Citat:
Ursprungligen postat av
Rymdkommissarie
Jag har också funderat på det där och jag är medveten om att min syster har en stor del av ansvaret till grabbens beteende, lite synd då att jag blir förbannad och trött på honom när det egentligen borde vara min egen syster som jag blir ilsken på. Men egentligen handlade detta om den direkta känslan av att jag verkligen inte står ut med honom som resesällskap på en resa som dom vill göra med mig. Vill man resa med mig får man vara engagerad och intresserad, om man ska bete sig som en ointresserad bajskorv så får man helt enkelt stanna hemma, det är mitt krav. Det gäller alla, inte bara sonen. Jag har fett tröttnat på skärmberoende tråkmånsar oavsett orsaker.
Återigen så handlar det om vad du har för triggers och varför du har dem.
Är du så negativt inställd till honom som du är, så blir han nog nte heller positivare och gladare. Ingen ska tvingas att umgås.
Kunde inte sova natten till igår och sömntabletterna funkade inte så fick någon ide av att försöka sätta på pränt det med en unge jag alltid fick passa när han var liten för att folk heöt enkelt inte tålde hans sällskap. Problemet såg jag redan innan han ens slutat med blöjor, han blev helt enkelt sämre behandlad tidigt och det blev hans roll att vara "jobbig." Jag tog honom då hans faster skickade honom vidare på mig. Det går att räkna på ena handens fingrar, de gånger jag fick säga åt honom under åren och då genom nödbromsen av att ryta i men det kom inte många sådana tillfällen. Antagligen helt enkelt för att jag aldrig såg honom som ett problem och inte skällde och klagade på allt han gjorde varpå han bara skötte sig och faktiskt fick jag istället höra hur duktig och väluppfostrad han var. Människor bemötte honom inte som ett problem eftersom de aldrig hört något om honom som ett sådant och såg istället hans bästa sidor, de jag hela tiden fick uppleva. Den där jobbiga ungen, fanns inte där.
Incidenterna som ändå uppstod berodde på att barn gör saker. Det med hans grova ADHD viftade jag bort då jag aldrig såg röken av de där problemen det påstods att han hade. Jag kan fortfarande rabbla de gånger han gjorde något "fel". Jag minns vartenda tillfälle då de var så få gånger. Han var helt enkelt mer eller mindre aldrig till besvär utan hjälpsam, snäll och väluppfostrad.
Iallafall så orkade de väl inte med honom och skickade bort honom till familjehem någon period så jag förlorade kontakten med honom. Hade själv hellre velat ha honom på heltid men jag var inte så gammal. Skitsamma, livet går vidare. Ungen fick flytta hem till slut igen också har jag för mig.
Däremot så fick jag sedan höra att han var totalt hopplös och omöjlig igen men då där det tidigare fungerat när jag inte längre var där och den som hade hand om honom. Även då vid kortare besök. "Han är inte som han brukade vara." Fick jag höra.
Vet du vad poängen med berättelsen är? Ibland är den attityd vi möter ungar med, det som också sätter ribban för inte vilka de är som personer utan vilka de är omkring oss.
Ibland har människor omkring en unge bestämt att den är på ett visst vis, tidigt när den egentligen bara var en helt normal unge och som vilken som helst.
Det är ibland den blick vi ser med, som skapar narrativet och den roll som blir kvar att uppfylla.
Du kanske är den som måste börja anstränga dig först och fortsätta anstränga dig tills du får ett resultat.