekapacitet gått under radarn?
Jag tycker att rubriker som "90 procent av värmen lagras i haven" eller liknande varit rätt vanligt förekommande rubriker.

Beror kanske på vilka medier man konsumerar iofs.
Och det är ju inget som står i någon kontrast till att CO2 driver uppvärmningen. Haven har hög värmekapacitet alldeles oavsett vad som driver uppvärmningen.

Som vanligt oklart vad du ville säga. Det enda som är tydligt är att du är upprörd över något. Oklart vad och hur.
Du har lite svårt att förstå och tolkar som vanligt fel eftersom jag inte är ett dugg ”upprörd”. Jag konstaterar bara att de flesta människor inte verkar förstå varför det blir varmare utan tror på nyhetsmedias bild av uppvärmning orsakad av CO2. Och sedan finns förstås de som menar att det inte alls blir varmare. Alla missar att det är ökad solinstrålning på grund av minskad molnighet som driver uppvärmningen.
Citera
2026-06-24, 20:17
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du har lite svårt att förstå och tolkar som vanligt fel eftersom jag inte är ett dugg ”upprörd”. Jag konstaterar bara att de flesta människor inte verkar förstå varför det blir varmare utan tror på nyhetsmedias bild av uppvärmning orsakad av CO2. Och sedan finns förstås de som menar att det inte alls blir varmare. Alla missar att det är ökad solinstrålning på grund av minskad molnighet som driver uppvärmningen.
Enligt de referenser du lämnat beror minskningen i molnighet på uppvärmningen som drivs av CO2. Alltså drivs de molnförändringar du nämner på den CO2 drivna uppvärmningen.
Så molnreduktionen driver inte uppvärmningen. Det är precis tvärtom.
Citera
2026-06-24, 23:00
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Enligt de referenser du lämnat beror minskningen i molnighet på uppvärmningen som drivs av CO2. Alltså drivs de molnförändringar du nämner på den CO2 drivna uppvärmningen.
Så molnreduktionen driver inte uppvärmningen. Det är precis tvärtom.
Det är bara vad du vill tro. Din tro på ”människans skuld” till uppvärmningen kan inte skiljas från en religiös tro i sina bärande mekanismer – du håller vissa idéer för sanna trots att det saknas vetenskapliga bevis. Men det har nog alla som följer tråden förstått för länge sen.
Citera
2026-06-25, 00:35
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är bara vad du vill tro. Din tro på ”människans skuld” till uppvärmningen kan inte skiljas från en religiös tro i sina bärande mekanismer – du håller vissa idéer för sanna trots att det saknas vetenskapliga bevis. Men det har nog alla som följer tråden förstått för länge sen.
Ja, du hävdar det ja. I detta fall har jag bara läst de vetenskapliga referenserna som du delat.
Enligt vad du själv säger, så vet du inte vad molnreduktionen beror på, trots dina referenser. Om du inte vet, så blir alla dina slutsatser i relation till detta, som huruvida CO2 driver uppvärmningen eller ej, ändå bara ett argument from ignorance från din sida. Apropå religion. Och där står det tydligt vart du vill komma med detta argumentationsfel.

Inom all vetenskap är det förövrigt evidens som gäller. Bevis existerar inte i en sådan kontext.
Vetenskaps/kunskapsteori 101.
Senast redigerad av MrArtur 2026-06-25 kl. 00:40.
Citera
2026-06-25, 01:15
Medlem
Berit85s avatar
Klimatkrisförnekare: dags att bekänna färg nu kanske?

https://www.svt.se/vader/varmebolja-i-europa-folj-senaste-nytt?inlagg=649600b5b38644fb797e44102f328213

Nån lustigkurre sa att det är först när stora flyktingvågor - spanjorer, fransmän, italienare - väller in över Sverige som klimatkriaförnekarna kommer "vakna". Vad tror ni?

Nån här i tråden som har omvänt sig och erkänt sina synder?
Citera
2026-06-25, 12:36
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85

https://www.svt.se/vader/varmebolja-i-europa-folj-senaste-nytt?inlagg=649600b5b38644fb797e44102f328213

Nån lustigkurre sa att det är först när stora flyktingvågor - spanjorer, fransmän, italienare - väller in över Sverige som klimatkriaförnekarna kommer "vakna". Vad tror ni?

Kan vi vänta med svaret till november och låta dessa varma sköna sommardagarna passera.

Eller kan du bekräfta att klimatförändringen även i år får hus att själv antända som stats-TV gick ur med för ett par år sedan?
Citera
2026-06-25, 12:39
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85

Nu syftar du nog inte på mig som lustigkurren, eftersom jag alltid är gravallvarlig, men jag var själv förtjust i det flyktingvågs-argumentet mot sverigedemokrater för några år sedan när jag just hade läst om några olika projektioner om hur stora mängder klimatmigranter FN etc räknar med att det kommer handla om de kommande decennierna. När man har sett belastningen på ett samhälle som kan följa en eller ett par miljoner från kulturellt, socialt, traditionellt väldigt annorlunda länder, då blir siffror på flera hundra miljoner att kännas, ja rätt problematiska. Ingen har liksom någon bra idé i dagsläget hur det ska lösas.

Jag tänkte i min enfald att de som skriker högst om invandring borde så klart vara de som tar klimathotet på störst allvar, eftersom om det är något som kommer leda till global massmigration och gigantiska flyktingströmmar så är det just klimatet.

Men nejdå. För klimatförändringarna är bara något som vänstern/Miljöpartiet eller judarna har hittat på. Eller så har det alltid varit klimatförändringar, eller så är det ju bara skönt om det blir lite varmare, eller så är vi egentligen på väg mot en ny istid, eller så [vet inte hur man summerar det logiska svarta hål som är Totius position i frågan, men typ: nånting nånting-klimatförändringarna är på riktigt-ish, men ändå inte så farliga, men kanske ändå rätt farliga, men de är också påhittade, men ändå inte?]

Med lite tur så kommer kanske någon, när helgen kommer med uppåt 35 grader (!) i södra delen av landet få sig en tankeställare, och lyckas avhålla sig från att säga "äh, så här varmt har det alltid varit ibland på sommaren".

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/varmt-i-sodra-sverige-smhi-varnar-for-temperaturer-over-30-grader
Citera
2026-06-25, 13:31
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Nu syftar du nog inte på mig som lustigkurren, eftersom jag alltid är gravallvarlig, men jag var själv förtjust i det flyktingvågs-argumentet mot sverigedemokrater för några år sedan när jag just hade läst om några olika projektioner om hur stora mängder klimatmigranter FN etc räknar med att det kommer handla om de kommande decennierna. När man har sett belastningen på ett samhälle som kan följa en eller ett par miljoner från kulturellt, socialt, traditionellt väldigt annorlunda länder, då blir siffror på flera hundra miljoner att kännas, ja rätt problematiska. Ingen har liksom någon bra idé i dagsläget hur det ska lösas.

Jag tänkte i min enfald att de som skriker högst om invandring borde så klart vara de som tar klimathotet på störst allvar, eftersom om det är något som kommer leda till global massmigration och gigantiska flyktingströmmar så är det just klimatet.

Men nejdå. För klimatförändringarna är bara något som vänstern/Miljöpartiet eller judarna har hittat på. Eller så har det alltid varit klimatförändringar, eller så är det ju bara skönt om det blir lite varmare, eller så är vi egentligen på väg mot en ny istid, eller så [vet inte hur man summerar det logiska svarta hål som är Totius position i frågan, men typ: nånting nånting-klimatförändringarna är på riktigt-ish, men ändå inte så farliga, men kanske ändå rätt farliga, men de är också påhittade, men ändå inte?]

Med lite tur så kommer kanske någon, när helgen kommer med uppåt 35 grader (!) i södra delen av landet få sig en tankeställare, och lyckas avhålla sig från att säga "äh, så här varmt har det alltid varit ibland på sommaren".

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/varmt-i-sodra-sverige-smhi-varnar-for-temperaturer-over-30-grader

Främlingsfientlighet och klimatkrisförnekelse hänger ihop. Antagligen har det väl att göra med en personlighetstyp (främst manliga drag) och en generell misstro mot myndigheter.
Citera
2026-06-25, 13:57
Medlem
Placeholders avatar
Såg att 40 dött i frankrike för de drunknat "pga de försökte undkomma hettan", dessa kommer säkert att läggas till i statistiken för värmen men är väl egentligen mer pga demografin numera i frankrike med icke starka simmare. Undrar hur mycket trolleri med siffrorna det är, speciellt nu i sverige i valtider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in