2026-06-24, 10:24
Medlem
ErichvonStalheins avatar
-Det är häftigt att betala skatt....

Mona Sahlin 1994

Låter lite bekant..
Citera
2026-06-24, 10:47
Medlem
Vore ju intressant att se vad han har sina sidoinkomster ifrån. Är ju rätt intressant fenomen att många inom det offentliga med höga positioner och bra inkomster sedan extraknäcker inom sitt egna privata bolag.

Ofta kommer ju uppdragen från deras offentliga tjänst via kontakter olika uppdrag och liknande. Man kan ju tycka att deras offentliga tjänster borde ta 100% av deras arbetskapacitet, men somliga har tydligen extra mycket energi eller slappa jobb...
Citera
2026-06-24, 11:02
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Det är väl hennes make som har gjort det.
Inte Maggan själv. Så frågan är hur stort ansvar har en politiker för sin partners val.
Kunskap om hans val har hon ju haft, det är inte vardag när 1mkr flyter in. Trots den kunskapen har hon accepterat upplägget och hon är därmed moraliskt ansvarig.

Jag använder själv 3:12 så inget konstigt med det. Enda skillnaden är att jag inte representerar ett politisk parti som MOTARBETAR 3:12 och låga skatter.
Citera
2026-06-24, 11:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErichvonStalhein
-Det är häftigt att betala skatt....

Mona Sahlin 1994

Låter lite bekant..
Den moderna varianten hos dagens S-ledare: Det är häftigt att hitta avdrag,
Citera
2026-06-24, 11:22
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Kul att Magda kommer ut som moderat! 👍
Citera
2026-06-24, 12:31
Medlem
Taufatts avatar
Den privata ekonomin väger alltid tyngre än ideologi. Spelar ingen roll om det är dubbelt boende, inkomstskatt eller vad som helst finns det ett "kryphål" kommer det att användas. Men man hade hoppats att man som politiker hade tagit lärdom och förstått att det är fel på systemet och arbeta för en reformering av skattesystemet. Inkomstskatten är uppenbart för hög när till och med MAs familj försöker komma undan den.
Citera
2026-06-24, 12:32
Medlem
Högern brukar ju vara för företagande, och småföretagare. Men just Magdalena Anderssons make ska alltså inte få driva företag?

Jag är själv företagare ungefär som han. Till skillnad från Timbro tycker jag att regler för småföretagare är väldigt generösa, kanske tillomed för generösa. Men till skillnad från Timbro tycker jag att alla ska ha samma rätt att driva företag.

Verkar som att många som skriver här I tråden antingen inte riktigt vet hur det funkar med fåmansbolag, eller kanske tycker att socialdemokrater inte ska få driva företag på samma villkor som andra ...
Citera
2026-06-24, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Finns det nån som har AB (som gör vinst) som inte gör så här?

Vad de betalda bottanvändarna skriver kan vi strunta i...
Det finns det faktiskt. En pensionär som driver ett företag tjänar mera på att ta ut det som lön i allafall upp till c:a700000 kr då denne har en mycket gynnsam skattesituation och dessutom bara betalar drygt 10% i sociala avgifter. Som grädde på moset får han dessutomtillgodoräkna sig ytterligare pension på lönen han tar ut
Citera
2026-06-24, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
""Under de senaste fyra åren har Magdalena Anderssons hushållskassa mottagit 1,3 miljoner kronor efter skatt genom utdelning från Fribergs bolag. Hade de inte gjort aktiva val för att optimera utbetalningen utan i stället gått samma väg som de flesta anställda och tagit ut pengarna som lön hade hushållskassan bara fått drygt 500 000 under samma tid.""

Således, Magdalena går från 55% till 20% genom skatteplanering genom att ta ut inkomsten i utdelning via makens bolag om man ska tro Smedjan.

Från Timbro.se

1. Är det någon som tror att S:are i partistyrelsen har någon skam kvar i kroppen?
2. Kommer SVT eller annan mediakanal att ställa några frågor om detta till valet?
3. Har S-väljare givit upp om sina företrädare?
Svartmuskige Friberg och Magda vet hur de ska roffa åt sig. Nu ser de anställda till att göra på samma vis om de inte vill ses som dumma.
Citera
2026-06-24, 13:30
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Högern brukar ju vara för företagande, och småföretagare. Men just Magdalena Anderssons make ska alltså inte få driva företag?

Jag är själv företagare ungefär som han. Till skillnad från Timbro tycker jag att regler för småföretagare är väldigt generösa, kanske tillomed för generösa. Men till skillnad från Timbro tycker jag att alla ska ha samma rätt att driva företag.

Verkar som att många som skriver här I tråden antingen inte riktigt vet hur det funkar med fåmansbolag, eller kanske tycker att socialdemokrater inte ska få driva företag på samma villkor som andra ...

Magda borde låta alla göra som hennes make gör och sluta upp med att gnälla på 3:12-reglerna i debatter för att vinna minst sagt tvivelaktiga politiska poäng.
Citera
2026-06-24, 13:32
Medlem
Vem blir förvånad? Sossarna har lurat sina väljare i alla tider. Sen Palme tog över 1969 så har det gått ut för det partiet. Det märkliga är att människor inte genomskådar deras otäcka politik och girighet.
Citera
2026-06-24, 13:35
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto

Alla vill såklart betala så lite skatt som möjligt. Helt normalt. Problemet här är att DDR Maggan är ledare för ett parti som vill att man ska skattas tills man inte rör på sig längre och även motarbetar dessa så kallade 3:12 reglerna. Dessutom är man enligt henne girig om man utnyttjar dessa regler.
Nu har hon alltså blivit ertappad med att motarbeta sig själv och sitt eget parti genom att göra exakt samma sak. Lite hyckleri kan man väl tycka?
Dessutom skulle jag bli väldigt förvånad om dessa pengarna kom från en riktig verksamhet och inte något hittepå hokus pokus som dessa sossar brukar vara väldigt skickliga på. Men det får någon annan gräva i. Hej svejs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in