Citat:
Ursprungligen postat av
Bokki89
Om du nu menar att 1016 är relevant som historisk referens, hur menar du då konkret att en fatimidisk eller korsfarartida ordning ska kunna användas som argument för moderna politiska anspråk och gränser, samtidigt som du avfärdar 1916 som irrelevant och om mandatperioden och invandringen under den tiden är central för din analys: vilka exakta juridiska eller demografiska mekanismer menar du då att binder just det till dagens konflikt, snarare än till en bredare historisk utveckling där gränser och identiteter formades mycket senare?
igen det gör jag inte. för mig är det helt irrelvant, jag har ju förklarat vad palestina är (eller ja, var, och vem som är en palestiner)
jag har även skrivit att om någon vill självidentifera som palestiner, korsriddare och viking samtidigt, så lägger jag ingen vikt vid det.
kanske kan det bli klarare.
varför är Gigi and Bella Hadid "palestiner" (om de nu är det enlgit dig, och oaktat vad de faktiskt självidentiferar sig som i detta ögonblick)
kontra
kung charles den 3 (dvs storbritaniens kung) (om de nu är det enlgit dig (det är han ju inte pga av 1916 års gränsdragning, som dock är sämre än 1016 års, och oaktat vad de faktiskt självidentiferar sig som i detta ögonblick)