2026-06-25, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Kunskap om hans val har hon ju haft, det är inte vardag när 1mkr flyter in. Trots den kunskapen har hon accepterat upplägget och hon är därmed moraliskt ansvarig.

Jag använder själv 3:12 så inget konstigt med det. Enda skillnaden är att jag inte representerar ett politisk parti som MOTARBETAR 3:12 och låga skatter.
En fråga.
Hur mycket koll har din fru/sambo på hur du bokför saker i ditt bolag?
Citera
2026-06-25, 12:47
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
En fråga.

Vad är det för bullshitfråga, hon har väl åtminstone koll på var pengarna som kommer in på hennes konto kommer ifrån. Det är man skyldig till enligt lag, men iofs står väl sådana som hon över den.
Citera
2026-06-25, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Vad är det för bullshitfråga, hon har väl åtminstone koll på var pengarna som kommer in på hennes konto kommer ifrån. Det är man skyldig till enligt lag, men iofs står väl sådana som hon över den.
Nu är det nog hennes makes konto pengarna kommer in på så snyggt försök till trollning.
Frågan till dig blir då.
Har du 100% koll på din partners konto?
Citera
2026-06-25, 12:53
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Nu är det nog hennes makes konto pengarna kommer in på så snyggt försök till trollning.
Frågan till dig blir då.
Har du 100% koll på din partners konto?

Pengarna gick in på parets gemensamma hushållskonto, men du har väl inte orkat läsa tråden antar jag.

Jag har inte den minsta koll på vad hon gör och inte gör med sina pengar. Vi är särbos, och jag är dessutom inte en politiker som ska agera föredömligt så jag har ingen anledning att granska hennes förehavanden.
Citera
2026-06-25, 13:01
Medlem
Citat:
Pengarna gick in på parets gemensamma hushållskonto, men du har väl inte orkat läsa tråden antar jag.

Jag har inte den minsta koll på vad hon gör och inte gör med sina pengar. Vi är särbos, och jag är dessutom inte en politiker som ska agera föredömligt så jag har ingen anledning att granska hennes förehavanden.
Kan du citera var i artikeln det står att de har ett gemensamt bankkonto som utdelningen från makens bolag hamnar på.
Citera
2026-06-25, 13:05
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Kan du citera var i artikeln det står att de har ett gemensamt bankkonto som utdelningen från makens bolag hamnar på.

Av mitt inlägg, som f.ö. är det första i tråden, framgår tydligt hur intresserad jag är av Maggan och hennes förehavanden. Orka läsa artiklar om det, det har stått på ett flertal ställen i tråden dock. Så självklart inget jag litar på, och du får själv tro vad du vill.

(FB) Timbro: Magdalena Anderssons (S) hushållsekonomi bygger på skatteplanering
Citera
2026-06-25, 13:08
Medlem
Citat:
Av mitt inlägg, som f.ö. är det första i tråden, framgår tydligt hur intresserad jag är av Maggan och hennes förehavanden. Orka läsa artiklar om det, det har stått på ett flertal ställen i tråden dock. Så självklart inget jag litar på, och du får själv tro vad du vill.

(FB) Timbro: Magdalena Anderssons (S) hushållsekonomi bygger på skatteplanering
Så med andra ord du fantiserade bara ihop massa egna antagande om att det är Maggan som sköter bokföringen i sin mans företag.
Citera
2026-06-25, 13:14
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Så med andra ord du fantiserade bara ihop massa egna antagande om att det är Maggan som sköter bokföringen i sin mans företag.

Men fan vad dum du är, är du på riktigt? Jag har inte fantiserat ihop något som helst, fakta är att hon är emot en regel och anser att folk som utnyttjar den ökar på klyftorna i samhället. Samtidigt är det precis vad hennes gubbe gör, och hon rimligtvis bör vara medveten om. Eftersom hon är skyldig enligt lag att kunna redogöra för var insättningar som gjorts på hennes konto kommer ifrån.

Det finns ett antal skribenter i tråden som (med källor) försökt förklara detta för lågpannor som du, men du orkar ju inte läsa. Nu blir det inga fler svar från mig, jag höjer ju inte ens på ögonbrynen åt att ännu en samhällets stöttepelare visar sig vara en hycklare av rang.
Citera
2026-06-25, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
""Under de senaste fyra åren har Magdalena Anderssons hushållskassa mottagit 1,3 miljoner kronor efter skatt genom utdelning från Fribergs bolag. Hade de inte gjort aktiva val för att optimera utbetalningen utan i stället gått samma väg som de flesta anställda och tagit ut pengarna som lön hade hushållskassan bara fått drygt 500 000 under samma tid.""

Således, Magdalena går från 55% till 20% genom skatteplanering genom att ta ut inkomsten i utdelning via makens bolag om man ska tro Smedjan.

Från Timbro.se

1. Är det någon som tror att S:are i partistyrelsen har någon skam kvar i kroppen?
2. Kommer SVT eller annan mediakanal att ställa några frågor om detta till valet?
3. Har S-väljare givit upp om sina företrädare?
Vad är det för skatter hon pratar om?
Kommer intemiljarärerna at flytande med sina miljarder? Samt medelinkomsttagarna med?
eller skatteplanera?
Citera
2026-06-25, 14:08
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
En fråga.
Om min fru haft 1 mkr i inkomster som hon inte berättade om för mig, pengarna bara fanns, så skulle jag nog undra högljutt.

Och nu är det dessutom ex-statsministern vi talar om, inte en random person. Samma person som hade en olaglig flykting som städade hemma med hennes dator med regeringens hemliga dokument på. Från ett parti som anser sig högst moraliska.
Citera
2026-06-25, 14:12
Medlem
BerraByggers avatar
Såklart det är en sosse som fifflar med stålarna och systemet... LO... Lotter man lurade dementa att prenumerera på.. som knappt gick att säga upp.. ensamrätt på dessa inkomster i decennier... Dödsbon som hamna hos kronofogden av deras lotter.. nej ekonomi kan inte dessa särskilt när mp har sådant inflytande.. då blir det pannkaka alltihop... Glöm inte att en miljöpartist var vice statsminister för inte så länge sen med knappt 5% i stöd.. demokrati..
Citera
2026-06-25, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosEstevez
Alla vill såklart betala så lite skatt som möjligt. Helt normalt. Problemet här är att DDR Maggan är ledare för ett parti som vill att man ska skattas tills man inte rör på sig längre och även motarbetar dessa så kallade 3:12 reglerna. Dessutom är man enligt henne girig om man utnyttjar dessa regler.
Nu har hon alltså blivit ertappad med att motarbeta sig själv och sitt eget parti genom att göra exakt samma sak. Lite hyckleri kan man väl tycka?
Dessutom skulle jag bli väldigt förvånad om dessa pengarna kom från en riktig verksamhet och inte något hittepå hokus pokus som dessa sossar brukar vara väldigt skickliga på. Men det får någon annan gräva i. Hej svejs.
Nej det är inget hyckleri. Socialdemokraterna är inte emot 3:12-reglerna. Reformen grundlades 1990 av Ingvar Carlssons regering.

Socialdemokraterna har förslagit justeringar av skattesatsen, precis som att de vill justera andra skatter.

Det är lika självklart att utnyttja 3:12-reglerna som att göra vanliga avdrag i sin inkomstdeklaration, särskilt om man tillhör det parti som initierade reglerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in