Citat:
Ursprungligen postat av
Bokki89
Nej, den jämförelsen fungerar inte.
det måste den göra, annars funkar ju inte din defintion om 1000år, så då är det ju ingen defintion ,den funkar ju inte ens idag då.
Citat:
1916 är inte ett slumpmässigt årtal utan början på den arabiska revolten mot Osmanska riket och starten på en utveckling som leder till det brittiska mandatet 1920 till 1948 och det är under den tiden som grunden för dagens konflikt läggs med stora förändringar i politik, befolkning och territorium inklusive omfattande illegala invandring från Europa som bröt mot brittiska regler.
1016 hör till en helt annan tid och Jerusalem styrdes då av fatimiderna i ett medeltida system utan koppling till moderna stater eller nationella identiteter och att jämföra med idag säger därför väldigt lite.
samma sak kan sägas om 1016, eller 1816, du behöver inte rationalisera dina känslor, de är ju dina känslor jag frågade efter.
1016-1099 var en period av politisk omvälvning,
-Jarridherna gjorde upprepade uppror och stred mot det allt mer försvagade fatimidernas kontroll av området.
-sunni muslimer (majoritetesbefolkningen) gjorde uppror mot sina shia muslimska överherrar
-"turk-seljuker" lyckas kasta ut de altmer försvagade egyptiska fatimiderna, men möter uppror från sina egna.
- slutligen så förändras den "kaos-arabiska" klan ordningen med att de kristna.... paleztinerna...krstnar landet (igen antar jag...)
Citat:
1916 är alltså relevant eftersom det är en verklig startpunkt för den moderna utvecklingen till skillnad från 1016 som bara visar en helt annan historisk verklighet.
1016 är som du ser en långt mer relavant startpunkt enligt ditt eget resonemang. då den inte exluderar åtskilliga (faktiska folk) och ersätter den med "jag känner att narnia-palestinernas politiska vilja började år x", för då fanns inga narnia-palestiner heller.